انتقاد از سیاست‌های زیست محیطی استرالیا

پنجره ایرانیان:سیاست استرالیا برای ارائه کمک‌های مالی به صاحبان صنایع آلاینده به منظور کاهش میزان گازهای گلخانه‌ای که سبب تغییرات آب و هوایی می‌شود، با انتقاد مواجه شد. روزنامه هرالد استرالیا نوشت: از نظر بسیاری از منتقدان این سیاست زیست محیطی استرالیا برای کاهش گازهای گلخانه‌ای موثر نیست.
  • شنبه 17 آبان 1393 ساعت 10:48

این طرح موسوم به عملکرد مستقیم که مستلزم پرداخت هزینه به وسیله دولت به شرکت‌ها برای افزایش کارآیی انرژی است با حمایت حزب متحد پالمر و مذاکرات طولاتی به تصویب سنای استرالیا رسید.انتظار می‌رود این طرح ماه آینده به وسیله نمایندگان مجلس عوام استرالیا نیز تصویب شود.

دولت محافظه کار تونی ابوت نخست وزیر استرالیا اکثریت کرسی‌های این مجلس را در اختیار دارد.این طرح بعد از آن مدنظر قرار گرفت که تونی ابوت مالیات گازهای گلخانه‌ای حاصل از مدیریت قبلی را قطع و به وعده انتخاباتی عمل کرد.

 گرگ‌هانت وزیر محیط زیست استرالیا گفت که دولت این کشور به تعهد خود برای اجرای طرح منابع مالی کاهش گازهای گلخانه‌ای جامه عمل پوشانده است تا مطمئن شود کاری عملی و واقعی برای تحقق اهداف خود در این زمینه بدون مالیات کربن انجام داده است.دانشمندان معتقدند چین و آمریکا بیشترین گازهای گلخانه‌ای را در جهان تولید می‌کنند و خروجی سرانه گازهای گلخانه‌ای استرالیا نیز رقم بالایی است.

طرح مالی دو میلیارد و 550 میلیون دلاری دولت استرالیا برای کاهش گازهای گلخانه‌ای بخشی از طرح دولت کانبرا به منظور تحقق اهداف کاهش گازهای گلخانه‌ای تا پنج درصد زیر سقف سال 2000 تا سال 2020 میلادی است.بیل شورتن رهبر مخالف کارگری استرالیا نیز از این طرح انتقاد کرد و آن را پرداخت پول به آلاینده‌های بزرگ برای تداوم آلایندگی دانست که عملی سیاسی و نادرست است.

حزب سبزهای استرالیا نیز این طرح را رد و اعلام کرد هیچ مدل یا شاهدی در دست نیست که نشان دهد این طرح منجر به کاهش آلاینده‌ها خواهد شد.یک مدل سازی دقیق آب و هوایی توسعه یافته نشان می‌دهد بارش‌های پاییزی و زمستانی جنوب غربی استرالیا در بلندمدت به دلیل افزایش تولیدات انسانی گازهای گلخانه‌ای کاهش داشته است.

کشورهای استرالیا، کانادا و آمریکا از مرز انتشار سالانه 20 تن گاز دی اکسید کربن گذر می‌کنند که این رقم دو برابر میزان دی اکسید کربنی است که در چین با در نظر گرفتن جمعیت آن تولید می‌شود.در اجلاس سال جاری تغییرات آب و هوایی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، از استرالیا و کانادا به عنوان کشورهایی رکورددار در تولید گازهای گلخانه‌ای و با عنوان محور کربن نام برده شد.


ثبت نظر

ارسال