دستورالعمل صنعتی‌سازی در مراحل تدوین نهایی

پنجره‌ایرانیان؛ معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی از احتمال ایجاد دفتر مستقل کنترل ساختمان در وزارت راه و شهرسازی خبر داد.
  • یکشنبه 4 اسفند 1398 ساعت 10:38

محمود محمودزاده در خصوص برنامه‌های آن معاونت برای نظارت بر عملکرد نهادها و سازمان‌هایی که مسئولیت ساخت‌و‌سازهای بعد از مخاطرات طبیعی به‌ویژه سیل و زلزله را برعهده دارند، اعلام کرد: یکی از وظایف وزارت راه و شهرسازی و مشخصا معاونت مسکن و ساختمان موضوع کنترل ساختمان است. بدین معنا نظارت عالیه بر ساخت‌وسازهای قانونی وظیفه وزارت راه و شهرسازی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بخشی از نظارت توسط مهندسان ناظر که بر اساس قانون نظام‌مهندسی ساختمان وظیفه نظارت بر ساختمان را دارند انجام می‌شود و نظارت عالیه به شکل رندوم، توسط معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود.

محمودزاده با اشاره به اینکه نظارت رندوم و گزینشی، مدت‌هاست در استان‌های مختلف انجام می‌شود، اعلام کرد: اخیرا پیشنهادی به وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه در وزارتخانه بتوان دفتری تحت‌عنوان کنترل ساختمان ایجاد کرد تا بتوان نظارت را جامع‌تر انجام داد، ارائه شده است که با موافقت ضمنی وزیر راه و شهرسازی نیز همراه بوده که هم‌اکنون بررسی این پیشنهاد در مراحل اداری قرار دارد تا بتوانند مجوز بگیرند و این دفتر احداث شود.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی همچنین در خصوص صنعتی‌سازی و مجموعه اقداماتی که در این خصوص انجام شده است، اعلام کرد: یکی از موضوعاتی که در دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از دفاتر زیرمجموعه معاونت مسکن و ساختمان در دست پیگیری است، موضوع صنعتی‌سازی است. هم‌اکنون، دستورالعمل صنعتی‌سازی تدوین شده است و با توجه به نظراتی که برخی از کارشناسان در این خصوص داشته‌اند، در حال اظهارنظر نهایی قرار دارد تا چارچوب‌های آن تعیین و اعلام شود.

محمودزاده تصریح کرد: صنعتی‌سازی یکی از ضرورت‌های اجتناب‌ناپذیر در صنعت ساختمان است. با صنعتی‌سازی علاوه بر سرعت دادن به مدت ساخت و تعداد واحدهای احداثی، کیفیت و کارایی افزایش می‌یابد و موجب رشد اقتصادی خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با توجه به طرح اقدام ملی مسکن این بستر برای شکوفایی صنعتی‌سازی فراهم است.

وی با اشاره به اینکه در نمایشگاه صنعت ساختمان که ماه گذشته در تهران برگزار شد با فعالان بخش خصوصی، درباره صنعتی‌سازی و همکاری برای روند تولید مسکن به‌ویژه در طرح اقدام ملی رایزنی‌هایی انجام گرفته است که این مذاکرات ادامه دارد، گفت: وزارت راه و شهرسازی از صنعتی‌سازی حمایت می‌کند و در نظر است تا با تدوین قوانین و مقررات به شکل ۱۰۰ درصدی به سمت صنعتی‌سازی گام برداریم.

محمودزاده از ویژگی‌های صنعتی‌سازی را صرفه‌جویی در مصالح، انرژی، کاهش زمان ساخت‌وساز و بهره‌وری بالا عنوان کرد و گفت: برای رسیدن به استانداردهای بین‌المللی راهی جز صنعتی سازی و مهندسی‌سازی در حوزه ساخت‌وساز وجود ندارد.

 


ثبت نظر

ارسال