دفاع از پروفیل داخلی‌؛ انتقاد از جولان غیر‌استانداردها

پنجره ایرانیان:صنعت پروفیل یوپی‌وی‌سی ایران یک صنعت نوپا و جوان است و همه واحدهای تولیدی کشور با در اختیار داشتن ماشین‌آلات و تکنولوژی روز دنیا و بهره‌مندی از تیم فنی و مهندسی متخصص آمادگی دارند تا به تمام نیازهای کشور در زمینه پروفیل جهت ساخت و نصب در و پنجره‌های یوپی‌وی‌سی ایران پاسخ دهند. او با اشاره به سابقه چهارساله فعالیت انجمن تاکید کرد: هم اکنون اکثر واحدهای تولیدی پروفیل یوپی‌وی‌سی عضو انجمن هستند و از حدود 40 واحد صنعتی کشور حدود دو‌سوم آن فعال هستند و بقیه یا در شرف تاسیس هستند یا با ظرفیت پایین فعالیت دارند.
  • یکشنبه 15 اردیبهشت 1392 ساعت 11:51

اشاره: صبح روز دوم پنجمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت در و پنجره ایران اعضای هیات مدیره انجمن صنایع تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی ایران در نشستی با خبرنگاران دغدغه‌ها و خواسته‌های خود را مطرح کردند و از دولت و سازمان‌های مسوول خواستند تا از تولیدکنندگان داخلی پروفیل حمایت کنند و با وضع تعرفه‌های قانونی و البته نظارت دقیق‌تر بر استانداردها و مجوزهای وارداتی، مانع جولان پروفیل‌های فاقد کیفیت، ضعیف و خارج از استانداردهای ملی و بین‌المللی به کشور شوند. به گزارش خبرنگار پنجره ایرانیان، در این نشست هرکدام از حاضران دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را درباره نحوه رقابت سالم در بازار در و پنجره یوپی‌وی‌سی و نیز راه‌های جلوگیری از عرضه و استفاده از پروفیل‌‌های یوپی‌وی‌سی در بازار داخلی را مطرح و با ارائه پیشنهاداتی روشن عنوان کردند که دولت به جای صدور بی‌رویه پروانه‌های تاسیس برای واحدهای تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی، به تقویت و حمایت واحدهای در حال بهره‌برداری روی آورد چرا که با تکمیل ظرفیت واحدهای فعلی، می‌توان سهم بالایی از بازار را به تولیدات باکیفیت پروفیل داخلی اختصاص داد.

برای مشاهده فایل پی دی اف اینجا کلیک کنید:

حسین طوسی، رییس انجمن صنایع تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی ایران در این نشست خبری اظهار کرد: صنعت پروفیل یوپی‌وی‌سی ایران یک صنعت نوپا و جوان است و همه واحدهای تولیدی کشور با در اختیار داشتن ماشین‌آلات و تکنولوژی روز دنیا و بهره‌مندی از تیم فنی و مهندسی متخصص آمادگی دارند تا به تمام نیازهای کشور در زمینه پروفیل جهت ساخت و نصب در و پنجره‌های یوپی‌وی‌سی ایران پاسخ دهند. او با اشاره به سابقه چهارساله فعالیت انجمن تاکید کرد: هم اکنون اکثر واحدهای تولیدی پروفیل یوپی‌وی‌سی عضو انجمن هستند و از حدود 40 واحد صنعتی کشور حدود دو‌سوم آن فعال هستند و بقیه یا در شرف تاسیس هستند یا با ظرفیت پایین فعالیت دارند.

طوسی، رییس انجمن صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی نیز اظهار کرد: در حال حاضر 40 درصد پروفیل‌های موجود در بازار، وارداتی هستند که با مستنداتی که ما در دست داریم، بسیاری از این پروفیل‌های بی‌کیفیت و و فاقد ‌استاندارد است و فقط شکل ظاهری آن‌ها پروفیل است و نظارتی بر روی فرایند واردات آنها انجام نمی‌گیرد. او افزود: ما مخالفت وارادات پروفیل دارای کیفیت و استاندارد جهانی نیستیم و حتی این موضوع را در راستای تقویت رقابت سالم و شفاف می‌دانیم، اما مشکل این است که به بهانه نیاز داخلی، پروفیل‌هایی وارد کشور می‌شود که استفاده از آنها جهت تولید در و پنجره یوپی‌وی‌سی به اعتبار کل صنعت ضربه می‌زند.

اصغر خطیبی، عضو ... انجمن هم در ادامه اظهار کرد: ظرفیت واقعی حدود 40 واحد تولیدی پروفیل یوپی‌وی‌سی ایران با بیش از 120 خط تولید می‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد، اما در حال حاضر حدود 90 خط تولید با ظرفیت تمام فعال است که تولید واحدهای داخلی 100 هزار تن پروفیل برآورد می‌شود که یک‌چهارم نیاز 400 هزار تنی کشور را شامل می‌شود.

این عضو انجمن صنایع تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی ایران با انتقاد کارشناسی از برخی سیاست‌های اقتصادی دولت گذشته که باعث نوسانات شدید بخش‌های تولید صنعتی و رکود در کشور شده است، گفت: افت محسوس رشد اقتصادی ایران و به ویژه کاهش ارزش افزوده بخش ساختمان و صنعت، در سال‌های اخیر باعث شده تا سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای افزایش ظرفیت تولید پروفیل داخلی با مشکلات جدی مواجه شود. خطیبی از فعالان صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی به ویژه مدیران کارآفرین تولید پروفیل خواست تا با رصد دقیق شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که اثرات کمتری بر فعالیت واحدهای تولیدی داشته باشد. او از دولت و دستگاه‌های اجرایی کشور خواست تا به گونه‌ای تصمیم‌گیری کنند که ثبات به اقتصاد ایران به ویژه بخش‌های صنعت و ساختمان برگردد و دستکم افزایش هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده کالاها و خدمات منطقی‌تر شود.

خطیبی با اشاره به گزارش رسمی مرکز آمار مبنی‌بر اینکه بیش از 80 درصد پنجره‌های ساختمان‌های ایران قدیمی و تک جداره است، خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند برای ذخیره و مصرف بهینه انرژی برای جایگزینی پنجره‌های قدیمی و مجهزکردن ساختمان‌های مسکونی و اداری کشور به پنجره‌های دوجداره یوپی‌وی‌سی تسهیلات بدهد.

اصغر خطیبی در ادامه یکی از دلایل واردات پروفیل فاقد کیفیت و استانداردهای خارجی به کشور را عدم اعمال کنترل تعرفه‌های قانونی اعلام کرد و گفت برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از این واردات در مبادی ورودی رخ می‌دهد که تجارت به صورت پایاپای انجام می‌شود.

محمود صداقت نائب رییس انجمن صنایع تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی هم خاطرنشان کرد: توصیه ما به متولیان صنعت کشور این است که در صدور مجوز و موافقت اصولی برای متقاضیان تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی توجیه فنی و اقتصادی طرح‌ها را متناسب با نیاز واقعی بازار درنظر بگیرند. او افزود: ممکن است افراد سرمایه‌گذار و متقاضی تنها حضور پررنگ شرکت‌های فعال در نمایشگاه‌های تخصصی را دلیل توجیه فنی و اقتصادی قلمداد کنند، حال آنکه واقعیت نشان می‌دهد بسیاری از خطوط تولید پروفیل برخی واحدهای صنعتی فعال نیست. صداقت تصریح کرد: بهتر است متولیان بخش صنعت به جای صدور بی‌رویه پروانه تاسیس و موافقت اصولی، متقاضیان و سرمایه‌گذاران را به سمت خرید یا مشارکت در واحدهای غیرفعال و نیمه تعطیل سوق دهند و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و ماشین‌آلات و تکنولوژی خریداری شده را فعال سازند.

صداقت هم در ادامه یادآور شد: تمامی پروفیل‌های تولیدی کشور باید دستکم دو استاندارد جداگانه یکی از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی و دیگری از مرکز تحقیقات راه، ساختمان و شهرسازی دریافت کنند و برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد که اگر میانگین قیمت تمام شده هر مترطول پروفیل حدود 3 دلار باشد،، برخی شرکت‌های واردکننده پروفیل، کالای خود را با حدود 2 دلار وارد می‌کنند که دلیل این ارزانی دستکاری در فرمول تولید پروفیل و کاهش وزن و افت استحکام آن و البته ورود پروفیل‌های بی‌کیفیت از طریق مبادی غیررسمی و حتی تحت تعرفه کالاهای مشابه است. این عضو انجمن با اشاره به شکل‌گیری برخی رقابت‌های ناسالم در صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی کشور تاکید کرد: در و پنجره یک کالای سرمایه‌ای است که در نتیجه رقابت ناسالم و عدم رعایت استانداردهای فنی، محصول در اثر مصرف طی چند سال به مشکلاتی برخورد می‌کند که اعتماد مصرف‌کنندگان نهایی نسبت به کل صنعت را مخدوش می‌سازد.

حمید صدرزاده بازرس و عضو هیات مدیره انجمن صنایع در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران با اشاره به اینکه بسیاری از واحدهای تولیدی پروفیل یوپی‌وی‌سی ایران به دلیل رکود اقتصادی با ظرفیت کمتر از ظرفیت اسمی فعالیت دارند، می‌‌گوید: حتی برخی واحدهای صنعتی به حالت نیمه تعطیل درآمده‌‌اند، حال آنکه ساخت و ساز مسکن مهر، تقاضا برای پروفیل ارزان و فاقد کیفیت خارجی را تشدید و رقابت ناسالم در بازار را تشدید کرد. این عضو انجمن صنایع تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی با تاکید بر اینکه حجم بالایی از پروفیل‌‌های وارداتی به کشور فاقد حداقل استانداردهاست و با مواد اولیه نامرغوب و ماشین‌‌آلات مستعمل تولید می‌شود افزود: انتظار اعضای انجمن این است که دولت محترم به جای صدور پروانه تاسیس جهت راه‌اندازی و سرمایه‌‌گذاری ناقص تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی از واحدهای در دست اجرا و به بهره‌برداری رسیده کمک کند تا ظرفیت‌های خالی تکمیل شده و سرمایه‌گذاری‌‌های سنگین و ماشین‌‌آلات پیشرفته نصب شده در این واحدهای صنعتی بلاتکلیف نماند.

سید مرتضی معصومی دبیر انجمن صنایع تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی ایران هم با ارزشمند خواندن تلاش‌گران این صنعت و تاثیر فعالیت آنها بر اقتصاد ملی خواستار توجه جدی و عملی دولت به دغدغه‌ها و مشکلات فعالان صنعت تولید در و پنجره یوپی‌وی‌سی به ویژه تولیدکنندگان پروفیل شد. این عضو انجمن با اشاره به نقش انکارناشدنی کاهش مصرف انرژی در بخش ساختمان در نتیجه استفاده از در و پنجره‌‌های یوپی‌وی‌سی اظهار کرد: واقعیت این است که صنعت تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی بسیار صنعت کم مصرف از حیث شدت مصرف انرژی برای تولید محصولات محسوب می‌‌شود و تولیدکنندگان داخلی سرمایه‌‌گذاری‌های بسیاری در این سال‌ها انجام داده‌اند تا کشور را از وابستگی به پروفیل‌های خارجی نجات دهند، حال آنکه در نتیجه رکود سنگین در بخش صنعت و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های تولید بسیاری از واحدهای تولیدی با زیان هنگفتی مواجه شدند اما حاضر نشدند تا عرصه رقابت را به پروفیل‌های فاقد کیفیت خارجی واگذار کنند. دبیر انجمن یادشده تصریح کرد: ما از مسئولین می‌خواهیم رویکرد و دیدگاهشان را به نسبت به این صنعت نوپا و جوان عوض کنند و جلو واردات پروفیل‌های فاقد کیفیت و استاندارد را بگیرند. معصومی همچنین از مسووولان خواست تا مشکلات واحدهای تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی در زمینه‌های مالیات، تسهیلات بانکی و بیمه‌ای را رفع کنند.

اصلانی بازرس و عضو دیگر انجمن صنایع تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی هم از دستکاری در فرمول تولید پروفیل‌های وارداتی انتقاد کرد و گفت: در خصوص مواد افزودنی جهت تولید پروفیل شاهد این هستیم که به جای استفاده 5 درصدی از یک مواد اولیه کربتات که مصرف آن حالت پرکننده پروفیل را دارد، در برخی پروفیل‌های وارداتی بالغ بر 25 درصد از این مواد استفاده می‌شود که در نتیجه این دستکاری در فرمول جهت کاهش قیمت تمام شده، شاهد شکست پروفیل و تغییر رنگ هستیم.

او پیشنهاد داد تا یک کمیته مشترک بین دستگاه‌های مسوول و انجمن صنایع تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی تشکیل شود تا دقیق بر فرایند تولید پروفیل همه شرکت‌های داخلی و خارجی نظارت کند. اصلانی با اشاره به اهمیت تست فنی زنون بر کیفیت پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی تاکید کرد: هم اکنون شرکت‌های عضو انجمن از این توان فنی برخوردارند که کیفیت پروفیل‌های وارداتی را ارزیابی کنند و می‌توانیم تجربیات و مستندات خود را در اختیار مسوولان و دستگاه‌های دولتی قرار دهیم، اما متاسفانه کارشناسان موسسه استاندارد که مجوز واردات را صادر می‌کنند، از این تجربیات و دانش فنی بی‌بهره هستند و تنها به برگه‌هایی که خود شرکت‌های تولیدکننده پروفیل خارجی اکتفا می‌کنند و هدفشان تنها دریافت وجوه قانونی جهت واردات است.

محسن آذری‌پور ماسوله، خزانه دارد و عضو هیئت مدیره انجمن صنایع پروفیل یو‌پی‌وی‌سی هم در تشریح دشواری‌های تولیدکنندگان داخلی پروفیل یوپی‌وی‌سی به قرائت این بیت شعر پرداخت که

من گنگ خواب دیده و عالم تمام کر

من ناتوان زگفتن و خلق از شنیدنش

او با اشاره به فشارهای وارده به صنعتگران کشور در سه سال گذشته و تلاش طاقت‌فرسای آنها برای حفظ ظرفیت تولید و اشتغال موجود با اشاره به همت و تلاش دولتمردان فعلی برای کمک به فعالان اقتصادی و صنعت‌گران در بیت شعر دیگری اظهار داشت:

من نمی‌گویم سمندر یا پروانه باش

چون به فکر سوختن افتاده‌ای مردانه باش

آذری ماسوله تاکید کرد: دولت باید بین رکود و تورم یکی را انتخاب کند و به گونه‌ای اقدام به مهار تورم کند، که بخش‌های تولیدی و صنعتی کشور از بحران رکود به سلامت خارج شوند. او افزود: صادقانه هشدار می‌دهد اگر دولت به بخش تولید توجه جدی و عملی نشان ندهد و رکود کنونی چندماه دیگر به همین شکل ادامه پیدا کند، دیگر چیزی از صنعت نخواهد ماند که ما بخواهیم از آن حرف بزنیم.

شهریار طهماسبی عضو انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی هم با تاکید بر اینکه همه ما با تجارت آزاد به شرط رعایت کیفیت و استاندارد و رقابت در شرایط برابر اعتقاد داریم خاطرنشان کرد: حرف ما این است که وقتی کالایی وارد مملکت می‌شود، باید یک حداقل استانداردی داشته باشد اما متاسفانه باید اعلام کنم که در حال حاضر هم تولیدکنندگان داخلی پروفیل یوپی‌وی‌سی با مشکلات زیادی مواجه هستند و هم به دلیل عدم کنترل استانداردها، شاهد ورود و جولان برخی پروفیل‌های بی‌کیفیت از کشورهای همسایه هستند در حالی که ظرفیت تولید پروفیل در ایران خیلی بالا است و نیازی نیست که حتی یک متر پروفیل وارد شود. این تولیدکننده پروفیل یوپی‌وی‌سی ایران، واردات بی‌رویه را عامل از دست رفتن اشتغال داخلی و اشتغال‌زایی در دیگر کشورهای واردکننده پروفیل به ایران دانست و گفت: اقدام برخی شرکت‌های داخلی برای کاهش کیفیت محصولات خود در نهایت به زیان خود آنها و سلب اعتماد مصرف‌کنندگان نهایی می‌شود.

طهماسبی مشکل دیگر پیش روی صنعت تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی را اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت در صدور پروانه‌های بهره‌برداری و موافقت اصولی بدون در نظر گرفتن ظرفیت خالی واحدهای در حال بهره‌برداری دانست و اظهار کرد: در صورت رایزنی بین انجمن با مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌توان تقاضای سرمایه‌گذاری در این صنعت را هدفمند کرد تا ظرفیت‌های نیمه‌فعال، فعال شود و انتظار داریم که موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هم دغدغه‌های صنعتگران داخلی برای تقویت نظارت بر پروفیل‌های وارداتی را جدی بگیرند.

رضا صابونچی عضو انجمن صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی هم تاکید کرد: باور داریم اگر واحدهای تولیدکننده پروفیل یوپی‌وی‌سی که در ایران تاسیس شده‌اند، با ظرفیت کامل کار کنند، می‌توانند نیاز کامل سازندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران را تامین کنند. او یکی از دلایل کاهش ظرفیت تولید پروفیل در کشور را کمبود شدید نقدینگی و سرمایه در گردش اعلام کرد و افزود: در حالی که بهترین تکنولوژی وارد کشور شده و در خطوط تولید پروفیل قرار گرفته است، اما شاهد این هستیم که هیچ گونه حمایت بانکی و دولتی از این صنعت انجام نمی‌گیرد.

صابونچی افزود: جالب این است که ایران مرکز تولید پودر پی‌وی‌سی در دنیا محسوب می‌شود، اما شاهد صادرات و خام‌فروشی مواد اولیه تولید داخل هستیم. او گفت: بارها اعلام کرده‌اند از واحدهای صادراتی حمایت می‌کنند، اما این وعده‌ها عملی نشده و از سوی دیگر می‌بینیم که تعرفه 30 درصدی بر واردات پروفیل یوپی‌وی‌سی هم اجرا نمی‌شود.

ابوالقاسم مرادی، عضو دیگر انجمن صنایع تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی هم با اشاره به سابقه 50 ساله استفاده از در و پنجره‌های یوپی‌وی‌سی، اظهار کرد: هرچند 10 سال از عمر این صنعت در ایران می‌گذرد، خوشبختانه شاهد این هستیم که برای نخستین بار برای پروفیل‌های تولید داخل استاندارد تعریف و ابلاغ شده است. او افزود: همه تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی در ایران نه تنها باید استانداردهای تعریف شده را رعایت کنند، که حتی مرکز تحقیقات راه، ساختمان و شهرسازی با تست‌های فنی دقیق، نظارت دقیق و کارشناسی بر پروفیل‌های ایرانی دارد، حال آنکه چنین نظارتی بر پروفیل‌های وارداتی صورت نمی‌گیرد. مرادی همچنین به مشکلات تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی ایران اشاره کرد و گفت: باید قبول کنیم که سود ناشی از فعالیت‌های صنعتی در ایران به کمتر از 10 درصد رسیده است و در این شرایط بازپرداخت سود 25 درصد به بانک‌ها توجیه اقتصادی ندارد. این تولیدکننده پروفیل یوپی‌وی‌سی در عین حال تصریح کرد: انتظار ما از دولت محترم حمایت از تولید ملی و جلوگیری از واردات غیرضروری و فاقد کیفیت است.

خبرنگار ما گزارش داد در پایان نشست خبری انجمن، طوسی خاطرنشان کرد: قطعا صنعت تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی ایران، مثل صنایع دیگر در سال‌های اخیر در اثر مسائل اقتصادی و رکود تورمی آسیب‌دیده و نوسانات نرخ ارز، تورم و تحریم‌های خارجی اثار مخربی ایجاد کرده است. او تاکید کرد: انتظار ما این است که به صنعت در و پنجره یو‌پی‌وی‌سی به عنوان صنعتی که در بهینه‌سازی مصرف سوخت نقش بسزایی دارد، در چارچوب اهداف دولت حتما نگاه ویژه و حمایت ویژه شود، چون صنعت ما یک صنعت ملی و استراتژیک است. طوسی درباره آخرین وضعیت اعمال تعرفه بر واردات پروفیل یوپی‌وی‌سی هم گفت: در مورد تعرفه ما با مسئولین وزارت صنعت صحبت کردیم و در این زمینه باید با حضور همه‌ اعضا تصمیم‌گیری شود تا تعرفه قانونی صورت صحیح در مبادی ورودی و گمرکی کشور اعمال شود. رییس انجمن صنایع پروفیل یوپی‌وی‌سی اظهار کرد: ما به اعمال همین تعرفه 30 درصد قانع هستیم اما متاسفانه با شگرد‌های مختلف این تعرفه در مبادی گمرکی اجرا نمی‌شود و حتی این کالا در برخی موارد بدون تعرفه وارد می‌شود.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 77، اسفندماه1392

 


ثبت نظر

ارسال