پر‌هیز از طراحی جداگانه نمای ساختمان

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از اشتباهات رایجی که تاکنون وجود داشته این است که ساختمان مورد  نظر را بدون در نظر گرفتن نما طراحی می‌کنند و پس از احداث ساختمان به فکر طراحی نما با مصالح مورد نظر می‌افتند. این اشتباه به شکل‌گیری نماهای نامتناسب با معماری ساختمان منجر می‌شود. گویی که نما همانند یک جسم خارجی به ساختمان الحاق شده است.
  • شنبه 18 خرداد 1398 ساعت 11:36

محمد سالاری در گفتگو با صما ضمن اشاره به این مطلب، افزود: برای نخستین بار به‌منظور بررسی نمای ساختمان کمیته‌های نما در مناطق شهرداری تشکیل شدند و این در حالی بود که تا قبل از آن نقشه نمای ساختمان در فرایند صدور پروانه مورد بررسی قرار نمی‌گرفت و به‌نوعی اختیار شهر در دست سازندگان بود و این باعث نابه‌هنجاری تمام‌عیار در سیما و منظر شهری شده بود.

وی با بیان اینکه در کمیته‌های نما کارشناسان صاحب‌نظر حضور دارند، افزود: چالش کمیته‌های بررسی نمای ساختمان در مناطق مربوط به موضوع ابعاد کیفی نما است که همواره محل اختلاف‌نظر کارشناسان است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حتی در دانشگاه‌ها و محافل علمی کار جدی و مدونی درخصوص معماری و نما انجام نشده است، اضافه کرد: شکل‌گیری کمیته‌های نما نقطه عطفی در تاریخ معماری و شهرسازی شهرداری تهران است و امیدوارم با تهیه دستورالعمل‌ها، بتوانیم پربارتر عمل کنیم. اصولی که البته باید از انعطاف لازم برخوردار باشد.

سالاری با انتقاد از رویه حاکم بر ساختمان‌سازی کشور اظهار داشت: یکی از اشتباهات رایجی که تاکنون وجود داشته این است که ساختمان موردنظر را بدون در نظر گرفتن نما طراحی می‌کنند و پس از احداث ساختمان به فکر طراحی نما با مصالح موردنظر می‌افتند. این اشتباه منجر به شکل‌گیری نماهای نامتناسب با معماری ساختمان می‌شود. گویی که نما همانند یک جسم خارجی به ساختمان الحاق شده است.

وی با بیان اینکه نمای ساختمان باید با نمای داخلی آن هماهنگی معنایی و کالبدی داشته باشد، افزود: امیدوارم با پیشرفت کمیته‌های نما شاهد طراحی هم‌زمان معماری و نمای ساختمان باشیم.


ثبت نظر

ارسال