دستگاهها و ارگانها باید مصرف انرژی را مدیریت کنند

پنجره ایرانیان: فرماندار ورامین گفت: مدیریت مصرف آب تنها با اصلاح الگوی مصرف میسر می شود و تمامی دستگاه ها و ارگان ها باید نسبت به مصرف بهینه انرژی ملزم شوند.
  • چهارشنبه 19 فروردین 1394 ساعت 16:23

محسن خوانساری در جلسه شورای حفاظت منابع آب ورامین که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: کمبود منابع آبی ، کاهش میزان بارش نزولات جوی و عدم استفاده از شیوه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی باعث شده تا راندمان استفاده از آب کاهش یابد.وی افزود: یکی از مشکلات کمبود آب در شهرستان ورامین، فعالیت چاه های غیر مجاز در سطح شهرستان ورامین است که باید نسبت به شناسایی و از مدار خارج نمودن این چاه ها اقدام لازم صورت گیرد.

فرماندار ورامین گفت: به منظور دست یابی به برنامه ریزی جامع و مشخص شدن میزان استحصال آب از چاه ها، لازم است تا کنتورهای هوشمند بر آنها نصب شود.وی اظهار داشت: بخش عمده ای از آب کشاورزی شهرستان ورامین در جریان انتقال از چاه ها و کانال های درجه یک به سمت اراضی کشاورزی در انهار قدیمی و سنتی هدر می رود و لازم است تا با لوله گذاری و تهیه کانال های انتقال آب بتنی ، از هدر رفت آب در مسیر انتقال جلوگیری کرد.

خوانساری گفت : با توجه به کمبودهای موجود در بخش کشاورزی، افزایش بهره وری در استفاده از آب در تمامی بخش های کشاورزی ضروری است و باید تلاش کرد تا با جلوگیری از مصرف آب و افزایش راندمان بهره وری از آب، بدون کاهش سطح زیر کشت میزان تولید را افزایش داد.

نماینده دولت در شهرستان ورامین تصریح کرد: مهمترین راه برای گذر از بحران کم آبی استفاده از شیوه های نوین آبیاری است.وی بیان داشت: یکی از مهمترین برنامه هایی که در طول سال های اخیر در دستور کار مسوولین و کشاورزان ورامین قرار گرفته ، تغییر روش آبیاری سنتی به آبیاری های قطره ای و بارانی است که این امر باعث افزایش راندمان 50 درصدی مصرف آب می شود .

فرماندار ورامین تصریح کرد: هم اکنون 10 هزار هکتار از اراضی شهرستان ورامین تحت پوشش آبیاری نوین می باشد که تلاش می شود با تسهیلات ویژه ای که دولت تدبیر و امید به کشاورزان ارائه نموده ، 3 هزار هکتار دیگر از اراضی شهرستان تحت پوشش آبیاری نوین قرار گیرد.


ثبت نظر

ارسال