بررسی تاثیر افزایش نجومی نرخ ارز بر بازار مسکن؛

ترازوی نامیزان مسکن و ارز

احمد جهان بین
  • دوشنبه 12 تیر 1396 ساعت 12:28

پنجره ایرانیان؛ نوسانات بازار ارز و رشد نجومی قیمت ارزهای خارجی در ماه‌های اخیر شرایط پیچیده و کم‌سابقه‌ای را برای فعالان عرصه‌های مختلف اقتصادی به وجود آورده است. این وضعیت اگرچه مسبوق به سابقه است و عرصه اقتصاد ایران در چندین برهه شاهد رشد تصاعدی ارزهای خارجی و نزول ارزش پول ملی بوده اما شرایط سیاسی و اجتماعی کشور و وقایعی همچون برجام این دوره را کمی متمایز کرده است. شکست بسته‌های پیشنهادی دولت برای تثبیت نرخ ارز و به نافرجام ماندن اقدامات اضطراری و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه بر نگرانی جامعه در مواجهه با این وضعیت بغرنج افزوده است. بازار و صنعت مسکن که به نظر می‌رسید به پایان دوره طولانی رکود نزدیک می‌شد در مواجهه با این شرایط دچار نوعی سردرگمی شده است و پیش‌بینی وضعیت بازار برای یک دوره کوتاه‌مدت نیز عملا امکان‌پذیر نیست. درحالی‌که به نظر می‌رسد بین بازار مسکن و بازار ارز به‌صورت مستقیم ارتباط خاصی وجود نداشته باشد، اما امروزه شاهد هستیم که هرگونه تغییر در قیمت دلار باعث می‌شود که مسکن نیز به‌تبع آن دچار بحران شده و مشکلات فراوانی برای سازندگان و خریداران به وجود آید. شاید در چند سال اخیر، نمونه کاملی از تاثیر مستقیم این دو بازار بر روی یکدیگر شاهد بوده‌ایم و در سال جدید نیز این پدیده شکل جدی‌تری به خود گرفته است.

در حال حاضر، شاهد هستیم که بین کشورهای دنیا بسیاری از مصالح ساختمانی ردوبدل می‌شود و پرداخت هزینه آنها به کمک ارز بوده و همین امر تاثیر بازار ارز بر بازار مسکن را به‌خوبی نشان می‌دهد. یکی دیگر از مشکلاتی که در حوزه ارز وجود دارد این است که ممکن است قیمت آن به‌صورت ساعتی و لحظه‌ای تغییر کند و به همین دلیل سازندگان و انبوه‌سازان نمی‌توانند با دیدگاه پیش‌بینی‌شده‌ای وارد بازار شوند.

در این مطلب قصد داریم مختصری در مورد تاثیر بازار ارز بر بازار مسکن صحبت کرده و تاثیر متقابل آنها را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

 

نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 129-تیر97

 

 


ثبت نظر

ارسال