تشکیل ستاد اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان

پنجره‌ایرانیان؛ سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور از تشکیل ستاد اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان برای اجرایی شدن مبحث خبر داد.
  • چهارشنبه 21 آبان 1399 ساعت 10:1

به گزارش صما، طی سالیان گذشته شاهد وقوع حوادث ناگوار همچون ساختمان پلاسکو در سال ۹۵ و ده‌ها اتفاق ناگوار در شهرهای مختلف بوده‌ایم. حتی چند ماه گذشته شاهد اتفاق‌هایی مانند کلینیک سینا اطهر و ده ها فاجعه دیگر در تهران و سایر شهرها بوده‌ایم که متأسفانه عده‌ای از هم‌وطنانمان و سرمایه‌های ملی خود را از دست دادیم.

تاکنون هیچ فرد و سازمانی مسئولیت این کار را بر عهده نگرفته و اگر اقدامات جدی صورت نگیرد، بروز اتفاق‌های مشابه دور از ذهن نیست.

این در حالی است که ضوابط نگهداری ساختمان‌ها تحت عنوان مبحث ۲۲ در سال ۱۳۹۲ تدوین و ابلاغ‌شده، اما هرگز اجرا نشده است. علت اصلی اینکه تاکنون این مبحث مهم اجرا نشده است، فرابخشی بودن آن است چراکه نگهداری و تعمیرات ساختمان‌ها صرفاً یک موضوع فنی نبوده و ابعاد مدیریتی و حقوقی آن از پارامترهای اثرگذار است و به حدود ۱۵ نهاد کشور ارتباط دارد. این نهادهای اثرگذار شامل وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام‌مهندسی، سازمان شهرداری‌ها، شهرداری‌‌ها، شوراهای اسلامی شهرها، آتش‌نشانی، قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، صداوسیما، سازمان ملی استاندارد، وزارتخانه‌های آموزش‌وپرورش، بهداشت و آموزش پزشکی، انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه، صنف مشاورین املاک و صنف سردفتران؛ و توجه داشته باشید برخی از موارد فوق ده ها مورد را در خود دارند. مثلاً نظام‌مهندسی دارای یک واحد کشوری و ۳۳ واحد استانی است و بیش از ۱۰۰۰ شهرداری در کشور داریم.

سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور به سبب ضرورت خروج این موضوع از بن‌بست از ابتدای تیرماه امسال تصمیم گرفت تا نسبت به اجرایی سازی مبحث ۲۲ اقدام کند. به همین منظور، با ایجاد «ستاد اجرای مبحث ۲۲» با حضور نمایندگان ۱۵ نهاد معرفی‌شده و تعدادی از متخصصان، اساتید و کارشناسان حوزه نظام‌مهندسی در گروه‌های مختلف در امر مدیریت و نگهداری بعد از تحلیل و بررسی کارشناسانه در تاریخ ۲۸ شهریور سال ۱۳۹۹ برگزار شد.

در این ستاد یک نقشه راه تهیه شده است که توسط متولیان امر در حوزه‌های فنی، حقوقی، مدیریتی، فرهنگی، رسانه‌ای، آموزشی و … دنبال می‌شود و قصد بر این است تا این امر مهم و ضروری در کشور اجرایی شود.

ستاد مذکور دارای ۴ کمیته با نام‌های کمیته اجرای موارد خاص، کمیته تخصصی، کمیته رسانه و کمیته آموزش هرماه تشکیل و موارد موردبررسی قرار می‌گیرد.


ثبت نظر

ارسال