استفاده از پنل‌های خورشیدی در خودرو برقی تویوتا پرایوس

پنجره ایرانیان: نسل جدید خودروی برقی ـ هیبریدی تویوتا پرایوس از پنل‌های خورشیدی روی سقف خود بهره‌مند خواهد شد و انرژی دریافتی از نور خورشید مستقیما به باتری‌های این خودرو منتقل خواهد شد.
  • سه شنبه 8 تیر 1395 ساعت 10:17

به نقل از فرصت امروز، استفاده از پنل‌های خورشیدی در نسل جدید پرایوس سبب شده تا این خودروی سبز ژاپنی سبز‌تر و اقتصادی‌تر از همیشه به نظر برسد.

باتری‌های به کار رفته در این خودرو حتی به هنگام پارک بودن نیز به شارژ شدن ادامه می‌دهند که این موضوع سبب می‌شود مصرف سوخت پرایوس به میزان ۱۰ درصد بهینه شده و مسافت بیشتری را طی کند. گفتنی است تکنولوژی استفاده از پنل‌های خورشیدی در نسل جدید پرایوس قرار است ابتدا تنها در بازار خودروهای اروپا و ژاپن عرضه شود.

در این راستا «کوجی تویوشیما» مهندس ارشد بخش تویوتا پرایوس برقی و هیبریدی چندی پیش و همزمان با انتشار اخبار مربوط به تولید نسل جدید پرایوس با استفاده از پنل‌های خورشیدی اعلام کرد که این پنل‌ها و تکنولوژی به کار رفته در آن قرار است در آمریکا معرفی شود. گفتنی است استفاده از این تکنولوژی در حالی صورت می‌پذیرد که بسیاری از کار‌شناسان معتقدند به دلیل استفاده زیاد از شیشه در سقف نسل جدید پرایوس، این خودرو در تست‌های تصادف در آمریکا موفق نخواهد بود.

مهندس ارشد بخش پرایوس‌های برقی و هیبریدی در این راستا معتقد است: شرکت تویوتا در حال حاضر تکنولوژی مورد نیاز برای حفاظت از باتری‌های فتوولتائیک به کار رفته در سقف نسل جدید پرایوس را نداشته و این موضوع سقف شیشه‌ای این مدل را به هنگام تصادف و واژگونی خودرو بسیار آسیب‌پذیر می‌کند.

با این وجود گروه خودروسازی تویوتا به‌شدت مشغول کار روی برطرف کردن این مشکل بوده تا بتواند طی سال‌های آینده تکنولوژی مذکور را در بازار آمریکا معرفی کرده و در نسل جدید مدل پرایوس خود از آن استفاده کند.

در همین رابطه آقای «تویوشیما» اضافه کرد: ما تمایل داریم تا تکنولوژی استفاده از پنل‌های خورشیدی در سقف نسل جدید پرایوس را در آینده نزدیک به بازار آمریکا عرضه کنیم چرا که با توجه به شرایط آب و هوایی ایالات متحده نسل جدید پرایوس می‌تواند در مناطقی نظیر آریزونا یا کالیفرنیا عملکرد بسیار موفقی داشته باشد.

لازم به ذکر است مدل برقی تویوتا پرایوس در ژاپن با نام Prius PHV شناخته می‌شود و هنوز مشخص نیست نسل جدید پرایوس و تکنولوژی استفاده از پنل خورشیدی در سقف آن در بازار خودروی این کشور به صورت استاندارد عرضه خواهد شد یا به صورت سفارشی در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.

با وجود تردیدهای بسیار در رابطه با امکان عرضه نسل جدید پرایوس در بازار آمریکا و نگرانی‌های موجود درباره امنیت آن، تویوتا اعلام کرده است که پنل‌های خورشیدی به کار رفته در سقف این خودرو نه‌ تنها به هنگام پارک خودرو باتری‌های آن را شارژ می‌کنند، بلکه الکتریسیته مورد نیاز سیستم تهویه خودرو و پاور ویندوز را نیز تأمین خواهد کرد.

به گفته مهندس ارشد بخش پرایوس در شرکت تویوتا، پنل‌های خورشیدی به کار رفته در سقف این خودرو موجب بهینه شدن عملکرد خودرو شده و در طولانی مدت موجب افزایش توانمندی‌های خودرو خواهد شد.

گفتنی است از آنجا که گروه خودروسازی تویوتا به دنبال کاهش هزینه‌های تولید خود است، آقای «تویوشیما» امیدوار است این خودروساز ژاپنی بتواند از تکنولوژی استفاده از پنل‌های خورشیدی در سایر مدل‌های هیبریدی این شرکت نیز استفاده کند.

لازم به ذکر است که شرکت تویوتا مدت‌ها است روی تکنولوژی استفاده از پنل‌های خورشیدی در سقف خودرو کار می‌کند و پیش از این نیز شرکت جنرال‌موتورز آمریکا در سال ۲۰۰۸ و در نمایشگاه خودروی ژنو از طرح مفهومی خودروی «Saab 9-X BioHybrid» که از پنل‌های خورشیدی در سقف آن استفاده شده بود رونمایی کرد.


ثبت نظر

ارسال