افت قیمت پی‌.وی.سی و پیش بینی افزایش تقاضا

پنجره ایرانیان:خبر اعلام قیمت آذرماه مواد اولیه پلیمری، بر کاهش قیمت ها تأکید داشت. گزارش زیر با مقایسه قیمت های آبان و آذرماه، به بررسی کاهش و افزایش قیمت ها پرداخته است.
  • دوشنبه 3 آذر 1393 ساعت 15:33

با توجه به تغییراتی که در قیمت های جهانی و نرخ ارز در طول ماه آبان به وجود آمد، دفتر توسعه صنایع تکمیلی طبق مصوبه وزارت صنعت برای نرخ گذاری محصولات اقدام به تعدیل نرخ محصولات در بازار داخلی کرد. بعد از اعمال تعدیلات قیمت و اعلام آن توسط دفتر توسعه صنایع تکمیلی شاهد افزایش، کاهش و ثابت ماندن قیمت برخی از محصولات بودیم، که به جزئیات آن به شرح زیر است.

بیشترین افزایش نرخ: گروه های PP نساجی و شیمیایی که با وجود افزایش نرخ در آبان ماه از افزایش قیمت آنها توسط تولیدکنندگانشان جلوگیری شد در آذر ماه نیز با افزایش حدودا 4 درصدی مواجه شدند. و بیشترین افزایش نرخ در آذر ماه در بین تمامی گروه محصولات مربوط به این گروه ها بود.

بیشترین کاهش نرخ: گروه PVC در بین تمامی گروه هایی که با کاهش نرخ مواجه شدند، بیشترین افت قیمت را تجربه کرد. این گروه با افت حدودا 3 درصدی مواجه شد و پیش بینی می شود که بعد از این کاهش نرخ خرید برای بخش بیشتری از تولیدکنندگان جذاب شود و تقاضا برای این گروه در هفته آتی بیشتر شود.

گروه هایی که با افزایش نرخ مواجه شدند:

  1. گروه PP نساجی و شیمیایی که در بالا شرح داده شد.
     
  2. گروه سنگین لوله و اکستروژن: افزایش این گروه حدودا 1.2درصد بود که با توجه به قیمت بازار این محصول، بالا بودن تقاضا در بازار ، احتمال اورهال بودن خط تولید امیر کبیر و کم شدن عرضه P100 توسط پتروشیمی جم به نظر می رسد تقاضا برای این گروه نه تنها کاهش نمی یابد بلکه ممکن است با افزایش مواجه شود.
     
  3. گروه استایرن مقاوم و معمولی: این گروه در آبان ماه بیشترین افزایش نرخ را تجربه کرد و در ماه آذر نیز با افزایش 2/1 درصدی نسبت به مبنای آبان ماه مواجه شد. این در حالی است که در هفته های گذشته به دلایلی مثل عدم کشش کافی بازار، کمتر بودن قیمت بازار آزاد نسبت به قیمت های اعلامی در بورس پتروشیمی تبریز مجبور به کاهش نرخ محصولات خود در دو مرحله و برای افزایش جذابیت برای خریداران شد. و به نظر می رسد در هفته های آتی تقاضایی برای این کالاها ثبت نشود و پتروشیمی تبریز باز هم مجبور به کاهش نرخ محصولات خود تا حدی که برای خریداران جذاب شود، خواهد شد.
     
  4. گروه آخری که با افزایش نرخ مواجه شد گروه PET گرید بطری بود، افزایش نرخ این گروه نیز بین 3 تا 5 درصد بود که این گروه به دلیل اتمام فصل مصرف در بازار  داخل تقاضایش به شدت کاهش یافته است و پتروشیمی تندگویان بارها مجبور به کاهش نرخ خود برای ایجاد جذابیت برای خریداران شده است. و پیش بینی می شود که تقاضا برای این گروه با قیمت های فعلی به شدت کاهش یابد.

گروه هایی که با کاهش نرخ مواجه شدند:

  1. گروه PVC: که بیشترین کاهش را تجربه کرد و این کاهش باعث افزایش تقاضا برای این محصول در هفته های آتی خواهد شد.
     
  2. گروه استایرن انبساطی: این گروه که به دلیل کم بودن عرضه های پتروشیمی تبریز هر هفته تقاضای زیادی برایش ثبت می شود با کاهشی معادل 1.8 درصد مواجه شده است. متاسفانه به دلیل عرضه کم در این گروه به اکثریت تولیدکنندگان واقعی یک گرم هم مواد نمی رسد و حدود دو ماهی می شود که این محصول توسط دلالان خریداری شده و به صورت خرده فروشی و با قیمت خیلی بالا به تولیدکنندگان واقعی فروخته می شود. امید است که در آینده تدبیری برای این گروه اندیشیده شود که این کالا به کسانی که مستحق خریدش هستند برسد و با عرضه های زیاد از التهاب بازار کاسته شود.
     
  3. گروه های سبک فیلم و سبک خطی نیز به میزان 1.5 درصد کاهش قیمت را تجربه کردند، به نظر می رسد با کاهش قیمت فعلی تقاضا برای این محصولات در هفته های آتی افزایش یابد.با توجه به اینکه در فصل مصرف این گروه ها قرار داریم و بازار از کشش تقریبا کافی برخوردا است این کاهش نرخ یک شوک مثبت به تقاضای این محصولات وارد می کند و در هفته اول آذر ماه شاهد افزایش تقاضا برای این گروه خواهیم بود.
     
  4. در گروه های پلی اتیلن سنگین برای تمامی گریدها کاهش نرخ بسیار کمی ثبت شد این کاهش به میزان 3 تا 10 تومان می باشد. که ما می توانیم از این گروه ها به نام کالاهایی که قیمت شان ثابت ماند نام ببریم. پیش بینی می شود تقاضا برای این گروه تغییرات چندانی نکند، البته این گروه نیز با قیمت های فعلی برای خریداران جذابیت لازم را ندارد و در هفته های گذشته ما شاهد ثبت شدن تقاضای بسیار کمی برای این گروه از محصولات بودیم.

منابع: انجمن ملی پلاستیک و کارگزاری اطمینان سهم

 


ثبت نظر

ارسال