راز بقای صنعت پنجره چیست؟

پنجره ایرانیان در انتظار پاسخها، نظرها، نقدها و پیشنهادهاست

صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران حالا در حال ورود به دهه دوم حیات خود است، گرچه برخی سابقه این صنعت در ایران را حتی به اوایل انقلاب ارتباط میدهند، اما رشد سرمایه گذاری و افزایش کمی بازیگران این صنعت دستکم در10 سال گذشته، شکل جدیتر به خود گرفته و پس از رویش چشمگیر در چند سال اخیر به واسطه طرحهای مسکن مهر در دولت گذشته و اضافه شدن تعداد شرکتها و کارگاههای تولید و نصب در و پنجره، حالا شاهد ریزش بسیاری از شرکتها و تعطیلی کارگاههای تولید و ومونتاژ در و پنجره یو.پی.وی.سی هستیم.
  • شنبه 6 تیر 1394 ساعت 14:46

اما معمای چندمجهولی صنعت پس از این رویش ها و ریزش ها در عرصه های دیگری هم رخ داد، از جمله تعداد شرکت های عرضه کننده پروفیل یو پی وی سی، یراق آلات و ملزومات، ماشین آلات و ... هم شاهد ریزش و رویش شد و سوالی که ذهن بسیاری از مدیران شرکت ها و سرمایه گذاران و فعالان این صنعت را در دو سال اخیر مشغول کرده و حتی به واسطه رکود اقتصادی سال های 90 و 91 و تاثیر منفی آن بر صنعت ساختمان باعث شد که برخی حتی به تغییر کسب و کار و زمینه فعالیت روی آوردند و برخی هم با کمرنگ کردن اخلاق حرفه ای کسب و کار نسبت به کاهش سطح کیفیت و خدمات اقدام کنند؛ در این شرایط بسیاری از شرکت های دارای برند و دلسوز صنعت تلاش کردند تا در عرصه رقابت همچنان کیفیت محصول و خدمات خود را حفظ و حتی افزایش دهند؛ به راستی راز بقای صنعت پنجره یو.پی.وی.سی ایران چیست؟ آیا بازتر شدن دروازه های تجارت ایران به سوی کشورها و شرکت های خارجی و حضور برندهای معتبر جهانی، به معنای رقابتی تر شدن بازار و صنعت در و پنجره خواهد شد؟
پنجره ایرانیان به عنوان نشریه تخصصی صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران در این هفت سال گذشته تلاش کرده است به سهم خود و البته مشارکت و همراهی برخی صاحبان نظر و اندیشه و ایده، همواره چون آیینه ای شفاف، بازتاب دهنده چالش ها و دشواری ها و فرصت ها و مزیت های صنعت باشد، گرچه مدعی نیستیم که توانسته ایم آنچنان که شایسته این صنعت و تلاش فعالان و بازیگران صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی است، به رسالت و تعهد خود عمل کرده باشیم. با این حال برگزاری نخستین همایش تخصصی پنجره استاندارد در روزدوم نمایشگاه بین المللی درو پنجره و صنایع وابسته ایران، نشان داد که همچنان دغدغه جدی همگان رعایت استانداردهای تولید و نصب در و پنجره یو.پی.وی.سی است. حتی حضور فعالانه و مسئولانه پنجره ایرانیان در نمایشگاه بین المللی و استانی و همچنین بازدید از خطوط تولید برخی شرکت های تولیدکننده پروفیل یو.پی.وی.سی و یراق آلات و همچنین کارگاه های تولید در و پنجره هم نشان از آن دارد که بدون رعایت استانداردهای کیفی در تولید و نصب، صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران با چالش افت اعتماد مردم و احتمال چرخش به سمت در و پنجرههای آلومینیومی جدی است. چه اینکه حتی برخی از برترین برندها و شرکتهای تولید در و پنجره وقتی با خواسته سازندگان ساختمان ها مبنی بر تولید در و پنجره با کیفیت پایینتر برای کاهش قیمت تمام شده مواجه می شوند، برای کنارگذاشتن رقبای دیگر، در برابر این خواسته ناصواب کوتاه می آیند و تنها از ارائه ضمانت محصول و تایید کیفیت آن با برند خود طفره می روند؛ اقدامی که هرچند ممکن است تضمین کننده سود تجاری و راز بقا در خارج کردن رقبا باشد؛ اما تردید نباید کرد که خطر تن دادن به تولید و نصب پنجره بدون رعایت استانداردها باعث ضربه سنگین به کل صنعت خواهد شد و از این رو نشستن در کشتی صنعت و سوراخ کردن آن در نهایت باعث غرق شدن کشتی و مرگ مسافران کشتی خواهد شد.
آموزش ضعیف صنعت را به چالش می کشاند
یکی از تهدیدهای صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران، ضعف آموزش است به نحوی که به میزان رشد کمی تعداد شرکت ها و کارگاه ها، آموزش نیروهای خط تولید و نصب ارتقا پیدا نکرده و حتی بسیاری از کارگاه ها برای افزایش سطح مهارت و تخصص نیروهای شاغل در زمینه مونتاژ و نصب در و پنجره برنامه و بودجه مشخصی ندارند و حتی بودجه های اختصاص یافته و برنامه های اجرا شده توسط شرکت های عرضه کننده پروفیل یو.پی.وی.سی و یراق آلات و ماشین آلات به دلیل غیبت معنادار شاغلان بخش تولید و نصب و حضور سوال برانگیز نیروهای بخش های بازرگانی و اداری شرکت ها دچار انحراف شده و کارایی و اثربخشی برنامه ها و بودجهه ای آموزشی کمرنگ شده است. افزون بر این چالش، محتوای آموزشی مدون و کاربردی در زمینه نصب و تولید و حتی چگونگی شناخت نسبت به کیفیت و استفاده از پروفیل ها، ماشین آلات و یراق آلات اندک و ناقص بوده و ضرورت ایجاب می کند تا متون لازم آموزشی تهیه و تدوین شود و در کنار آن سازوکاری برای انتقال دانش و تجربه و ابتکارات و خلاقیت ها اندیشیده شود تا در نهایت شاهد رشد و بالندگی سطح مهارت و تخصص صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی باشیم. واقعیت این است که وقتی در شبکه های مجازی و ابزارهای نوین ارتباطی مبتنی بر تلفن های هوشمند گفته ها و دغدغه های مطرح شده در گروه های وایبری، تلگرام، واتس آپ و ... را رصد کنیم، به وضوح می توان دریافت که افزون بر بازنشر محتواهای تکراری و عمدتا تبلیغاتی آزاردهنده، بسیاری تلاش دارند تا مشکلات و دغدغه های فنی را در زمینه های مختلف صنعت را مطرح کنند و پاسخ دیگران را به اشتراک بگذراند. اقدامی شایسته تحسین اما ناکافی و ابتر که برای به ثمر نشستن این تلاش ها ضروری است تا بستری برای مستند سازی و مکتوب شدن مجموعه ای از راهکارها و یافتههای علمی و تحقیقاتی و تجربی همگان فراهم آید. پنجره ایرانیان باردیگر اعلام میدارد که پنجره بیان نقدها، نظرها، پیشنهادها و راهکارها همواره هم در نشریه چاپی و هم وب سایت اینترنتی پنجره ایرانیان به نشانی www.panjereh-iranian.com باز است و امید است که همگان با مشارکت جدی و مسئولانه خود، پنجره نقد و نظر را بازنگه دارند و نه اینکه بسته شود.
پنجره ای برای همه؛ شما بنویسید!
بگذارید صادقانه اعتراف کنم که در این سال های همکاری دوستانه، صمیمانه و حرفه ای با مجموعه نشریه پنجره ایرانیان که البته موجب مباهات و افتخار است، برخی دوستان با نظر لطف و مساعدت فکری خویش، یاری رسان تحریریه پنجره ایرانیان بوده اند و با تشویق های خود موجبات دلگرمی و تلاش برای ارتقای سطح کیفی محتوای ماهنامه پنجره ایرانیان را فراهم نموده اند؛ اما شفاف باید گفت که تحریریه پنجره ایرانیان نیازمند مشارکت جدی تر و واقعی تر است و بر این اساس همه می توانند فارغ از برندها و فعالیت های اقتصادی خویش، عضوی از تحریریه پنجره ایرانیان باشند. درخواست رسمی تحریریه پنجره ایرانیان خیلی شفاف و صریح این است که:
1. هرگونه خبر، نظر، پیشنهاد و حتی مشکل در صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی را بنویسید و برای ما بفرستید تا به نام و امضای شما منتشر شود. برای این کار ایمیل تحریریه پنجره ایرانیان [email protected] در انتظار دریافت نوشته های شماست.
2. همکاران شما در تحریریه پنجره ایرانیان تلاش دارند از طریق گفتگوهای تلفنی و حضوری نظرات و پیشنهادهای شما فعالان صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی را جویا شده و نسبت به انتشار آن اقدام نمایند؛ بنابراین درخواست می شود که با همکاران ما همکاری نموده تا بتوانیم شاهد چندصدایی در صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی باشیم.
3. راهی برای ارتباط بین تحریریه پنجره ایرانیان با کارشناسان بخش تولید و نصب و واحد تحقیق و توسعه ایجاد نمایید تا بتوانیم با بهره گرفتن از نظرات کارشناسان شما، سطح کیفی خواسته ها و دیدگاه ها را متنوع تر و تخصصی تر سازیم.
4. شما می توانید با ارسال تصاویر محصولات و پروژه ها افزون بر نشان دادن سطح توانمندی ها و تخصص خود در ارائه محصولات متنوع و دارای کارایی مختلف، شناخت و آگاهی دیگر همکاران را افزایش دهید. تصاویر ارسالی شما با همراه توضیحات لازم و کاربردی در نشریه و سایت پنجره ایرانیان بازنشر داده خواهد شد.
 سخن پایانی اینکه راز بقای صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی و شیشه های دوجداره در گرو ارتقای سطح کیفیت وخدمات است و حلقه حفظ کیفیت و خدمات و نمایش آن در استفاده از علم و هنر ارتباطات است و پنجره ایرانیان تنها یک رسانه است در خدمت فعالان صنعت در و پنجره برای حفظ ارتباط در صنعت جهت نمایش کیفیت محصولات و خدمات. چه اینکه نقدها را نگفتن و زبان به گلایه و دلخوری گشودن، راه حل رفع مشکلات و سالم سازی بستر رقابت شفاف نیست. نقدها را گفتن و نقد دیگران را شنیدن هنر است و این هنر راز بقا و نجات صنعت است. بر این باوریم که مشارکت همگان و مسئولیت پذیری در سایه احترام به همدیگر باعث خواهد شد تا هم شناخت مردم نسبت به این صنعت واقعیتر شده و هم مسیر برای شناسنامه دار شدن همه بازیگران هموارتر شود و دیگر کسانی بدون شناسنامه آبروی صنعت را مخدوش نساخته و سرمایه گذاریهای سنگین انجام شده با زیان مواجه نشود.
فراموش نکنیم که برترین ها همواره اخلاق حرفه ای کسب و کار را مهم می دانند و خود پیشگام هستند؛ فراموش نکنیم که هر کدام از ما یک امانتدار صنعت هستیم و نتیجه تلاش ما بر آبروی صنعت و تلاش دیگران اثر می گذارد. از یاد نبریم که کالای فاقد کیفیت در نهایت عرضه کننده کالا را به بن بست عدم اعتماد مشتریان می کشاند و یادمان باشد که بازارهای آینده جایی برای بی کیفیت ها باقی نخواهد گذاشت؛ به یاد آوریم که برترین برندهای جهانی، کار خود را روزگاری از کارگاه های بسیار کوچک شروع کردند، اما بزرگ بودند و بزرگتر شدند، چون کیفیت و حقوق مشتریان را سرمایه خود دانستند. پس بیاییم بزرگ بیاندیشیم، کیفیت را رمز بقا و حقوق مشتری را ضامن موفقیت خویش بدانیم و بد نگوییم و بدنخواهیم که صنعت در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران، نیازمند مجموعه ای از تلاش ها و اندیشه ها برای حرکت به سمت قله های موفقیت و پیشرفت است.

نشریه پنجره ایرانیان-شماره 92-خرداد94


نظرات

توسعه سرمایه گذاری دارابی

گروه سرمایه گذاری دارابی از این نوشته حمایت می نماید واحد روابط عمومی (کارن ماشین )

ثبت نظر

ارسال