دوران اولین ها و بزرگترین ها به پایان رسیده است... !

پنجره دیبا؛ تکنولوژی روزدنیا برای نگاه های زیبا

پنجره ایرانیان:مهندس فرخ با بهره گرفتن از تجربه پدر، که ازپیشکسوتان صنعت درب و پنجره ایران است، تلاش دارد و مصمم است تا با بهره گرفتن از تکنولوژی روز جهانی، پنجر ه ای به بازارایران عرضه کند تا نگا ه های زیبا را به سمت خویش خیره کند وبه ارایه نسل جدیدی از سیستم های آلومینیومی وuPVC میاندیشد. و این تازه بخشی از خدمات و محصولاتی است که شرکت پنجره دیبا به عنوان یکی از خوشنا مترین و معتبرترین شرکت های شناخته شده ایرانی ارایه می کند. پیشنهاد می کنیم با خواندن این گفتگو شناخت دقیق تر و البته عمیق تری از این شرکت برتر ایرانی به دست آورید:
  • پنجشنبه 1 دی 1390 ساعت 1:31

گفتگو با مهندس آرش فرخ، مدیرعامل شرکت نماگستردیبا جذاب بود،چرا که این مهندس کامیپوتر در رشته نرم افزار و کارشناس ارشدMBA (مدیریت ارشد اجرایی) از دانشگاه مارسی فرانسه،از مدیران نسل جوان و آینده دار ایرانی است که در پاسخ به پرسش های خبرنگار ماهنامه (پنجر ه ایرانیان) نهایت اعتدال وانصاف را به خرج می دهد و در تبیین ویژگی ها و کاستی های صنعت درب و پنجره ایران، تلاش دارد تا به جای واکنش احساسی،رویکردی واقع بینانه مبتنی بر علم و تجربه را ملاک قضاوت خویش قرار دهد. جذابیت گفتگو با مدیرعامل شرکت نماگستر دیبا از این حیث جذاب می نمود که صداقت توام با صراحت کلام او باعث شد تا بیش از آنکه به تشریح خدمات پس از فروش محصولات و کالاهاو خدمات بپردازیم، گفتگو بر محور کیفیت مبتنی بر تکنولوژی روزدنیا انجام شود. مهندس فرخ با بهره گرفتن از تجربه پدر، که ازپیشکسوتان صنعت درب و پنجره ایران است، تلاش دارد و مصمم است تا با بهره گرفتن از تکنولوژی روز جهانی، پنجر ه ای به بازارایران عرضه کند تا نگا ه های زیبا را به سمت خویش خیره کند وبه ارایه نسل جدیدی از سیستم های آلومینیومی وuPVC میاندیشد. و این تازه بخشی از خدمات و محصولاتی است که شرکت پنجره دیبا به عنوان یکی از خوشنا مترین و معتبرترین شرکت های شناخته شده ایرانی ارایه می کند. پیشنهاد می کنیم با خواندن این گفتگو شناخت دقیق تر و البته عمیق تری از این شرکت برتر ایرانی به دست آورید:

جهت مشاهده فایل پی دی اف گفتگو اینجا کلیک کنید.


  شرکت نماگستردیبا در یک نگاه کلی در چه زمینه‌‌ا‌‌ی فعالیت دارد؟

این شرکت در سال‌‌های اخیر با همت ستودنی کارشناسان و تکنسین‌‌های کارآمد و با تجربه موفق شد تا با استفاده از پروفیل‌‌های آلومینیوم، طرح‌های بدیعی را، در اجرای نمای ساختمان‌‌های مسکونی، تجاری، تفریحی، صنعتی، بیمارستانی، آموزشی و دانشگاهی به اجرا درآورد و تلاش کردیم با به روز نگه داشتن واحد تحقیق و توسعه، برترین و جدیدترین نوآوری‌‌های صنعت ساختمان و سازه‌های سبک را در دنیا و با مشارکت شرکت‌‌های آلومینانس (ALUMINANCE) ، زاهیت(ZAHIT)  و اندرپن (ENDERPEN) در صنعت ساختمان ایران ارایه کنیم. افزون بر این‌ها در زمینه تولید انواع در و پنجره‌های آلومینیومی  ترمال بریک و غیر ترمال بریک، انواع نماهای شیشه‌‌ا‌‌ی از قبیل کرتین وال روکوبدار و فول فریم لس سیلیکونی، انواع لوور آلومینیومی در اندازه ها و طرح های مختلف و نیز طراحی و اجرای نماهای کامپوزیت آلومینیومی هم فعالیت داریم و برای حضوری موفق و ماندگار یکی از برترین تکنولوژی‌های روز اروپا را به خدمت گرفته‌‌ا‌‌یم تا به بالاترین سطوح کیفیت دست پیدا کنیم. البته دامنه فعالیت شرکت دیبا بسیار گسترده تر ‌‌ا‌‌ست و...

  اجازه دهید این سوال را مطرح کنم که یک مهندس جوان ایرانی چرا این صنعت را انتخاب کرد؟

ایده اصلی تاسیس شرکت به 8 سال پیش بر می‌‌گردد - البته جا دارد اشاره کنم که سابقه درخشان بیست و چند ساله پدرم در صنعت پنجره و نماهای شیشه‌‌ا‌‌ی بهترین انگیزه‌‌ا‌‌م بود – اما 8 سال پیش جدی‌‌ترین دغدغه‌هایم این بود که صنعت درب و پنجره و نماهای شیشه ای و کامپوزیت ساختمان های کشورمان در مقایسه با دیگر کشورها در چه وضعیتی قرار دارد و این صنعت با چه کمبودها و فقر تکنولوژی ای مواجه ا‌‌ست. به همین دلیل به مطالعه کاستی‌ها و آسیب‌‌های این صنعت روی آوردم و با جمعی از همکارانم سعی کردیم تحقیقات کاملی انجام دهیم. به همین دلیل از چند نمایشگاه معتبر بین المللی از جمله نمایشگاه‌های تخصصی در کشورهای آلمان، ایتالیا، امارات متحده عربی و کشور ترکیه بازدید داشتیم و در ادامه با چند شرکت بزرگ خارجی نیز وارد مذاکره شدیم.

  ... و در ادامه چه مراحلی را تجربه کردید؟

پس از بررسی های فراوان، سرانجام 2 ست کامل ماشین آلات نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک را از یک شرکت معتبر ترک خریداری و سپس با عقد قرارداد با شرکت زاهیت و آلومینانس و واردات پروفیل های آلومینیومی به صورت رسمی تولید این نسل از پنجره ها و نماهای شیشه ای را آغاز نمودیم. اما هدف اصلی ما تولید صنعتی درب و پنجره و نماهای شیشه ای ساختمانی مبتنی بر آخرین فناوری‌های روز دنیا با کیفیت حداکثری بوده و هست چرا که به هر ترتیب برخی از همکاران، پنجره های تولیدی خود را با اینگونه پروفیلهای وارداتی، به نوعی عرضه می کنند اما از حیث ماشین آلات و کیفیت تولید دچار مشکل می باشند و ما نیز با درک این موضوع و نیاز بازار به ارایه پنجره های با کیفیت و نیز افزایش حجم فروش، با شرکت تکنا ایتالیا (TEKNA) وارد مذاکره شده و در نهایت در ابتدای سال 2011 ست کامل ماشین آلات CNC تمام اتوماتیک تولید در و پنجره‌های آلومینیومی و نماهای شیشه ای را خریداری و به چرخه تولیدمان اضافه نمودیم. فکر می‌‌کنم این ست جدید ماشین آلات که در شرکت نماگستر دیبا برای تولید درب و پنجره و سایر محصولات مرتبط به این صنعت استفاده می‌‌شود حداکثر توسط 2 یا 3 شرکت ایرانی دیگر مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. خوشبختانه نتیجه این شد که مشتریان ما با استقبال خیلی خوب از محصولات ما تمایل به همکاری کنند و واقعا نشان دادند که در تصمیم گیریهایشان برای انتخاب یک پنجره مناسب، مقوله کیفیت نقش بیشتری نسبت به قیمت بازی می کند که این نگرش جای تقدیر دارد. 

  عمده فعالیت شرکت در چه زمینه‌‌ا‌‌ی است؟

در حال حاضر فعالیتهای شرکت در دو بخش تولیدی و بخش بازرگانی خلاصه می گردند. در بخش بازرگانی، ما صرفاً روی واردات پروفیل آلومنیوم و uPVC‌‌ متمرکز شده‌‌ا‌‌یم. به طور مشخص نماینده انحصاری شرکت زاهیت (ZAHIT) ترکیه و آلومینانس  (ALUMINANCE) در زمینه انواع پروفیلهای آلومینیومی و در زمینه uPVC‌‌ نماینده انحصاری شرکت اندرپن (ENDERPEN)  ترکیه هستیم. البته پروفیل آلومینیوم را به صورت خیلی محدود در اختیار برخی از شرکت‌‌های همکار قرار می‌‌دهیم و اصلا نمی‌‌خواهیم این پروفیل، به سرنوشت خیلی از پروفیل‌های آلومینیومی خارجی دچار شود، پس با یک وسواس خاص، همکاران خریدار پروفیل آلومینیومی را انتخاب می‌نماییم. ضمن اینکه خود ما هم در بخش تولید درب و پنجره آلومینیومی و نماهای شیشه ای از همان پروفیلها استفاده می‌‌کنیم. اما این داستان در مورد پروفیلهای uPVC‌‌ کاملاً متفاوت است. این بدان معناست که ما به هیچ عنوان وارد تولید در و پنجره های uPVC نشده ایم و تمامی پروفیلهای وارداتی خود را فقط در بازار می‌‌فروشیم و با خوشحالی اعلام می کنم که تعداد زیادی از کارخانه ها و کارگاه‌های کوچک و بزرگ تولید درب و پنجره uPVC‌‌ از پروفیل‌های اندرپن (ENDERPEN) استفاده می‌‌کنند. در بخش تولیدی نیز ساخت با کیفیت ترین پنجره های آلومینیومی ترمال بریک و غیر ترمال بریک و نماهای شیشه ای مدرن با استفاده از پروفیلهای شرکت زاهیت (ZAHIT) ترکیه و آلومینانس  (ALUMINANCE) در تیپهای متعدد برای تحت پوشش قرار دادن هر نوع سلیقه از لحاظ طراحی و قیمت در دستور کار قرار دارد.

  پروفیل‌های uPVC‌‌ و آلومینیومی وارداتی شما چه برجستگی نسبت به سایر پروفیل‌‌ها دارد و با چه کیفتی و با چه استاندارد‌هایی ارایه می‌‌شود؟

تلاش کرده ایم تا پروفیل‌هایی را که وارد می‌‌کنیم از میان بهترین تولیدکنندگان و برندهای موجود در کشور ترکیه انتخاب نماییم به طوریکه تمامی آنها صادرات وسیع به کشورهای اروپایی، آسیایی و شمال آفریقا داشته و تمامی استانداردهای معتبر اروپایی و یبن المللی را کسب نموده اند. یکی از امتیازات پروفیل‌‌های uPVC اندرپن - که کمتر به آن پرداخته شده است - عاری بودن آنها از سرب و یا به عبارت بهتر دوستدار محیط زیست بودن است. این مشخصه علاوه بر اینکه احتمال مسمومیت به دلیل متصاعد شدن گازهای خطرناک حاوی سرب در زمان حریق را کاهش می دهد، در هنگام بازیافت نیز هیچگونه آسیبی به لایه اوزون وارد نکرده و به آسانی می توان این دست از پروفیلها را به چرخه طبیعت بازگرداند. پروفیل‌‌های uPVC اندرپن (ENDERPEN) استاندارد‌هایی نظیر DIN، CE، TSE و  GREEN SYSTEMS را دارا می باشند. درباره پروفیل‌‌های آلومنیومی هم باید بگویم شرکت زاهیت (ZAHIT) یکی از بزرگترین شرکتهای ترکیه در زمینه تولید پروفیل آلومینیوم در منطقه و شناخته شده در بین کشورهای اروپایی است. از خصوصیات بارز این پروفیلها می توان طراحی بسیار زیبا، وزن مناسب در عین حال استقامت بالا، تنوع سیستمها، کیفیت رنگ و آنادایز بسیار قوی را نام برد. البته یکی از مزیتهای اصلی این نوع پروفیل که ما خیلی خوب توانستیم، روی آن مانور بدهیم رنگ های آنادایز طرح استیل آن است و با توجه به اینکه در هفت سال پیش اولین شرکتی بودیم که در ایران این مدل رنگ پرطرفدار را به بازار ارایه کردیم، و با در نظر گرفتن این مهم که این طیف رنگ با معماری سنتی و مدرن و متداول در ایران مثل آجر، سنگ، ورق کامپوزیت و چوب بسیار همخوانی دارد، خوشبختانه پیمانکاران و معماران استقبال خوبی از این رنگ کرده اند به طوریکه پنجره دیبا علاوه بر پروژه های خصوصی در بسیاری از پروژه های مربوط به ارگان‌‌ها، دانشگاه‌‌ها، مراکز دولتی و بیمارستانی و... از این طیف رنگ در پنجره های خود استفاده نموده است. در اصل بیش از نود درصد پروژه های ما از این رنگ استفاده می نمایند. نکته مهم آنکه این نوع رنگ در مقابل تمامی ناملایمات و تغییرات جوی به طور کامل مقاومت داشته و مناسب برای تمامی نقاط ایران با شرایط آب و هوایی متفاوت می باشد. لازم به ذکر است که پروفیلهای آلومینیومی زاهیت استانداردهای معتبری چون IFT ROSENHEIM، KIWA، TSE و UKAS را یدک می کشد.

از بخش تولید بگویید و اینکه پنجره‌های دوجداره آلومینیومی دیبا در چه مدت زمانی تولید و با چه خدماتی به بازار عرضه می‌‌شود؟

همانطور که قبلاً عرض کرده بودم با توجه به سیاست کیفیت گرایی در شرکت دیبا و به طبع آن استفاده از ماشین آلات تمام اتوماتیک TEKNA ایتالیا و افزایش سطح کیفی محصولاتمان و نیز حضور موفق در نمایشگاه صنعت ساختمان مردادماه تهران، حجم سفارشات از اواسط امسال افزایش چشمگیری داشته است به طوریکه شیف دوم کارخانه برقرار و در ایام هفته شیف شب هم به صورت داوطلبانه فعال است. با این اوصاف و در حال حاضر متوسط زمان تحویل پنجره ها را برحسب حجم پروژه ها بین 60 تا 80 روز در نظر گرفته‌‌ا‌‌یم. نکته مهم در بالابودن کیفیت محصولاتمان، استفاده از یراق آلات درجه یک و تولید کشورهای اروپایی نظیر آلمان و ایتالیا است. تمام یراق‌‌آلات به کار رفته در پنجره‌ها دارای گارانتی 10 ساله بوده و کارخانه زاهیت نیز پروفیل آلومینیوم تولیدی خود را از لحاظ کیفیت تولید و رنگ و آنادایز مادام العمر گارانتی می نماید. شرکت دیبا نیز از لحاظ کیفیت ساخت، محصولات خود را 24 ماه گارانتی نموده و 10 سال هم خدمات پس از فروش را برای محصولات تولیدی شرکت در نظر گرفته‌‌ا‌‌یم، که در این مدت زمان به هر دلیلی، پنجره‌ها دچار مشکل شوند، ما بدون هیچ هزینه‌‌ا‌‌ی برای مشتریان، خدمات مشمول ضمانت را ارایه می‌‌کنیم.

  شما پنجره uPVC‌‌ تولید نمی‌‌کنید؟

خیر؛ شرکت دیبا در بخش تولید، فقط به تولید پنجره‌های دوجداره آلومینیومی ترمال بریک، غیر ترمال بریک و نماهای شیشه‌‌ا‌‌ی فعالیت دارد. تاکید می کنم شرکت دیبا برای تولید پنجره های uPVC نه برنامه ای دارد و نه علاقه ای. تنها در بخش بازرگانی شرکت به فروش پروفیلهای uPVC‌‌ اقدام کرده ایم.

  در ابتدا سخن از اجرای نماهای کامپوزیت به میان آوردید، آن چطور؟

در مورد نماهای کامپوزیت آلومینیومی موضوع کمی متفاوت است. با توجه به اینکه تمرکز مجموعه ما در بخش تولیدی بیشتر به امر ساخت در و پنجره های آلومینیومی و نماهای شیشه ای معطوف است، لذا در این بخش با توجه به توان بالای عوامل فنی و اجرایی خود سعی کرده ایم به پروژه های با حجم بالای 2000 متر مربع ورود کنیم که با لطف خدا رزومه بسیار بزرگی از این دست پروژه ها موجود است. البته ذکر این نکته ضروری است که گاهاً در پروژه های با حجم کمتر با توجه به انجام پنجره ها و نماهای شیشه ای آن پروژه نیز وارد شده ایم.

  برخی از فعالان صنعت در و پنجره آلومینیوم می‌‌گویند اصلا پنجره‌های uPVC‌‌ قابل مقایسه با پنجره‌های آلومنیومی نیست و از سوی دیگر برخی از تولیدکنندگان پنجره uPVC‌‌ با اشاره به برخی ویژگی‌های محصولات تولیدی خود می‌‌گویند تاریخ مرگ پنجره‌های آلومینیوم فرا رسیده‌‌ا‌‌ست. شما که در هر دو صنعت به نوعی فعالیت دارید این اختلاف را چگونه ارزیابی می‌‌کنید؟

معتقد هستم uPVC‌‌ و آلومینیوم کلا دو مقوله جدا از هم هستند و بازار آنها هم از یکدیگر جداست و این اختلافی که شما فرمودید گاهاً به خاطر وضع اقتصادی بازار و ترس برخی فعالان هر دو صنعت از رکود فعالیت‌‌های ساختمانی و افزایش به اصطلاح دست در این صنف و تلاش برای بقاست و گاهاً به خاطر عدم شناخت از این دو محصول، دیگری را به خوبی معرفی نمی‌‌کنند. بگذارید شفاف‌‌تر بگویم که در اصل این دو محصول از لحاظ کارایی و نیاز بازار از همدیگر جدا هستند، به نحوی که پروفیل uPVC‌‌ در تمامی دنیا از جمله امریکا، آلمان، اتریش، سوئد و ... به خاطر جلوگیری از اتلاف انرژی طرفداران زیادی دارد به ویژه اینکه قیمت مناسبی هم دارد. اما در کنار آن پروفیل آلومینیوم به عنوان یک فلز بهادار از قدیم الایام در تمام دنیا در پروژه‌های با عمر و کاربری بالای50سال، به کار رفته و می‌‌رود و هنوز هم در پروژه‌های ساختمانی که کاربری طولانی مدت برای آنها پیش بینی شده است از قبیل برجها یا پاساژهای عظیم، استفاده از پنجره‌ها و نماهای شیشه ای آلومینیومی بدون تردید رقیب جدی ندارد. شما در کشورهایی مانند آلمان و اتریش که به نوعی مهد تولد صنعت uPVC می باشد نیز می‌‌بینید که برج‌‌های بلند مرتبه، هتلهای بزرگ، بیمارستانهای عظیم، ساختمانهای مرکزی بانکها و اماکن دولتی و ساختمان‌‌هایی که کاربری خاصی دارند و مدت عمر متوسط در آنها بسیار بلند مدت در نظر گرفته می‌‌شود، قریب به اتفاق از پنجره آلومنیومی ترمال بریک استفاده می کنند، از سوی دیگر در اکثر پروژه‌های انبوه سازی در تمام دنیا که قیمت تمام شده برای سازندگان مهم است،از پروفیل‌‌های uPVC‌‌ استفاده می‌‌شود به عنوان مثال در اکثر شهرهای آمریکا که در کنار اقیانوس اطلس و آرام قرار گرفته اند و سالیانه و به صورت مستمر در معرض طوفان و گردبادهای آنچنانی هستند، تمامی خانه از مصالح پیش ساخته و پنجره ها غالباً از uPVC ساخته می شوند. زیرا در چنین ساخنمانهایی علاوه بر در نظر گرفتن مسئله انرژی، سرعت در ساخت و بهای تمام شده مناسب یکی از اولویت هاست که از جمله خصوصیات پنجره های uPVC می باشد. بنابر این تاکید می‌‌کنم که از لحاظ منطقی هیچ اصطکاکی بین تولید کنندگان درب و پنجره uPVC‌‌ و آلومینیومی نباید وجود داشته باشد زیرا در اصل بازار هدف این عزیزان کاملاً متفاوت است.

  اما برخی می‌‌گویند ضریب انتقال حرارت و هدر رفت انرژی در پنجره‌های دوجداره آلومنیومی به دلیل رسانا بودن فلز آلومینیوم نسبت به پنجره‌های uPVC‌‌ بیشتر است؟

این نظریه از یک منظر درست است و نمی‌‌توان کتمان کرد که پروفیل آلومنیومی معمولی امکان انتقال انرژی را دارد اما تکنولوژی و نوآوری بزرگان صنعت آلومینیوم در دنیا این مشکل را سالیان سال است که حل کرده، و ما هم در شرکت دیبا برای جلوگیری از هدررفت انرژی، از پروفیلهای آلومینیومی ترمال بریک استفاده می‌‌کنیم. توضیح فنی اینکه پروفیل‌‌های ترمال بریک، جدیدترین تکنولوژی روز دنیا برای جلوگیری از اتلاف انرژی در صنعت درب و پنجره آلومنیومی است چرا که در پروفیل‌‌های معمولی بخشی از انرژی از طریق بدنه پروفیل آلومینیوم (بعلت‌ رسانا بودن آلومینیوم) از طرف بخش داخلی پنجره در ساختمان به خارج هدایت می‌‌شود که در سیستمهای جدید برای جلوگیری از این انتقال انرژی یک نوار پلی آمید به عنوان عایق حرارتی در بین دولایه داخلی و خارجی پنجره ها استفاده شده است و از این سیستم جدید به نام سیستم پنجره‌های ترمال بریک یاد می‌‌شود و به این ترتیب نقطه ضعفی که فعالان صنعت درب و پنجره uPVC‌‌ به آن اشاره می‌‌کنند در پنجره‌های ترمال بریک عملا موردی ندارد. البته مطمئنم همکارانم در صنعت uPVC به تفاوت بهای زیاد بین uPVC و آلومینیوم ترمال بریک اشاره می کنند که من نیز آن را می پذیرم. البته ذکر این نکته ضروری است که در مورد پنجره های آلومینیومی غیر ترمال بریک نیز در صورت استفاده از شیشه های دوجداره کارخانه ای که مابین دو لایه آن گاز آرگون تزریق شده باشد این انتقال حرارت و انرژی زیاد نیست زیرا که از مساحت هر پنجره چیزی حدود 85درصد آنرا شیشه دوجداره تشکیل می دهد و 15درصد باقیمانده آن سطوح آن پروفیل های پنجره هستند و با در نظر گرفتن این نکته که از نمای ساختمان حدوداً 25درصد را پنجرها تشکیل می دهند، با داشتن ضریب انتقال حرارت آلومینیوم و یک محاسبات ساده می توان دریافت که این انتقال از پروفیلهای آلومینیومی یک پنجره در قیاس با تمامی مصالح بکار رفته در یک ساختمان بسیار ناچیز است.

  اشاره کنید به محصولات دیگر شرکت و توضیح دهید تنوع محصولات و به ویژه پنجره‌ها چگونه‌‌ا‌‌ست؟

در حال حاضر شرکت دیبا در بخش تولید پنجره آلومنیومی، حدود 20 سیستم متفاوت از پنجره‌ها نظیر پنجره‌های لولایی ترمال بریک و غیر ترمال بریک با قابلیت نصب انواع یراق آلات دوحالته، فولکس واگنی و ...، پنجره های کشویی ترمال بریک و غیر ترمال بریک و سیستم لیفت اند اسلاید (Lift & Slide) که به تازگی به جرگه محصولات شرکت پیوسته است و ... بر اساس آخرین تکنیک‌ها و فناوری‌های روز جهان تولید و به بازار عرضه می‌‌کنیم. در مورد نماهای شیشه ای نیز سه مدل موجود می باشد، نمای شیشه ای فریم لس و سیستمهای کرتین وال. ضمن آنکه به عنوان مکمل نماهای شیشه ای، انواع لوور آلومینیومی با اندازه ها و طرح های متفتاوت تولید و اجرا می شوند.

  اشاره کردید سه نمای شیشه‌‌ا‌‌ی دارید اما از نمای سوم سخنی نگفتید؟

بله؛ فریم ‌‌لس، کرتین‌‌وال؛ که نمای کرتین‌‌وال، خودش دو مدل است که یکی مدل روکوبدار (Face Cap) و دیگری سیستم فول فریم ‌‌لس سیلیکونی می باشد. این دو  از لحاظ زیرساخت یکی هستند و از یک سیستم بهره می برند اما از لحاظ ظاهر در نمای ساختمان دو مدل کاملاً جدا از یکدیگرند. در سیستم فول فریم‌‌لس سیلیکونی از نمای بیرون دیگر هیچ پروفیلی دیده نمی‌‌شود و تماماً شیشه  به نظر می آید با این توضیح که شیشه های دوجداره با استفاده از چسب های سیلیکونی مخصوص به سازه آلومینیومی متصل می گردند اما در نمای روکوبدار، پروفیلهای آلومینیومی به عرض 5 سانتیمتر و به صورت تخت یا دوکی شکل در محل تقاطع و اتصال شیشه‌ها استفاده می‌‌شود. شایان ذکر است که در ایران سیستم کرتین وال فول فریم لس سیلیکونی به دلیل سختی در اجرا و نیاز به محاسبات خاص سازه ای کمتر مورد استفاده قرار می گیرد البته شرکت دیبا چندین پروژه را با این سیستم انجام داده است.

  چشم انداز شرکت نماگستر دیبا به عنوان یکی از شناخته شده‌‌ترین شرکت‌‌ها در زمینه اجرای نماهای شیشه‌‌ا‌‌ی چگونه‌‌ا‌‌ست؟

ببینید! اگر واقع بینانه بخواهم بگویم با این رویکرد مسئولین به مقوله نمای شیشه ای چشم انداز بسیار تاریک است. در واقع وقتی مسئولین و کارشناسان ارشد شهرداریها به عنوان اصلی ترین نهاد درگیر با صنعت ساخت و ساز کشور در اقدامی جالب و تعجب برانگیز استفاده از نماهای شیشه ای را تا سطح 40درصد و در برخی از   شهر ها تا 30درصد  از کل نمای یک ساختمان به بهانه جلوگیری از خسارتهای زلزله احتمالی کاهش می دهند از دید من صنعتگر و دست اندر کار، چیزی جز یک “آه” ناشی از عدم آگاهی آنان به ارمغان نمی آورد. از این در شگفتم که علی رغم دسترسی این عزیزان به بهترین منابع و مقاله های معماری و بعضا سفرهای اروپایی و آسیایی، چگونه همچنان نمای شیشه ای استاندارد را به عنوان یک واقعیت در مقوله معماری نوین جهانی، کتمان می کنند. در واقع شهرداریها به دلیل توانایی کمتر خود در نظارت به اجرای صحیح و استاندارد نماهای شیشه ای راحت ترین کار را انتخاب کرده اند که همان حذف صورت مسئله است. من مطمئنم که این دوستان از وجود نوع ضد زلزله سیستم کرتین وال که در اکثر برجهای دنیا استفاده می شود آگاهند اما به دلیل عدم تمایل در پذیرش بیشتر مسئولیتهای نظارتی خود، امکان استفاده از این سیستمها را در حجم بالا ممنوع اعلام می کنند. پیشنهاد می‌‌کنم دوستان در شهرداری مقررات سخت گیرانه ‌‌تری به کار بگیرند و ناظران بیشتری در پروژه‌ها بفرستند و بر نحوه نصب نماهای شیشه ای در ساختمان نظارت قوی تری داشته باشند و استفاده از شیشه های سکوریت و لمینیت را در این دسته از نماها اجباری نمایند. مگر بزرگترین آسمان خراش‌های تماماً شیشه ای  در کشور ژاپن نیست که زلزله بین 7 تا 9 ریشتری اتفاق می‌‌افتد اما کسی نمی‌‌گوید از نمای شیشه‌‌ا‌‌ی استفاده نشود؟ البته من شخصا مخالف استفاده از نماهای مدرن از جمله نماهای شیشه ای در شهرهای تاریخی و بافتهای اینگونه هستم زیرا که معماری آن مناطق به هم می ریزد اما برای شهرهای جدید و در حال توسعه مانعی نمی بینم. جالب است مقررات وضع می‌‌کنند که بیش از 40 درصد نمای ساختمان نباید پنجره یا نمای شیشه‌‌ا‌‌ی باشد که در نتیجه آن اتاقهایی تاریک و دلگیر حاصل می شود اما دولت و مردم باید هزینه سنگینی برای روشنایی ساختمان پرداخت کنند تا درون ساختمان را روشن نگه دارند و به اصطلاح دلبازش کنند!

  در نماهایی که اجرا می‌‌کنید، طراحی اولیه را خودتان انجام می‌‌دهید یا طراحی‌های بیرونی را هم می‌‌پذیرید؟

کسانی که به ما مراجعه می‌‌کنند 2 گروه هستند، یکی به واسطه برخورداری از مشاور یا طراح در کنار خود، طرح پیشنهادی را به ما می‌‌دهند که ما فقط به آنها خدمات ارایه می‌‌دهیم و دسته دیگر کسانی هستند که وقتی ساختمان به مرحله اسکلت می‌‌رسد به ما مراجعه می‌‌کنند و ایده می‌‌خواهند و در این صورت مشاوران و طراحان شرکت نماگستردیبا به صورت رایگان خدمات مشاوره و راهنمایی را ارایه می‌‌نمایند.

  آیا نماهایی که اجرا می‌‌کنید، ضمانت اجرای درست و دقیق هم به مشتری می‌‌دهید؟

از نظر ضمانت اجرایی در پروژه‌هایی که نماهای شیشه‌‌ا‌‌ی استفاده می‌‌شود، شاید از معدود شرکت‌هایی باشیم که در روز پایان از مشتری می‌‌خواهیم نمای ساختمان خود را با ابزارهای ویژه مانند واترجت مورد شستشو قرار دهند که به شخصه فکر نمی کنم هیچ باران همراه با طوفانی از این دستگاه قدرت بیشتری داشته باشد و از لحاظ سازه‌‌ا‌‌ی هم به ویژه در نماهای کرتین‌‌وال، یک تیم مهندسی سازه داریم که این دوستان تمام محاسبات لازم را برای آن پروژه خاص انجام می‌‌دهند و بر اساس آن محاسبات پروفیل های مناسب انتخاب و نهایتاً روی نمای آن ساختمان نصب می شوند و در نهایت ما یک کار مهندسی شده را تحویل خواهیم داد . کوتاه اینکه ما خوشبختانه تمام استاندارد‌ها را رعایت می‌‌کنیم.

  در نماهای شیشه‌‌ا‌‌ی چگونه می‌‌شود از هدر رفتن انرژی جلوگیری کرد؟

در حال حاضر استفاده از شیشه‌های دو جداره در نما‌های شیشه‌‌ا‌‌ی در تمام دنیا متداول شده است. اگر شما از یک کارخانه معتبر شیشه‌های دوجداره استاندارد مرغوب تهیه کنید، در نتیجه از اتلاف انرژی جلوگیری خواهید کرد، این موضوع برمیگردد به هزینه و تکنولوژی ای که در خصوص اجرای یک نمای شیشه‌‌ا‌‌ی لحاظ می‌‌شود، امروزه شیشه‌هایی به بازار آمده اند که با استفاده از مواد خاص در تولید آنها، می توان بخش عمده ای از انرژی گرمایشی خورشید و اشعه ماورای بنفش را فیلتر کرده و بدون آنکه در میزان نور ورودی به داخل اتاق تغییری حاصل شود، اصطلاحاً اینگونه شیشه ها را سان انرژی می نامند. استفاده از نماهای شیشه ای در کنار آخرین دستاوردهای صنعت شیشه در کشور‌های پیشرفته دنیا مبحثی کاملا حل شده‌‌ا‌‌ست. ما هم به خاطر اینکه کشوری در حال توسعه هستیم، باید راهی که دیگر کشورها رفته‌‌ا‌‌ند، تجربه کرده اند و پیشرفت داشته‌‌ا‌‌ند را ادامه بدهیم، نه اینکه از ابتدا تمامی مسیرهای طی شده دیگران را بدون ذره ای دقت و بررسی مجددا با آزمون و خطا طی کنیم و موجب هدر رفت سرمایه‌های ملی و وقت گرانبها کنیم.

پنجره دیبا سعی دارد تا هر آنچه که تولید و عرضه می کند با بهترین کیفیت ارایه نماید. به نظر من دیگر دوران بزرگترین‌ها و اولین‌ها گذشته، امروز دوران بهترین‌ها است و ایرانی شایسته بهترین‌ها است نه اولین‌‌ها و بزرگترین‌ها.

 

ماهنامه پنجره ایرانیان-شماره 51-دی ماه90 


ثبت نظر

ارسال