بساز بفروش های ساختمان باید مدیریت شود

پنجره ایرانیان:معاون معماری وشهرسازی وزارت راه وشهرسازی گفت: دولت وظیفه دارد مسیر جایگزین شدن Developer ها به جای بساز و بفروش ها را برای تولیدکننده های مسکن هموار کند تا Developer ها با مدیریت پروسه ساخت و ساز از ابتدا تا انتهای ساخت مسکن و ساختمان را با کیفیت طی کنند.
  • چهارشنبه 26 آذر 1393 ساعت 11:54

پیروز حناچی در دومین همایش ملیشناسنامه فنی ملکی ساختمان با بیان اینکه دست اندرکاران صنعت ساختمان در این صنعت باید راه کیفیت ورسیدن به ساختمان های با کیفیت را در پیش گیرد افزود: رقابت سالم با مدیریت صحیح در شهرها و ساختمان سازی می تواند کیفیت را بالا برده و زحمات دست اندرکاران در این فضا را به درستی نمایان سازد.حناچی  در ادامه افزود:جریان رقابت سالم در بازار صنعت ساختمان منجر به ارتقاء کیفیت می شود. 
وی با اشاره به اینکه در برخی از کشورها مهندسان ارشد و معتبر، به عنوان  مهندسان امین در شرکت بیمه شناخته می شوند، گفت: ما در صنعت ساختمان باید  با اتکا به تجربیات کشورهای پیشرفته راه کیفیت را پیش گیریم و با ایجاد فضای سالم رقابتی، فضای سالم و با کیفیتی را برای زندگی شهروندان به  ارمغان آوریم. 
 حناچی با بیان اینکه با اجرای صحیح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان می تواند پروسه اجرای شناسنامه فنی ملکی ساختمان را واقعی کرد، اظهار داشت: به علاوه با جایگزین شدن Developer ها به جای بساز و بفروش های فعلی می توانیم به شهر با کیفیت و دارای ساختمان های مطلوب دست یابیم.وی افزود: دولت وظیفه دارد مسیر جایگزین شدن Developer ها به جای بساز و بفروش ها را برای تولیدکننده های مسکن هموار کند تا Developer ها با  مدیریت پروسه ساخت و ساز از ابتدا تا انتهای ساخت مسکن و ساختمان را با  کیفیت طی کنند.
قانون نظام مهندسی کامل اجرا نشده است
حناچی به قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان اشاره کرد و گفت: با وجود  تلاش هایی که از سوی نهادهای اجرایی این قانون برای اجرای کامل آن صورت  گرفته است اما هنوز برخی از موارد آن تا به امروز اجرا نشده است. وی ماده 4 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را یکی از موارد مسکوت از این قانون معرفی کرد و گفت: مسکوت ماندن این قانون باعث شده است تخصص و کیفیت کار عوامل فعال در حیطه ساخت و ساز برای بهره برداران ناشناس  بماند.وی با با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته شهرها برای ایجاد فضای مطلوب زندگی برای شهروندان رقابت سالم می کنند، گفت: حال ما باید از خود بپرسیم که شهرها و کلان شهرهای ما چه میزان با هم برای ایجاد فضای مناسب زندگی برای شهروندان تلاش می کنند؟  
حناچی در ادامه افزود: با مقایسه جداول درآمد شهرها به این موضوع پی می بریم که متاسفانه در حال حاضر شهرها تنها برای کسب درآمد بیشتر برای  شهرها با هم به رقابت می پردازند. وی با تاکید بر این که بخشی از درآمد شهرها از طریق منابع ناسالم و  ناپایدار کسب می شود، اذعان کرد: در این وضعیت کیفیت و ارتقاء فضای زندگی شهروندان فراموش شده و شهرها جوابگوی نیاز شهرها نیستند.
 معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه خروجی  رقابت شهرها در کسب درآمد بیشتر، تولید رانت می کند، گفت: در این شرایط  با ایجاد شدن فضای ناسالم رقابتی میان شهرها، رسیدن به کیفیت به دست نمی آید و نگران شدن امری طبیعی است.وی در ادامه اظهارات خود افزود: رقابت و ممیزی در صنعت ساختمان ما را به این نتیجه می رساند که رسیدن به کیفیت و کیفی سازی به سختی به دست می آید.
حناچی در ادامه  به آگاهی اشاره کرد و گفت: هدف مورد نظر ما این است که تفاوت ساختمان خوب و فنی در مقایسه با ساختمان های فاقد کیفیت مشخص شود که این موضوع با آگاهی هم دست اندرکاران و بهره برداران به دست می آید.وی خاطر نشان کرد: مشاوران املاک باید بدیهی ترین اطلاعات را از  ساختمان در اختیار بهره برداران قرار دهند.


ثبت نظر

ارسال