وام ساخت مسکن افزایش یافت

پنجره ایرانیان:سخنگوی دولت با بیان اینکه وام ساخت مسکن به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت، گفت: اولویت با افراد کم‌درآمد و زوج‌های جوان است.
  • چهارشنبه 23 مهر 1393 ساعت 14:13
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در جلسه امروز(چهارشنبه) هیأت دولت با توضیح بخشی از مصوبات جلسه امروز اظهارداشت: با توجه به ضرورت تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد به ویژه برای کسانی که ازدواج می‌کنند و از وام مسکن تا الان استفاده نکردند امروز هیات محترم وزیران تصویب کرد تا وام مسکن با شرایطی که اعلام شد در اختیار افراد کم‌درآمد و زوج‌های جوان قرار بگیرد.
وی افزود: اجرای این مصوبه به این شکل است که به مدت 6 سال و در هر سال 300هزار مورد در مجموع به میزان یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی تا انتهای برنامه ششم احداث شود، این واحدهای مسکونی همانطور که توضیح دادم برای زوج‌های جوان، گروه‌های کم‌درآمد و زنان سرپرست خانوار با اولویت پرداخت خواهد شد.
سخنگوی دولت ادامه داد: به این ترتیب سه هدف در مصوبه امروز هیات وزیران است، با افزایش سقف تسهیلات تامین مسکن برای کلان‌شهرها تا 50 میلیون تومان برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر 40 میلیون تومان و برای سایر شهرها 30 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که به این ترتیب این امکان فراهم می‌شود تا افراد متقاضی با اولویت‌های ذکر شده بتوانند نسبت به تامین مسکن خود اقدام کنند.
نوبخت گفت: نکته دوم آن است که این کار عمدتا در بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی که هم‌اکنون در حاشیه شهرها وجود دارد صور می‌گیرد، انحدام این آثار سو خود را دارد و راه‌حل این است که تسهیلات مناسب را در اختیار بافت‌های فرسوده قرار دهیم تا آنها بتوانند خودشان احداث مسکن داشته باشند و سقف این تسهیلات با مصوبه امروز هیات وزیران افزایش یافته هاست.
وی افزود: کسانی که در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند نمی‌توانند تا بازسازی آنها در آنجا سکونت داشته باشند. از این رو تسهیلات ودیعه اسکان موقت برای آنها در بافت‌های فرسوده و سکونت‌های غیررسمی تعریف شد و تا سقف 20 میلیون تومان برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر تعیین شد و برای سایر شهرها 10 میلیون تومان تسهیلات ودیعه مسکن داده می‌شود.
سخنگوی دولت ادامه داد: این تسهیلات، تسهیلات ارزان قیمت است و سود آنها فقط 10 درصد خواهد بود که برای اسکان و تامین مسکن 9 درصد خواهد بود. مابه‌التفاوت سود را معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به دستور هیات وزیران تعهد و تضمین داشته باشد. به این ترتیب هم سقف وام افزایش یافت و هم وام ارزان شد. وی گفت: عمدتا این ساخت و سازها در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری صورت می‌گیرد و به اقشار کم درآمد و زوج‌های جوان اختصاص می‌یابد این اقدام به فضای اقتصادی کشور کمک می‌کند تا دولت بتواند سیاست خروج از رکود خود را با سرعت بیشتری انجام دهد اگر بخش مسکن فعال شود تعداد زیادی از رشته‌های صنعتی می‌توانند فعال شوند و تولیدات خود را افزایش دهند.
نوبخت ادامه داد: با این سیاست هرچند دولت مابه‌التفاوتی را پرداخت خواهد کرد اما به اقشار کم درآمد و زوج‌های جوان کمک خواهد کرد و از سویی دیگر بافت‌های فرسوده و آنهایی که در اطراف شهر است را بازسازی و احیا می‌شود و از طرف دیگر اقدام صورت می‌گیرد تا این مسکن‌ها با سهولت بیشتری در اختیار اقشار محروم قرار گیرد.
هیات وزیران روز چهارشنبه در جلسه ای به ریاست دکتر حسن روحانی رییس جمهوری، در راستای تحقق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، تصویب کرد که سالانه به ۳۰۰ هزار نفر به مدت شش سال متوالی تسهیلات بانکی اعطا ‌شود.
هدف از این مصوبه ، احیاء ، نوسازی و بهسازی مسکن در بافت‌های فرسوده، ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی، تأمین مسکن گروه‌های کم درآمد و زوج‌های جوان عنوان شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ، در چارچوب این مصوبه ، میزان سقف تسهیلات تأمین مسکن در کلان شهرها 500 میلیون ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 400 میلیون ریال و سایر شهرها 300 میلیون ریال تعیین شد.
همچنین 9 درصد از سود تسهیلات مسکن پیش گفته برعهده دولت خواهد بود. میزان سقف تسهیلات ودیعه اسکان موقت ساکنین در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در کلانشهرها 200 میلیون ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر 150 میلیون ریال و سایر شهرها 100 میلیون ریال می‌باشد که 10 درصد از سود این تسهیلات برعهده متقاضی می‌باشد تعداد تسهیلات مورد نیاز ودیعه مسکن در هر سال 60 هزار واحد و در مجموع تا پایان برنامه ششم 360 هزار واحد است.

ثبت نظر

ارسال