استانداردهای یک نرم ‏افزار مناسب برای اندروید

پنجره ایرانیان: امروزه نرم‏ افزارهای مختلفی که در صنعت پنجره ‏‏سازی به‏ کار می‏ روند، از اهمیت فوق‏ العاده‏ای برخوردار شده ‏اند.
  • سه شنبه 27 بهمن 1394 ساعت 10:54

شاید دیگر به‏ سختی بتوان طراحی و تولید در و پنجره را بدون استفاده از این نرم ‏افزارها انجام داد. اما این نرم‏ افزارها نیز مانند کل دنیای دیجیتال به ‏سرعت در حال رشد و پیشرفت هستند. مسلما همراه نبودن با این سیر پرشتاب دگرگونی ‏ها، کاستن از سرعت رشد شرکت ‏ها یا حتی بازماندن از فضای شدید رقابتی موجود در بازار را به دنبال خواهد شد. چندی است که نرم ‏افزارهای طراحی در و پنجره وارد سیستم اندروید شده ‏اند و مسلما بر سهولت و نیز سرعت انجام کارها افزوده ‏اند. اما این نرم‏ افزارها چه ویژگی ‏ها و استانداردهایی باید داشته باشند؟ نوشتار پیش رو به قلم علیرضا نظری، کارشناس شرکت بهین سامان هوشمند نگار، می ‏کوشد فهرست‏ وار به این پرسش پاسخ دهد.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

امروزه حجم زیادی از اطلاعات همراه زندگی و کارهایمان شده است. تکنولوژی به حدی با سرعت پیش می‏ رود که همین کامپیوترهایی که تا چند سال پیش با قیمت گزاف خرید و فروش می ‏شد، حالا جزو اسباب‏ های پر زحمت و دست و پاگیر خانه‏ ها شده است.
به هر حال بشر همیشه به‏ دنبال آسان‏ تر کردن کارهای خود بوده است. از آن زمانی که چرخ را اختراع کرد تا زمانی که نرم‏افزار طراحی در و پنجره موبایل تولید شد، همیشه به سمت سادگی و راحتی بیشتر بوده است. شاید بتوان گفت مهمترین استاندارد یک نرم‏ افزار موبایل سادگی و راحتی آن است و اگر نرم ‏افزاری دارای نسخه کامپیوتری باشد، ضرورتی ندارد که نسخه موبایل آن نیز، همان پیچیدگی ‏ها را داشته باشد (باارزش ‏ترین امکانات در ساده ‏ترین محیط)؛ همانند نرم ‏افزارهایMicrosoft office و Google chorme که دارای چنین خصوصیاتی می‏ باشند و همین دلیل باعث محبوبیت نسخه موبایل این نرم ‏افزارها گردید.
با این مقدمه به سراغ استانداردهای یک نرم‏افزار موبایل خواهیم رفت.

1. رابط کاربری:
رابط کاربری یا User Iinerface که به ‏صورت اختصاری UI خوانده می‏ شود، شاید مهم‏ترین قسمت هر نرم‏ افزاری به حساب بیاید. از دهه 1990 جلوه‏ های ویژه در سینما و استفاده از رابط‏ های گرافیکی جزو لاینفک نرم‏ افزارها شده است. یک محیط کاربرپسند (user friendly) که بتواند کمترین زمان ممکن را برای درک چگونگی کارکردن ارائه بدهد، قابل ستایش است.

2. اجرا افقی یا اجرا عمودی؟!
شاید بتوان نرم‏ افزارهای موبایل را به دو صورت Horizontal و Vertical تقسیم بندی کرد. اصولا نرم ‏افزارهایی که به‏ صورت افقی (Horizontal) اجرا می ‏شوند، نیاز به چرخاندن دستگاه (موبایل یا تبلت) دارند. اما در نرم ‏افزارهایی که به ‏صورت عمودی (Vertical) اجرا می ‏شوند، کاربر آزادی عمل بیشتری در به دست گرفتن دستگاه و اجرای فرامین مربوطه دارد. این دو حالت هر کدام مزایای مخصوص به خود را دارند و نرم ‏افزاری مناسب و مطلوب خواهد بود که قابلیت آن را داشته باشد که با هر دو حالت به ‏درستی در تعامل باشد.

3. همه ابزارها دم دست
رعایت اصول روانشناسی در طراحی منوها و ابزارها و همچنین وجود منوهای استاندارد خاصیت‏ های کشیدن و انداختن در زمان طراحی و حساسیت بالا برای کلیک کردن در قسمت های ورود اطلاعات کاربر را به سادگی با محیط آشنا خواهد کرد. از آنجایی که ابزارهای به‏ کار رفته در نرم ‏افزارهای موبایل شامل موارد و ابزارهای جانبی نمی‏ شود و تنها ابزارهای اصلی و پرکاربردتر در این نرم افزارها پیاده‏ سازی می‏ شود، ارزش زیادی دارد تا همین ابزارها کاملا دم دستمان باشد تا پیدا کردن و استفاده از آنها آسان باشد و کاربر برای پیدا کردن هر ابزاری نیاز به جستجو نداشته باشد.

4. هماهنگی با کامپیوتر
کاربرانی که از نرم ‏افزارهای مایکروسافت آفیس استفاده می ‏کنند، هنگامی که بسته اندرویدی این مجموعه را نصب کنند محیط نرم ‏افزار به نظرشان آشنا خواهد رسید. شاید بتوان این ظاهرهای یکسان را یک استاندارد برای نرم افزارهایی تعریف کرد که نسخه ‏های تحت ویندوزشان هم موجود است.

5. خروجی ‏های استاندارد؛ قدرت نرم افزار
به غیر از ظاهر استاندارد باید خروجی‏ های استاندارد هم برای نرم ‏افزارهایی که نسخه‏ های ویندوزی دارند وجود داشته باشد. mobile iwindoor این خاصیت را دارد تا با ارائه خروجی ‏های استاندارد به نسخه همسان خود، که تحت سیستم عامل ویندوز کار می ‏کند، متصل شده و اطلاعات را به ‏درستی منتقل کند.

6. امنیت نرم افزار
نرم ‏افزارهای تحت موبایل نیز با تهدیدهایی مواجه هستند، از جمله پاک شدن اطلاعات و کار نکردن درست برنامه.
هرچند که استانداردها شاید نتوانند در مقابل این بلاهای غیر طبیعی چندان مقاوم به نظر برسند، با این حال نرم ‏افزاری که به ‏صورت دوره ‏ای به ‏روزرسانی می‏ شود، از چنین خطرهایی محفوظ ‏تر خواهد بود. به غیر از آن، وجود دایرکتوری ‏های مستقیم در Root سیستم اندروید، این امکان را به وجود می ‏آورد که در صورت پاک شدن نرم ‏افزار، اطلاعات داخل پوشه مربوط به آن باقی بماند.

7. ارتباط با شبکه های اجتماعی
ارائه گزارش‏ های استاندارد در قالب فایل‏ های pdf به شبکه ‏های اجتماعی شاید ساده‏ ترین راه برای کاربرانی باشد که می‏ خواهند کاغذبازی را کنار بگذارند و به‏ صورت پیشرفته مشتریان و دوستان خود را در جریان امور قرار دهند. حال می‏ تواند یک پیش‏ فاکتور ساده باشد یا یک قرارداد مهم.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 100 ــ بهمن 94


ثبت نظر

ارسال