مسکن بی‌مهری ارثیه دولت مهرورز

پنجره‌ایرانیان؛ مسکن مهر یکی از چالش‌های جدی دولت روحانی شده است. طرحی که در دولت احمدی‌نژاد کلید خورد اما تبعات آن گریبان دولت روحانی را گرفت. مسکن مهر به‌تنهایی می‌تواند بودجه عمرانی کشور را با چالش روبه‌رو کند و اکنون پاشنه آشیل دولت روحانی شده است. بااین‌ وجود دولت دوازدهم قول داده که مشکل این مسکن را حل کند و تا پایان سال 96 تمامی مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده شود.
  • چهارشنبه 8 شهریور 1396 ساعت 13:10

در این رابطه علی‌اکبر طاهری مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: روز سه‌شنبه ۲۸۶۵ واحد مسکن مهر شهر جدید پرند را هم‌زمان با هفته دولت افتتاح خواهیم کرد. البته ابنیه ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ واحد کامل شده ولی متأسفانه دستگاه‌های خدمات رسان به علت مشکلات تامین مالی نتوانسته‌اند پا به‌پای ما در تجهیز شبکه‌های آب، برق و گاز جلو بیایند؛ اما واحدهایی که روز سه‌شنبه افتتاح می‌شود با کلیه امکانات خواهد بود و به متقاضیان اعلام می‌شود که تحویل بگیرند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های ما صرفاً در بخش مسکن مهر خلاصه نمی‌شود، گفت: در شهر جدید پرند، مدیریت خود را بر احداث مجتمع‌های فرهنگی ـ اجتماعی متمرکز کردیم. بر همین اساس استارت دو سه واحد را می‌زنیم و عزیزانی که درزمینه اجتماعی و فرهنگی با ما همکاری می‌کنند با رویکرد آسیب‌شناسی و هویت بخشی شهر مستقر می‌شوند.

طاهری با اشاره به اعلام ضرب‌الاجل به پیمانکاران کم‌کار مسکن مهر پرند تأکید کرد: سیاست دولت این است که مسکن مهر پرند تا پایان سال ۱۳۹۶ تمام شود و بعدازآن به کارهای روبنایی بپردازیم. لذا به پیمانکاران تذکر دادیم که اگر بخواهند سستی یا کم‌کاری در کارشان اعمال کنند سریعاً آن‌ها را خلع ید می‌کنیم و پیمانکاران دیگری که متقاضی هستند و با همین قیمت و کیفیت می‌توانند کار را بر عهده بگیرند جایگزین آن‌ها خواهیم کرد. تذکرات لازم را به پیمانکاران از طریق مشاورین خود می‌دهیم که زودتر کار را جمع کنند. البته اگر هم تاخیر داشته باشند هزینه‌هایی به پیمانکاران تحمیل می‌شود که به ضررشان است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تسهیلات مسکن مهر که از ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان ارتقا یافت به‌نوعی مشکلات مالی آن‌چنانی نداریم اما از متقاضیان انتظار داریم واریزی خود را تکمیل کنند؛ چراکه الحمدالله پروژه‌های بزرگ ما ظرفیت نیروی انسانی خود را افزایش داده‌اند. در کنار آن خرید مصالحی که باید بابت ساخت و تجهیز مصالح انجام دهند شروع شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند در خصوص چاره‌اندیشی برای ۷۰۰۰ واحد مسکن مهر فاقد متقاضی این شهر تصریح کرد: متقاضیان عزیزی که نتوانسته‌اند از طریق تعاونی‌های عضو به خواسته‌شان برسند می‌توانند برای واحدهای فاقد متقاضی ثبت‌نام کنند. ما آمادگی داریم با همان شرایط مسکن مهر، همان قیمت و تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی واحدهای فاقد متقاضی را به کسانی که دچار مشکلاتی هستند تحویل بدهیم.

طاهری آمادگی شرکت عمران را در خصوص تهاتر زمین به‌منظور تامین منابع مالی مترو پرند عنوان و تأکید کرد: سال ۱۳۹۲ طبق یک تفاهم‌نامه، مترو پرند با پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصدی زیرساخت‌ها، پل‌ها و ریل‌گذاری از سوی شرکت عمران پرند تحویل شهرداری تهران شد. بالغ‌بر ۳۶ میلیارد تومان هم در آن زمان هزینه شده بود که از فرودگاه امام تا پرند ریل‌گذاری صورت گرفته بود. هم‌اکنون نیز با توجه به اینکه اعضای شورای شهر تغییر کرده‌اند اگر مجوز هیات وزیران را به ما بدهند و مقام عالی وزارت موافقت کند، آمادگی داریم تهاتر اراضی برای تامین منابع مالی مترو پرند را انجام دهیم.

وی در پاسخ به این‌که آیا آب شرب پرند کفاف جمعیت این شهر را می‌دهد اظهار کرد: آذرماه سال ۱۳۹۲ بالغ‌بر ۲۰ میلیارد تومان به آبفا کمک کردیم که ظرفیت آب پرند به ۶۴۰ لیتر در ثانیه افزایش پیدا کرد. خدا را شکر گزارشی مبنی بر اینکه قطعی یا کمبود آب داشته باشیم به دست ما نرسیده اما این مقدار آب برای افق جمعیت پرند کافی نیست. با توجه به اینکه در آینده بعد جمعیت پرند افزایش می‌یابد دنبال این هستیم که ظرفیت آب در چشم‌انداز پنج‌ساله این شهر را به ۲۰۰۰ لیتر در ثانیه ارتقا دهیم که هم آب و فاضلاب و هم ما به دنبال تحقق این امر هستیم.

هسا شروع نشده متوقف شد

اما پروژه در حصار مانده «هسا» یکی از بخش‌های پرند است که به چالشی اصلی تبدیل شده است. در این رابطه محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت هسا با سایر پیمانکاران فرقی ندارد و طبق قانون برای حل مشکل آن‌ها در پروژه‌های مسکن مهر به آن‌ها فرصت دادیم. در این رابطه خیلی کمک کردیم تا 50 هزار واحد در دست‌ساخت این شرکت تکمیل شود.

وی با بیان اینکه در بعضی جاها ازجمله هشتگرد و پرند پروژه‌های مسکن مهر هسا دچار مشکل است افزود: به هسا کمک می‌کنیم تا پروژه‌ها را تمام کند اما چنانچه این شرکت نتواند به تعهدات خود عمل کند به نفع متقاضیان وارد عمل می‌شویم و طبق قانون برخورد می‌کنیم. اولتیماتوم آخر را به هسا داده‌ایم که در صورت عدم پایبندی به تعهدات طبق قانون پروژه را با اعمال جریمه از آن‌ها می‌گیریم و آن را تحویل پیمانکار دیگری می‌دهیم.

نریمان با اشاره به اینکه مشکل حدود 2 هزار واحد مسکن مهر هسای پرند با واگذاری به یک پیمانکار دیگر در حال حل شدن است، یادآور شد: مهم‌ترین مشکل هسا در این پروژه‌ها این است که آن‌ها ساخت واحدها را به پیمانکارهای دست‌دوم واگذار کرده‌اند که تا 2 ماه آینده فرصت دارند مشکلات واحدهای مسکن مهر را برطرف کنند.

به گزارش تسنیم، از شواهد این‌گونه به نظر می‌رسد که قرار نیست هیچ اتفاق امیدوارکننده‌ای با تداوم حضور هسا در پروژه‌های مسکن مهر روی دهد. بر اساس مشاهدات پنج‌شنبه گذشته خبرنگار تسنیم، پروژه‌های مسکن مهر هسا در شهر پرند به‌طور کامل متوقف شده و خبری از تکمیل واحدهای نیمه‌تمام این پروژه نیست. یکی از مصائب پروژه‌های هسا نداشتن انشعابات آب، گاز و... است، مسئله‌ای که تا امروز دستگاه‌های خدمات رسان نتوانسته‌اند آن را حل کنند. بااین‌وجود تعدادی از متقاضیان مسکن مهر از سر ناچاری در این واحدها مستقرشده‌اند.

یکی از پیمانکاران دست‌دوم این پروژه به خبرنگار تسنیم گفت: به دلیل نبود منابع مالی کار ساخت‌وساز واحدها تعطیل شده است. برخی واحدها ساکن دارد، ولی آب و گاز ندارد! محوطه‌سازی واحدها، انشعابات آب و گاز و... پروژه‌های هسا ازجمله مواردی است که در 10 سال اخیر اقدامی‌ در رابطه با آن‌ها صورت نگرفته است. نکته قابل تامل دیگر این‌که به‌طورمعمول پنج‌شنبه‌ها متقاضیان می‌توانستند از پروژه‌ها بازدید کنند که حدود یک ماه است اجازه ورود هیچ‌کسی به پروژه‌های نیمه‌تمام هسا در شهر جدید پرند را نمی‌دهند.

دستگیری ۶ دلال مسکن مهر

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان پردیس از دستگیری ۶ دلال مسکن مهر خبر داد. به گزارش تسنیم، حیدر فتاحی اظهار کرد: متهمین موصوف با راه‌اندازی چند شبکه اجتماعی ازجمله شبکه اجتماعی تلگرام با نشر اکاذیب و خبرهای دروغ و با تحریک افرادی که دارای سهام مسکن مهر بودند در نظم عمومی اخلال به وجود می‌آوردند.

وی با بیان این‌که این افراد مبادرت به تجمع‌های غیرقانونی می‌کردند، تصریح کرد:‌ بیشتر این افراد از سهامداران مسکن مهر بوده‌اند که با نشر اکاذیب در نظم عمومی اخلال می‌کردند. وی با اشاره به این‌که فعلاً 6 نفر از دلالان مسکن مهر دستگیر شده‌اند، افزود:‌ افراد دستگیرشده از محل خریدوفروش مسکن مهر به منافع مالی می‌رسیدند.


ثبت نظر

ارسال