استادیار اقتصاد انرژی دانشگاه شهید باهنر کرمان:

لزوم تولید برق از انرژی جزر و مد و موج در سواحل مکران

پنجره ایرانیان: یک دکتر اقتصاد، اصلی ترین مانع عملی نشدن اقتصاد مقاومتی را مسایل فرهنگی دانست و ابراز کرد: ما هنوز به این باور فرهنگی نرسیده ‏ایم، که ما می ‏توانیم.
  • چهارشنبه 5 خرداد 1395 ساعت 13:57

به گزارش ایسنا، دکتر زین‏ العابدین صادقی، استادیار اقتصاد انرژی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به حوزه انرژی در اقتصاد مقاومتی استان کرمان و کشور، اظهار کرد: اکنون 32 درصد سبد انرژی استان کرمان متعلق به برق می‌باشد، در حالی که این سهم در سال 80، حدود 16 درصد بوده که شاهد دو برابر شدن این سهم طی 13 سال گذشته در استان هستیم که با توجه به روند صعودی مصرف برق و تولید پراکنده برق (تولید برق از منابع کوچک انرژی) می توان به حوزه تولید برق در بحث اقتصاد مقاومتی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

این دکتری اقتصاد با تشریح تولید پراکنده برق، تصریح کرد: تولید پراکنده به مواردی اطلاق می‌شود که برق در همان محل مصرف یا در نزدیکی محل مصرف تولید شود. تولید پراکنده در واقع نیروگاه‏ های مقیاس کوچکی هستند که ظرفیت حداکثری تولید آنها ۲۵ مگاوات می‌باشد و معمولا در فضای خانه، مزارع و فضاهای باز یا مصرف کنندگان بزرگ پنل خورشیدی نصب و به تولید برق می پردازند که این تکنولوژی ضمن تامین برق مصرفی، پتانسیل اشتغالی آن به گونه ای است که به طور متوسط هر مگاوات انرژی خورشیدی، حدود 9.8 شغل ایجاد می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به توسعه سواحل مکران و بهره‌برداری استان کرمان از این ظرفیت، ابراز کرد: یکی از راهکارهای پیشنهادی برای استان کرمان در این راستا، تولید برق با گاز می باشد و معتقدم سرمایه‌گذاری برای استفاده از انرژی جزر و مد و موج در سواحل مکران برای تولید برق و شیرین کردن آب، یکی از گزینه‌های اقتصاد درون‌زا است.

وی با بیان اینکه با احداث نیروگاه های بزرگ، می توانیم انرژی گاز را به برق تبدیل و صادر کرد معتقد است: یکی از پتانسیل های استان کرمان این است که با راه اندازی نیروگاه هایی بتواند انرژی گاز را به برق تبدیل و صادرات آن را به کشورهای مجاور داشته باشد.

صادقی ادامه داد: برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی باید مصرف را بهینه، بهره وری را افزایش، پرت انرژی را کاهش داد. وی با اشاره به تکنولوژی کشورهای پیشرفته در مصرف انرژی، ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در دنیا وجود دارد، گرمایش و سرمایش ساختمان هاست. گرمایش در دنیا به صورت مرکزی می باشد، به طوری که نیروگاه های برق، بخار آبی که از تولید برق بوجود می آید را به ساختمان ها هدایت و گرمایش خانه ها و آب گرم خانه‌ها را تامین می‌کند، سپس این آب به فاضلاب هدایت و مجددا تصفیه می‌شود و این چرخه ادامه دارد.

وی با اشاره به آیین نامه ساخت و ساز ایران، اظهار کرد: آیین نامه ساخت و ساز در ایران وجود دارد اما متاسفانه هیچ آیین نامه و استانداردی در خصوص کارایی انرژی وجود ندارد، به طوری که میزان پرت انرژی ساختمان جزو محاسبات هیچ مهندس سازنده ساختمان نیست.

این استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: با توجه به اینکه استان کرمان به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی انتخاب شده است، پیشنهاد می کنم، کارشناسان این آیین نامه را به آیین نامه ساخت و ساز اضافه کنند تا با اجرایی شدن این آیین نامه‌ در ساخت‌سازهای جدید، مصرف انرژی در ساختمان ها را کاهش داده و گامی بسوی اقتصاد مقاومتی برداریم.

وی با اعتقاد به اینکه، پایلوت شدن استان کرمان در اقتصاد مقاومتی بر روی معیشت مردم تاثیری نداشته و تنها تجربه ای کسب شده در این زمینه خواهد توانست گره های اقتصادی استان را باز کند، تصریح کرد: در تمام کشورهایی که توسعه پیدا کرده اند، مردم زحمت کشیده اند، به طور مثال، مردم آلمان بعد از جنگ جهانی دوم، 10 ساعت کار می کردند و چهار ساعت حقوق می گرفتند، اما در کشور ما برخی ها دوست دارند که یک ساعت کار کنند و 10 ساعت حقوق دریافت کنند. پس اگر خواهان اجرای اقتصاد مقاومتی می باشیم، باید مردم تلاش و کار بیشتری انجام دهند.


ثبت نظر

ارسال