تولید ۷۰ هزار تنی آلومینیوم از ضایعات در کشور

پنجره‌ایرانیان؛ استفاده از فلز آلومینیوم در جهان روزبه‌روز در حال افزایش است، به‌گونه‌ای که این فلز در حال جایگزینی با فولاد و مس است.
  • چهارشنبه 5 تیر 1398 ساعت 11:58

به گزارش روزگار معدن، در کشور ما سالانه حدود ۴۰۰ هزار تن آلومینیوم تولید می‌شود و مهم‌ترین مشکل کارخانه‌های تولید شمش آلومینیوم در کشور کمبود مواد اولیه است که استفاده از ضایعات می‌تواند این کمبود را جبران کند. از ۳ کارخانه عمده تولید آلومینیوم در ایران، تنها کارخانه ایرالکو از فناوری تولید آلومینیوم از قراضه برخوردار است. این در حالی است که استفاده از ضایعات آلومینیوم می‌تواند تا ۹۰ درصد میزان مصرف انرژی را کاهش دهد.

از ضایعات آلومینیوم می‌توان استفاده‌های بهینه‌ای کرد. ازآنجاکه بین ضایعاتی که از آلومینیوم به‌دست می‌آید با آلومینیومی که از شمش تولید می‌شود، تفاوتی وجود ندارد، ضایعات آلومینیوم در صنعت خودروسازی، بیلت و دروپنجره‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

درباره تفاوت آلومینیوم پایه و ثانویه محمد آشفته آج‌بیشه، کارشناس آلومینیوم اظهار کرد: ضایعاتی که از کارخانه‌های تولیدکننده آلومینیوم به‌دست می‌آید، بازیافت شده و تبدیل به آلومینیوم با گرید بالاتر از ۹۷ می‌شود که آلومینیوم «پایه» نامیده می‌شود. آلومینیوم «ثانویه» در حقیقت همان بازیافت آلومینیوم است که در آلیاژ به‌کاربرده می‌شود. این آلومینیوم بیشتر در صنایعی مانند بلیت‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرد که با آلیاژ ترکیب می‌شود اما در آلومینیوم پایه به‌کاربرده نمی‌شود.

آشفته آج‌بیشه با تاکید بر این موضوع که آلومینیوم ضایعاتی به لحاظ کیفیت تفاوتی با آلومینیوم اولیه ندارد، عنوان کرد: ترکیبی از آلومینیوم پایه و آلومینیوم ضایعاتی به‌علاوه آلیاژهای دیگر به محصول نهایی تبدیل می‌شود که تفاوت چندانی با آلومینیوم اولیه ندارد.

وی با اشاره به اینکه در ایران تنها یک واحد آلومینیومی این بازیافت و ترکیب را انجام می‌دهد، گفت: البته تنها شرکتی که از ‌ضایعات آلومینیوم استفاده می‌کند، ایرالکو است.

این کارشناس آلومینیوم در پاسخ به این پرسش که آیا تبدیل یا بازیافت آلومینیوم صرفه اقتصادی دارد، خاطرنشان کرد: بازیافت آلومینیوم ازلحاظ اقتصادی با توجیه بسیاری همراه است. البته مسئله بااهمیت در این زمینه آن است که در صنعت آلومینیوم از خام‌فروشی رهایی پیدا کنیم، یعنی فرآیند ما در این صنعت باید به سمت محصولات آلیاژی و بازیافتی پیش برود.

آشفته آج‌بیشه همچنین درباره نرخ آلومینیوم پایه و بازیافتی عنوان کرد: نرخ بازیافت در کشورها متفاوت است، برای نمونه آلومینیوم بازیافتی در کشور ما یک نرخ و در ترکیه نرخ دیگری دارد؛ این در حالی است که آلومینیوم پایه نرخ جهانی دارد.

وی در ادامه توضیح داد: بنابراین زمانی که نرخ آلومینیوم جهانی در سطح پایینی قرار دارد، ممکن است آلومینیوم ثانویه صرفه اقتصادی نداشته باشد، اما در عوض زمانی که نرخ آلومینیوم پایه بالاست، آلومینیوم ثانویه و ضایعات آن صرفه اقتصادی بیشتری پیدا خواهد کرد.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: در کل ضایعات آلومینیوم و ترکیب آن با آلومینیوم پایه در این صنعت نقش قابل‌توجه و مهمی دارد.

 

 


ثبت نظر

ارسال