دبیر انجمن انبوه‌سازان:

ادامه‌ سیاست‌های کنترل تورم به رکود مسکن دامن می‌زند

  • شنبه 30 مرداد 1395 ساعت 13:26

پنجره ایرانیان: دبیر انجمن انبوه‌سازان ایران دو نگاه دولت در رابطه با مسکن را که از طرفی به دنبال رونق اقتصادی و از طرف دیگر در پی مهار تورم است، در تضاد با هم دانست و گفت: سیاست‌های ضد تورم باعث رکود می‌شود و از نظر من دولت در مهار تورم زیاده‌روی کرده است.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی مافی با اشاره به میزان موفقیت تلاش‌های دولت در حوزه‌ مسکن، بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی در این دوره تمام تلاشش را بر روی افزایش وام مسکن متمرکز کرد که نتایجی هم حاصل شد. سیاست‌های کاهش نرخ سود بانکی هم تاثیری بیشتر از وام مسکن بر جای گذاشت. ولی در کل این سیاست‌ها با وجود مثبت بودنشان اثر کمی داشته‌اند.

این کارشناس اقتصاد مسکن فعالیت‌های وزارت مسکن را به عواملی که در داخل این حوزه می‌توانند اتفاق بیافتند و عواملی که وابسته به خارج از آن هستند تقسیم و اظهار کرد: به نظر من وزارت مسکن در این دوره بیشتر به حوزه‌هایی رسیدگی کرده است که از اختیارات خودش خارج است. یعنی در پی سهم‌خواهی بخش مسکن از حوزه‌های دیگری نظیر اقتصاد و سیاست‌های پولی بوده که البته چندان هم موفق نبوده است. به علاوه از چارچوب همان وظایف تعریف شده‌ی خودش هم تا حدی غافل شده‌است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت موضوعات قیمت و معاملات و پیش‌بینی بازار مسکن در ماه‌های آینده، مسائل بالادستی و فرادستی را برای حل مشکلات مسکن دارای اهمیتی ویژه دانست و 27 عامل موثر با درجه اهمیت‌های متفاوت را برشمرد که اگر با ضرایب و توان‌های مختلف داخل یک فرمول اقتصادی جمع شوند، امکان پیش‌بینی بازار مسکن را فراهم خواهند کرد.

این کارشناس اقتصاد مسکن برای خروج از رکود راهکاری را پیشنهاد می‌کند که به موجب آن رونق در بازار مسکن بدون اتکا به منابع دولتی اتفاق می‌افتد. به گفته‌ی وی این راهکار همان تسهیل توافق بین خریدار و فروشنده است که در آن فروشنده ابتدا درصدی از قیمت مسکن را از خریدار دریافت می‌کند و باقی آن را در مدت زمان معینی از مشتری می‌گیرد. البته نیاز به عامل سومی به نام تضمین احساس می‌شود تا اعتماد بین فروشنده و خریدار را بیشتر کند. این تضمین را نه دولت، بلکه موسسات مالی و اعتباری می‌توانند با صدور تسهیلات اعتباری و چکی فراهم نمایند و در درجه‌ی دوم دفاتر اسناد رسمی می‌توانند نقش ایفا کنند. بدین شکل دولت می‌تواند بدون تزریق منابع مالی و از راه اجرای سیاست‌های حمایتی از موسسات برای فراهم شدن تضمین برای فروشندگان و مشتریان، هم تحرکی در بازار مسکن ایجاد می‌کند و هم ایجاد اشتغال قابل توجهی کند.

مافی در پایان در رابطه با خانه‌های اجاره‌ای، غیرحرفه‌ای بودن و فردی بودن اجاره‌داری در ایران را عامل اصلی آسیب زننده به این حوزه دانست.


ثبت نظر

ارسال