قیمت انرژی برای صنایع 10 ساله تعریف شود

پنجره ایرانیان:وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پیشنهاد شده تا یک فرمول بلندمدت 10 ساله در خصوص قیمت گاز، فرآورده‌های نفتی و برق مورد نیاز صنایع تعریف شود، تا ضمن روشن شدن تکلیف سرمایه‌گذاران کشور، انگیزه برای بهره‌وری در مصرف انرژی به وجود آید.
  • دوشنبه 7 مهر 1393 ساعت 13:31

محمدرضا نعمت زاده در دهمین همایش بین‌المللی انرژی افزود: مصرف انرژی در وضعیت کنونی کشور به شدت افزایش یافته و گران کردن برق مور نیاز صنایع، به بهانه ارزان نگه داشتن قیمت برق مشترکان خانگی مخالف حمایت از تولید است. وی افزود: پایین بودن قیمت انرژی طی مدت‌های طولانی در ایران باعث افزایش فزاینده و پرشتاب مصرف انرژی و ترویج استفاده از فناوری‌های هدر دهنده انرژی در بخش خانوار و بخش‌های تولیدی شده است. نعمت زاده یادآور شد: طی سال‌های گذشته شدت انرژی در جهان کاهش و به عبارت دیگر بهره‌وری انرژی افزایش یافته است. وی تصریح کرد: راه اصلی مدیریت منابع انرژی در صنعت، توجه به مقوله‌هایی نظیر افزایش بهره‌وری، اصلاح الگوی تولید و مصرف و کاهش قیمت تمام شده است.
به اعتقاد وزیر صنعت، معدن و تجارت، کاهش هزینه‌های مصرف انرژی با استفاده از انرژی‌های نو موجب رشد سریع استفاده از تکنولوژی تجدیدپذیر در تولید برق و کاهش سریع قیمت‌ها در چرخه کامل و پایدار صنایع در سطح جهان شده است. این مقام مسئول گفت: وقتی تولید در کشور اولویت نباشد و مصارف خانگی در اولویت قرار گیرد، بهای برق مورد نیاز صنایع گرانتر‌ می‌شود و آسیب جدی به بخش صنعت وارد‌ می‌سازد. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: کشور از نظر شدت مصرف انرژی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و تا زمانی که تولید در اولویت نباشد و برق صنایع به نفع واحدهای مسکونی گران شود، وضعیت بهره‌وری بهتر از این نخواهد شد.
نعمت زاده بر لزوم افزایش بهره‌وری انرژی پیش از پرداختن به بحث‌های افزایش قیمت تاکید کرد. وی با بیان اینکه جایگاه کشور در رابطه با انرژی به ویژه منابع هیدروکربوری به عنوان نخستین یا دومین کشور دارای منابع طبیعی روشن است، گفت: دستگاه‌های دولتی باید بهره‌وری را از خود آغاز کنند و چنانچه این مهم تحقق یابد، مردم حرف مسئولان را گوش داده و به آن عمل‌ می‌کنند.
به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، براساس نقطه نظرات وزارت نفت 20 میلیون بخاری گازی در کشور وجود دارد که بهترین رتبه موجود D است و چنانچه بتوانیم محصولی تولید کنیم که از رده D به B ارتقا یابیم، طی مدت دو سال پول آن از محل سوخت صرفه‌جویی شده است.
وی، ساخت مسکن مهر را فرصتی مناسب برای ایجاد واحدهای تولید برق و حرارت به صورت همزمان دانست و گفت: این مساله مورد توجه واقع نشد و اکنون که ساخت شهرک‌های جدید در دست اقدام قرار دارد، فرصتی مناسب برای راه‌اندازی واحدهای تولید برق و حرارت به صورت همزمان است. وزیر صنعت، معدن وتجارت، پیاده‌سازی مدیریت انرژی را موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی به صورت تصاعدی از 20 به 25 و 30 درصد به بالاتر دانست.
وی با اشاره به ضرورت افزایش بهره‌وری در سطح صنایع، برق و انرژی کشور، گفت: نمی توان در سطح صنایع کشور، بالاترین میزان اتلاف انرژی را داشته باشیم و سپس مردم را درخانواده‌های شهری و روستایی به کاهش و مدیریت مصرف برق دعوت کرد. نعمت زاده گفت: تولید مصالح ساختمانی با ضریب بالای عایق حرارتی، افزایش ظرفیت تولید انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر و توسعه ناوگان حمل و نقل با بهره‌وری بالا از مهمترین برنامه‌های در دست اجرای این وزارتخانه است.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 84،مهرماه 1393




ثبت نظر

ارسال