شفافیت در قیمت‌گذاری آلومینیوم با عرضه صادراتی در بورس

پنجره‌ایرانیان؛ دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران گفت: رینگ صادراتی آلومینیوم تازه آغاز به کار کرده است که امیدوار هستیم این امر استمرار یابد تا از دلالی و خام‌فروشی مواد اولیه جلوگیری کند.
  • شنبه 8 خرداد 1400 ساعت 16:44

آریا صادق‌ نیت حقیقی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین در خصوص معاملات صادراتی شمش آلومینیومی در بورس کالا، اظهار داشت: عرضه شمش آلومینیوم در رینگ صادراتی بورس کالا، از مدت‌ها پیش پیگیری شده بود تا به منظور ایجاد شفافیت در قیمت و شرایط صادرات اجرایی شود؛ چراکه در گذشته شاهد بودیم شرکت‌های کاغذی به وجود آمده بودند که آلومینیوم را به قیمتی خریداری کرده و به یک قیمت دیگر به مصرف‌کننده اصلی می‌فروختند؛ آن‌ها درواقع، تولیدکننده نبوده و دلال بودند!

وی افزود: سودی که باید اسملترها از فروش شمش آلومینیومی دریافت می‌کردند، در جیب دلال‌هایی رفت که بعضا در همان شرکت‌ها نیز مسندی را در اختیار داشتند. به‌صورت کلی در آن سواستفاده‌هایی می‌شد و یک وضعیت نابه‌سامان در صادرات محصولات آلومینیومی وجود داشت و همین تقسیم ناعادلانه سود باعث شد تا دلالان به خاطر کسب سود برخلاف منافع ملی، علاقه خاصی برای صادرات مواد اولیه آلومینیومی و در اصل خام‌فروشی پیدا کنند.

این کارشناس صنعت آلومینیوم تاکید کرد: رینگ صادراتی آلومینیوم تازه شروع به کار کرده است که امیدوار هستیم این امر استمرار یابد تا از دلالی و خام‌فروشی مواد اولیه جلوگیری کند. شفافیتی معاملات صادراتی می‌تواند در قیمت آلومینیوم در بازار داخلی تاثیر مثبت داشته باشد. به این خاطر که از سال 1392 تا 1396، بنابراین بود که قیمت شمش آلومینیومی برای تولیدکننده داخلی 5 درصد پایین‌تر از نرخ صادراتی باشد ولی هیچ‌وقت این امر محقق نشد چون در اعلام نرخ واقعی صادرات، سهل‌انگاری‌هایی صورت می‌گرفت و همیشه قیمت شمش آلومینیومی در بازار داخلی بالاتر از نرخ صادراتی آن بود. در حال حاضر، قیمت شمش صادراتی در تابلوی بورس کالا عدد مشخصی دارد و این باعث شده است تا بتوان قیمت داخلی را نیز بر مبنای آن، تعیین کرد و حمایت از تولید داخلی و صادرات محصولات نهایی به‌واقع شکل بگیرد.

دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم ایران در ادامه به تأثیرگذاری افزایش قیمت جهانی آلومینیوم روی صنعت آلومینیوم کشور اشاره و تصریح کرد: قیمت آلومینیوم در کشور به دو مولفه بستگی دارد که اول نوسان نرخ ارز و دوم نوسان نرخ جهانی است؛ با بالا رفتن نرخ جهانی، قیمت آلومینیوم هم به همان تناسب افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص تامین آلومینای موردنیاز، در حال حاضر 80 درصد نیاز خود به آلومینا را از طریق واردات تامین می‌کنیم که قیمت این محصول، تابعی از قیمت جهانی آلومینیوم است؛ بنابراین قیمت آلومینا با قیمت جهانی آلومینیوم و قیمت شمش نیز با آن رشد پیدا می‌کند. هرقدر قیمت جهانی آلومینیوم افزایش یابد، سهم سایر بخش‌ها مانند دستمزد، هزینه انرژی و... نوسان پیدا می‌کند و در قیمت تمام‌شده سهم این مولفه‌ها متغیر خواهد بود. این امر تنها مختص ایران نیست و صنایع آلومینیومی همه دنیا از نوسان قیمت جهانی آلومینیوم متاثر است.

این کارشناس صنعت آلومینیوم ادامه داد: دیگر مولفه تاثیرگذار در قیمت داخلی آلومینیوم همان نوسان قیمت دلار است. برابری وجه نقد رایج کشور با نرخ دلار برخلاف کشورهای دیگر که همواره در یک دامنه بسته نوسان دارند، متغیر است. در این مدت که قیمت آلومینیوم در LME، صعود زیادی را تجربه کرد، از سوی دیگر دلار دچار سقوط نرخ شد اما آن‌قدر که انتظار می‌رفت در بازار داخلی، قیمت‌ داخلی افت نداشت و انتظارات را برآورده نکرد. به‌این‌ترتیب، دو مولفه قیمت جهانی آلومینیوم و نرخ دلار، روی هم اثربخشی مثبت و منفی دارد و همدیگر را گاه خنثی و تشدید می‌کنند.


ثبت نظر

ارسال