رکود در بازار گچ و ناچیز بودن صادرات

پنجره ایرانیان:دبیر کل کنفدراسیون صادرات ایران از راکد بودن بازار گچ خبر داد و گفت: میزان صادرات این محصول کمتر از پنج درصد تولید و معادل 70 ملیون دلار است.
  • جمعه 30 آبان 1393 ساعت 18:27

مظفر علیخانی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص میزان صادرات گچ در کشور گفت: به دلیل حجیم بودن، قیمت حمل و نقل بالا و ایجاد آلاینده‌های زیست محیطی در این صنعت، صادرات گچ خیلی قابل توجه نیست. وی ادامه داد: حدود سه تا پنج درصد تولید سالانه گچ به صورت پنل‌ها و دیواره‌های گچی ساخته شده به کشورهای حوزه خلیج فارس، هند، عراق، کویت و افغانستان صادر می‌شود.علیخانی با بیان این‌که عمده صادرات این صنعت دیوارها و سقف‌های پیش ساخته است، اظهار کرد: سالانه 70 میلیون دلار صادرات گچ صورت می‌گیرد.

تعداد شاغلان در صنعت گچ

دبیر کل کنفدراسیون صادرات ایران ادامه داد: در حال حاضر 3500 نفر به صورت مستقیم و 6000 نفر به صورت غیر مستقیم در این صنعت مشغول به کار هستند.وی مشکل عمده این صنعت را کمبود نقدینگی، سرمایه در گردش و کمبود ماشین‌آلات خطوط تولید عنوان و اظهار کرد: در بسیاری از واحدهای صنعتی ماشین‌آلات نیازمند نوسازی و توسعه هستند.

عضو انجمن گچ ایران یکی دیگر از مشکلات را نامناسب بودن ناوگان‌های حمل و نقل برای گچ فرآوری شده عنوان و اظهار کرد: انتظار می رود به این صنعت توجه بیشتری شود.

افزایش بهره مالکانه در محصولات معدنی

علیخانی ادامه داد: حقوق دولتی که به عنوان بهره مالکان در محصولات معدنی دریافت می‌شود بابت هر تن 400 تا 500 تومان است که این میزان نسبت به گذشته افزایش زیادی داشته و فشار زیادی را به تولیدکنندگان وارد کرده است.وی یکی دیگر از مشکلات را بحث رکود بازار و رقابت منفی میان تولیدکنندگان عنوان و اظهار کرد: با توجه به اینکه بازار دچار رکود شده واحدهای صنعتی و تولیدی وارد رقابت منفی شده‌اند.

عضو انجمن گچ ایران در خصوص قیمت این محصول گفت: قیمت واحدی برای این محصول در نظر گرفته نشده چرا که گچ مشمول قیمت‌گذاری نیست و واحدها براساس قیمت تمام شده و میزان کیفیت، می فروشند اما می توان گفت قیمت گچ در قیاس با سایر محصولات بسیار پایین‌تر است.


ثبت نظر

ارسال