قوانین گودبرداری بازنگری می‌شود

پنجره ایرانیان:مدیر کل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی گفت: گودبرداری در قوانین سازمان نظام مهندسی باید مورد تاکید قرار بگیرد و دستور العمل اجرای گودبرداری‌ ها بازنگری می شود.
  • شنبه 13 دی 1393 ساعت 10:35

منوچهر شیبانی در نهمین اجلاس سراسری گروه های تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور که در هتل پردیسان مشهد برگزار شد، ضمن تاکید بر یکپارچه سازی نظام مهندسی گفت: هزینه در تشخیص صلاحیت ها به ملت خسران می زند و متاسفانه سازمان‌های نظام مهندسی مشغول دریافت‌ها و پرداخت‌ها شده‌ و از آموزش‌های لازم دور شده‌اند لذا باید مبحث پیشنهادی، صلاحیت ها و مقررات تعدیل شود.

مدیر کل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: گودبرداری در قوانین سازمان نظام مهندسی باید مورد تاکید قرار بگیرد و در حال حاضر دستور العمل اجرای گودبرداری‌ های ساختمان در حال بازنگری است.وی اذعان کرد: مسئولیت ایمنی در هر کار بر عهده پیمانکار است، در هیچ یک از ضوابط قانونی تکلیفی بر عهده مالک نیست. وظیفه قانونی مهندسین از زمانی آغاز می‌شود که پروانه‌ها صادر می‌شوند.

شیبانی با اشاره به اختلاف بین دو نظام مهندسی شهری و نظام مهندسی اجرایی اشاره کرد: شاخص ساخت و ساز در کشور شامل دو نظام فنی و اجرایی و نظام فنی و روستایی می‌شود و تاکید وزارتخانه بر این است که این دو نظام به صورت یکپارچه مدیریت شوند.وی اضافه کرد: حتی واژگان در این دو نظام با مفهومی یکسان دارای لغاتی متفاوت است و اشتباهات فاحشی بین این دو نظام صورت می گیرد لذا کاربرد درست واژگان در کنار اخلاق مهندسی رویکرد اساسی است که باید توسط مسئولان پیگیری شود همچنین شیوه نامه نگارش ساختمان به زودی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

ضرورت تشکیل سیستم نظارتی و بانک جامع اطلاعاتی در سازمان نظام مهندسی

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در این نشست بیان کرد: سیستم نظارتی و بانک اطلاعاتی جامع از عملکرد مهندسین از جانب شورای مرکزی باید تدوین شود تا مالک بداند چه کسی را می خواهد انتخاب کند.محمد رضا اخوان عبداللهیان افزود: پیوستگی مناسبی بین مقررات ساختمان و قوانین در مقام اجرایی نداریم لذا در مرحله اجرا دچار ناپیوستگی هستیم و با فرض وجود قوانین و اصلاحات چه خوب است که ضمانت اجرایی آن را نیز تضمین کنیم.وی ادامه داد: اگر در بحث طراحی نظارت و اجرا دقیق شویم در ابتدایی ترین موضوعات نیز دچار اشکال هستیم و نقشه های طراحی شده در عمل می ماند.

اخوان عبدالهیان اضافه کرد: نظارت لازم بین دستگاه های اجرایی بر قرار نیست و منجر به کیفیت ارتقاء ساختمان نمی شود لذا در بحث اجرا سرمایه به دست صاحبان آن نمی رسد.

این مقام مسئول عنوان کرد: در بحث پژوهش و آموزش باید به عنوان زیر ساخت توسعه در ابعاد مختلف توجه شود البته حرکت های استانی در این سه بخش خوب بوده است.مدیر کل راه و شهرسازی ضمن بیان اینکه توسعه خدمات مهندسی باید متمرکز شود تصریح کرد: ۳۰ هزار نفر عضو سازمان مهندسی در خراسان رضوی هستند و در زمینه اجرایی بایستی زمینه کار برای این مهندسین را فراهم کنیم.

سالانه ۵ هزار پروژه عمرانی در استان خراسان رضوی اجرا می‌شود

معاون عمرانی استاندار خراسان رضوی در ادامه این همایش گفت: سالانه ۵ هزار پروژه عمرانی در قالب طرح‌های استانی و ملی در استان خراسان رضوی اجرا می‌شود.

محمد حسن واحدی اظهار کرد: متاسفانه در سال گذشته ۵۵ ریزش ساختمان در استان خراسان رضوی رخ داده است.وی افزود: ۵۲ درصد حمل و نقل کشور و ۵۱ درصد اقامت کشور به استان خراسان رضوی اختصاص یافته است.معاون عمرانی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: بیش از ۵ هزار شرکت ساختمانی و ۴۲ هزار مهندس ناظر در استان خراسان رضوی فعالیت می‌کنند.واحدی یادآور شد: در بخش دولتی سازمان نظام مهندسی در حوزه اجرایی عملکرد بسیار بهتری از بخش خصوصی را از خود نشان داده است.

سوانح مهندسی یک پنجم در خراسان رضوی کاهش پیدا کرده است

رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی نیز در این همایش، کاهش تورم را یکی از دستاوردهای اصلی دولت دانست و گفت: این موضوع برکات بسیار زیادی را علی الخصوص در استان خراسان رضوی به همراه داشته و باعث شده مهندسان خراسان رضوی با انگیزه بیشتری به فعالیت بپردازند.محمد رضا رئیسی اظهار کرد: سوانح مهندسی یک پنجم در خراسان رضوی کاهش پیدا کرده است و این موضوع بسیار خوبی است.وی اذعان کرد: بودجه‌های عمرانی باید در استان خراسان رضوی تقویت شود زیرا اکثر فعالیت‌های عمرانی در چرخش پول قرار دارند و زمینه ساز تورم نمی‌شود.


ثبت نظر

ارسال