افزایش وام مسکن تنها روی کاغذ

پنجره ایرانیان: ایرج رهبرعضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن تهران با بیان این‌که بانک‌ها ترجیح می‌دهند تسهیلات خود را به سرمایه‌داران بپردازند تا سود سریع‌تر و بیشتری ببرند افزود: مسکن مهر با موفقیت همراه نبود اما به عنوان پروژه انبوه‌سازی، توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری کلان ایجاد کرد.
  • شنبه 13 دی 1393 ساعت 10:59

ایرج رهبر ، درباره افزایش وام مسکن و تاثیر آن بر روند بازار مسکن توضیح داد: افزایش وام مسکن شرایطی دارد که بانک مرکزی تاکنون آن‌ها را نپذیرفته است زیرا اعتباری برای این کار وجود ندارد.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن تهران با تاکید بر این‌که در موضوع پرداخت تسهیلات به افراد نباید سراغ شعار برویم گفت: بانک‌ها معمولا به سراغ گروه‌هایی می‌روند که زودبازده باشند، بتوانند به سراغ لوکس‌سازی بروند یا پاساژ بسازند. اگر چنین شرایطی برای آن‌ها مهیا شود بانک‌ها نیز ترجیح می‌دهند سرمایه خود را صرف اقشار ضعیف جامعه نکنند زیرا بازپرداخت‌های این گروه‌ها طولانی مدت خواهد بود.

دولت جدید زمینه فعالیت صنعتی‌سازان را فراهم کند

صنعتی‌سازی موضوع دیگری بود که رهبر به آن پرداخت و درباره معضلات انبوه‌سازی در کشور گفت: پیش از شروع پروژه‌های مسکن مهر، صنعتی‌سازی در کشور وضعیت خوبی نداشت. در واقع مسکن مهر با وجود تمامی نقاط ضعف و قوتش زمینه‌ساز راه جدیدی در ساخت مسکن شد و توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری کلان در بخش مسکن به وجود آورد.

رهبر افزود: صنعتی‌سازی ساختمان به سرمایه اولیه زیادی نیاز دارد زیرا صنعتی‌سازان ابتدا باید کاملا تجهیز شوند و زمینه‌ها و ابزار آلات مورد نیاز این کار را فراهم کنند. مسکن مهر پروژه‌ای بود که این زمینه را فراهم کرد اما در حال حاضر سوال این‌جاست که بعد از به پایان رسیدن ساخت واحدهای مسکن مهر، تجهیزاتی که صنعتی‌سازان برای این کار تهیه کرده‌اند در کدام بخش باید مورد استفاده قرار بگیرد؟

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن تهران تداوم چنین پروژه‌هایی را در کشور سبب ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری دانست و اظهار کرد: برای بهبود وضعیت در این حوزه باید مسائل مالی تامین شود و زمین نیز طبق قانون ساماندهی و حمایت از عرضه و تامین مسکن در اختیار قرار بگیرد.

مسکن مهر توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری کلان ایجاد کرد

وی در پاسخ به این سوال که «آیا مسکن مهر را پروژه‌ای موفق ارزیابی می‌کنید؟» گفت: مسکن مهر موفق نبود اما شروع آن در کشور مثبت بود و این پروژه توانست توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در بخش ایجاد کند. علی‌رغم این‌که معتقدم پروژه‌های مشابه مسکن مهر باید تداوم پیدا کتند اما تاکید می‌کنم که برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های کلان مسکن باید در مسیر درست هدایت شود تا مشکلات سال‌های اخیر بار دیگر رخ ندهد.

رهبر افزود: پیش از انقلاب پروژه‌های صنعتی‌سازی موفقی در کشور داشتیم که شهرک اکباتان یک نمونه از آن‌هاست. اما اجرای این پروژه‌ها بعد از مدتی متوقف شد که امیدوارم دولت جدید صنعتی‌سازی را بیش از پیش جدی بگیرد.


ثبت نظر

ارسال