در گفتگوی با مدیر فروش شرکت شاهین سازه فجر مطرح شد:

تحولی همه‏ جانبه در ساختار ماژول

پنجره ایرانیان: پروفیل ماژول یکی از برندهای نام آشنای صنعت یو.پی.وی.سی کشور است که نیاز به معرفی ندارد.
  • دوشنبه 16 آذر 1394 ساعت 10:59

شرکت شاهین سازه فجر که با تولید پروفیل ماژول مدت‏ هاست در بازار مشغول فعالیت است، به‏ تازگی برندی دیگر را با نام تجاری وینکو به محصولات تولیدی خود افزوده است. این شرکت اخیرا برای ارتقاء توانمندی ‏های خود، دست به تغییر و تحولاتی در سیستم مدیریتی خود زده است. برای آگاه شدن از این اتفاقات جدید به شرکت شاهین سازه فجر رفتیم و پای صحبت ‏های مدیر فروش جوان اما باتجربه ماژول نشستیم. آرش سقایی که به تازگی به این مجموعه پیوسته است، ما را از تازه‏ ترین تحولات این شرکت باخبر کرد. با هم این گفتگو را می ‏خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

درباره پیشینه شرکت شاهین سازه فجر که امروزه بیش از هر چیزی با نام ماژول شناخته می ‏شود، قدری توضیح دهید.
این شرکت از سال 1386 با هدف بهینه ‏سازی مصرف انرژی تاسیس شد. اما فعالیت جدی این شرکت از اواخر سال 1389 آغاز شد. در حال حاضر کارخانه این شرکت در شهرک نصیرآباد تهران واقع شده که با 9 خط اکستروژن مشغول به تولید می ‏باشد. همچنین تعداد قالب‏ های مجموعه و نیز وزن پروفیل ‏های تولیدی در طبقه ‏بندی در سطح مطلوبی قرار دارد.

شرکت شما چه محصولاتی تولید می ‏کند؟
در حال حاضر دو برند در کارخانه شرکت تولید می ‏شود. برند نخست ما، ماژول است و برند نسبتا جدید و اکونومی ما نیز، وینکو نام دارد. البته این دو پروفیل از قالب یکسانی برخوردار هستند و ابزار مورد نیاز جهت کار با این دو پروفیل در کارگاه ‏های پنجره‏ سازی یکسان است. هر دو برند پروفیل ‏های سری 60 و چهار کاناله هستند. پروفیل وینکو هم ‏اکنون در پروژه‏ های انبوه‏ سازی مورد استفاده قرار می ‏گیرد. البته این نکته را هم اضافه کنم که در حال حاضر سفارشات رسیده به ماژول، نهایت تا 24 ساعت تحویل مشتری می‏ شوند.

در جریان هستید یکی از مواردی که امروزه در صنعت یو.پی.وی.سی به گوش می ‏رسد، و دائما از سوی برخی مطرح می‏ شود، زرد شدن پروفیل ‏هاست. در اینجا می‏ خواستم پرسش‏ صریحی را طرح کنم، آیا پروفیل ماژول هم زرد می ‏شود؟
مساله زرد شدن، مدتی است که مطرح شده و برخی برای تضعیف صنعت یو.پی.وی.سی به آن دامن می‏ زنند. اما جالب است بدانید، بررسی‏ های صورت گرفته نشان داده است که در بیشتر مواقعی که پروفیلی زرد شده، این امر به دلیل آلودگی و ذرات معلق موجود در هوا بوده است که به ‏راحتی با برخی مواد شوینده تمیز می ‏شوند. بالاخره یکی از امتیازات یو.پی.وی.سی نسبت به دیگر مصالح در و پنجره، براق بودن و اکثرا سفیدرنگ بودن است. روشن است که این امتیاز پروفیل، از سوی دیگر باعث شده است که این محصولات در معرض آلودگی هوا و نشستن لایه‏ ای زرد رنگ بر روی آن قرار گیرند. اگر دقت کرده باشید، حتی در یک اتاق دربسته که مثلا تابلویی به دیوار آن نصب شده است، با برداشتن تابلو، پس از مدتی قسمتی از دیوار که در زیر تابلو قرار داشته با بقیه قسمت‏ های دیوار تفاوت رنگ محسوسی دارند. در چنین شرایطی روشن است که پروفیل سفیدرنگ یو.پی.وی.سی که در بیرون از خانه نیز قرار دارد، در معرض آلودگی بیشتری قرار داشته باشد.
البته موارد محدودی نیز وجود داشته است که کیفیت پایین پروفیلی علت تغییر رنگ آن بوده است. این امر به فرمولاسیون تولید پروفیل و یکی از مواد افزودنی و گرانقیمت به نام تیتانیوم مربوط می‏شود. در تولید ماژول با توجه به اینکه از مواد بسیار گرانی با فناوری نانو بهره گرفته می ‏شود، هیچگاه از میزان تیتانیوم مورد لزوم کاسته نشده و نخواهد شد. من نیز تاکنون گزارشی مبنی بر تغییر رنگ ماژول دریافت نکرده ‏ام. ضمن اینکه در صورت وقوع چنین اتفاقی، تیم کارشناسی ماژول سریعا در محل حاضر شده و در صورتی که مشکل از پروفیل بوده باشد، ضرر و زیان مشتریان جبران می ‏شود.

آیا تاکنون ماژول تلاشی برای صادرات محصولات خود به خرج داده است؟
بله. ما دفتری در کشور گرجستان تاسیس کرده ‏ایم و در حال بازاریابی در کشورهای آسیای میانه و قفقاز هستیم که به نتایج خوبی نیز رسیده‏ ایم که در آینده از آن باخبر خواهید شد.

ارزیابی شما از سطح و جایگاه فعلی ماژول در بازار رقابتی کشور چیست؟
به نظر من ماژول، با توجه به امکانات، ابزار و توانمندی ‏های خود، می ‏تواند جایگاه بسیار بهتری را در بازار کسب کند. با توجه به سابقه ‏ای که در این حوزه دارم چشم ‏انداز این شرکت را بسیار روشن می‏ بینم. فقط بخش‏ هایی از این شرکت نیاز به تغییراتی داشت که با اعمال این تغییرات مطمئن باشید شاهد عملکرد بسیار متفاوتی از ماژول در بازار خواهید بود.

این تغییرات بیشتر به کدام یک از بخش ‏های شرکت مربوط است؟
بخشی از این تغییرات مربوط به بخش تولید می‏ شود. در گام نخست قرار شده است که برای تسهیل در امور تولید محل کارخانه جابجا شود. در حال حاضر مراحل ساخت کارخانه‏ ای جدید در شهرک صنعتی نصیرآباد با 16 سوله آغاز شده است که امیدواریم تا پایان سال جاری این جابجایی صورت گیرد. با کارشناسان خارجی نیز مذاکرات لازم صورت گرفته تا برای این جابجایی به ایران بیایند. با جرات می ‏توان گفت چنین فضایی که تدارک دیده شده است، یعنی 16 سوله با 20 هزار متر مربع فضا، وجه تمایز ماژول نسبت به سایر فعالان این حوزه خواهد بود؛ ضمن اینکه با در نظر گرفتن قرار داشتن چنین کارخانه بزرگی در تهران، می‏ توان به امتیاز ماژول از این جهت بیشتر پی برد.
همچنین در خصوص فرمولاسیون نیز تغییراتی در پروفیل‏های تولیدی ایجاد کرده‏ ایم و محصولات ما حدود دو ماه است که با تکنولوژی نانو تولید می ‏شود. این امر سبب شده است که کیفیت پروفیل‏ های ماژول از نظر براق بودن و استحکام ارتقاء یابد.
از سوی دیگر تغییراتی نیز در بخش فروش، تبلیغات و بازاریابی این شرکت صورت گرفته است. در این راستا من و تعدادی از دوستان، که هر کدام تجربه بسیار پرباری در زمینه کاری خود دارند، به این مجموعه اضافه شده‏ و با یکدیگر هم ‏پیمان شده‏ ایم که آینده درخشانی را برای ماژول رقم بزنیم.

در خصوص مدیریت مجموعه ماژول، چه تغییراتی صورت گرفته است؟
در گام نخست دفتر مرکزی این شرکت به ساختمانی پنج طبقه منتقل شد تا هر یک از بخش‏های شرکت با شرایط بهتری فعالیت کنند. از نظر ساختار منابع انسانی و اداری نیز تغییراتی صورت گرفته و همچنین پرسنل جدید و باتجربه ‏ای به مجموعه اضافه شده و بخش ‏های مختلف شرکت را تقویت کرده ‏اند. همچنین طی تغییر دیگری که صورت گرفته، تمامی ارتباطات داخل سازمانی، اعم از شرکت و کارخانه به ‏صورت مکتوب و فقط از طریق ایمیل انجام می‏ شود. بنابراین همه امور به ‏صورتی سازمان یافته پیش می ‏رود.
ضمن اینکه در سیستم و سیاست‏ های فروش نیز تحولاتی صورت گرفته است و سرفصل‏ های جدیدی را به‏ عنوان دستورالعمل فروش ایجاد و ابلاغ کرده‏ ایم. به ‏طور کلی نظم اداری بیش از پیش در ماژول در جریان است.

ممکن است مشخصا بفرمایید چه سیاست خاصی در خصوص فروش اتخاذ شده است؟
دو اقدام ابتکاری در این خصوص صورت گرفته است. نخست آنکه خرید آنلاین از سایت ماژول ممکن شده است. این یک اتفاق بزرگ در این زمینه است، زیرا بسیاری از شرکت‏ های معتبر هم هنوز چنین کاری نکرده ‏اند. افزون بر این، اپلیکیشن ماژول را نیز طراحی و عرضه کرده ‏ایم. این اپلیکیشن، ابزار بسیار مناسبی خواهد بود که مشتریان با کمک آن می ‏توانند در گوشی موبایل خود از کلیه اطلاعات لازم خود، اعم از چک کردن حساب‏ های موجود، وضعیت بار ارسالی و غیره آگاه شوند. به‏ وسیله این اپلیکیشن حتی امکان انجام سفارش و پرداخت پول نیز وجود دارد.

در نظر بسیاری ماژول با مسابقات فوتبال ارتباط تنگاتنگی دارد. از نظر شما آیا این نظر درست است؟ و به ‏طور کلی ماژول از سیاست تبلیغات خود در میادین ورزشی چقدر منتفع شده است؟
به‏ هرحال ماژول نیز مانند بسیاری از شرکت ‏های بزرگ، در سراسر جهان، می ‏تواند از فرصت تبلیغات ورزشی پیش آمده استفاده کند. یک بار این فرصت برای ماژول پیش آمد و از آن به بهترین شکل ممکن بهره برد. فراموش نکنید با توجه به گستردگی مخاطبان مسابقات فوتبال، درج نام یک پروفیل روی لباس تیمی چنین پرطرفدار، نه تنها به سود آن شرکت خاص خواهد بود بلکه به ترویج و شناخته‏ تر شدن بیشتر صنعت یو.پی.وی.سی نیز کمک خواهد کرد. با تبلیغ ماژول بر پشت پیراهن تیم استقلال تهران این اتفاق به صورت مناسبی افتاد. اما این به معنای وجود ارتباط خاصی میان استقلال و ماژول نیست. همانطور که در جریان هستید در یک دوره ماژول اسپانسر این تیم بود و در دوره‏ های دیگر و همچنین در حال حاضر شرکت‏های دیگر در این نقش ظاهر شده‏ اند و البته اگر در آینده باز هم این فرصت برای ماژول به ‏وجود آید، به نظر من باید از آن استفاده کند.

ارزیابی شما از بازار پروفیل و در و پنجره کشور چیست؟
رکود امروز نتیجه یک سری از سیاست ‏های عجولانه ‏ای است که 5 سال پیش روی داد. در آن دوره با توجه به حجم بالای پروژه ‏های ساختمانی از جمله مسکن مهر، شرکت‏ های بسیاری در این زمینه تاسیس شده و مشغول به کار شدند. بر اساس آماری که در دست داریم در حال حاضر حدود 3000 کارگاه پنجره سازی در سراسر ایران مشغول به کار هستند و متاسفانه رقابت ناسالمی میان آنها در گرفته است. همچنین افزایش کارگاه ‏های زیرپله ‏ای امروزه به بلای جان کارخانه‏ های بزرگ و کلیت صنعت یو.پی.وی.سی تبدیل شده‏ اند. به دلیل چنین شرایطی برخی از مجموعه ‏های بزرگ به مرز ورشکستگی رسیده‏ اند. به نظر من اگر کنترل و نظارتی در تاسیس چنین کارگاه‏ های اعمال نشود، وضعیت رو به وخامت خواهد رفت. ما از ارگان‏ های مانند انجمن صنفی انتظار داریم در کنار زحماتی که می ‏کشند، تمهیداتی را صورت دهند تا فعالیت در این صنعت قانون‏مند و ضابطه ‏مند شود.
ضمن اینکه فکر می ‏کنم همین اتفاقی که در عرضه پنجره ‏سازی افتاد در حال حاضر در حال روی دادن در حوزه پروفیل‏ سازی است. امروزه بسیاری از شرکت ‏های مونتاژکار اقدام به خرید دستگاه اکستروژن و تولید پروفیل کرده‏ اند. این اتفاق ناخوشایندی می‏ تواند باشد. ببینید، میزان مصرف پروفیل کشور در سال، حدود 50 تا 60 هزار تن است، این میزان ظرفیت تولید حدود 10 کارخانه است، ولی اکنون بیش از 40 شرکت اقدام به تولید پروفیل می ‏کنند. در نتیجه شما امروز مشاهده می‏ کنید برخی از این کارخانه ‏ها یا در حال تعطیل شدن هستند یا با بخشی از ظرفیت خود در حال تولید می‏ باشند. این شرایط حاصل نبود نظارت و کنترل در این حوزه است. فکر می ‏کنم اگر تغییری در این وضعیت رخ ندهد، پروفیل سازان نیز با مشکل امروز پنجره ‏سازان، یعنی تعطیلی و ورشکستگی، رو به ‏رو خواهند شد.

با توجه به تجربه فراوانی که در این صنعت دارید، چه راهکاری را ‏ برای خروج از این بحران توصیه می‏ کنید؟
البته من کوچک‏تر از آن هستم که بخواهم راهکار بدهم ولی فکر می ‏کنم صنعت یو.پی.وی.سی باید مرمت شود، این صنعت به هوایی تازه نیاز دارد. باید شرایطی فراهم آید که هرکسی اجازه نداشته باشد وارد بخش تولید شود. به ‏طور کلی می ‏توان گفت این صنعت در حال حاضر متولی مشخصی ندارد. در صورتی که اگر متولی خاصی وجود داشت و به ‏صورت کامل بر فعالیت ‏های این صنعت نظارت می‏ کرد، برای مجوز فعالیت دادن، اولا بررسی می‏ کردند که آیا ظرفیتی برای اضافه شدن به تعداد تولیدکنندگان وجود دارد، و در وهله دوم اگر کسی خواست به جرگه تولیدکنندگان بپیوندند، دست‏ کم ملزم باشد کلیه استانداردهای لازم در این زمینه را رعایت کند.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 98 ــ آذر 94


ثبت نظر

ارسال