در گفتگوی اختصاصی پنجره ایرانیان با سعید بستان منش مطرح شد:

زیبایی در نهایت کارآمدی

پنجره ایرانیان: گروه تولیدی آریا آلومینیوم نزدیک به دو دهه است که در صنعت در و پنجره آلومینیومی کشور خوش می‏ درخشد.
  • یکشنبه 1 آذر 1394 ساعت 9:40

 این شرکت با بهره‏ گیری از مدیرانی خوش‏ فکر و سختکوش، ابداع و نوآوری را همواره در سرلوحه فعالیت ‏های خود قرار داده‏ است. آریا آلومینیوم به مدد تجربه طولانی خود از تولیدات متنوع و گسترده‏ای برخوردار است که در این میان تولید توری در و پنجره یکی از نقاط برجسته این شرکت به شمار می‏ آید. این گروه تولیدی از نخستین مجموعه ‏هایی بوده است که با درک تحولات بازار، با گذر از روش‏ های سنتی، نسل جدید توری را در ایران به ارمغان آورده است. نشریه پنجره ایرانیان برای اطلاع از چند و چون فعالیت‏ های این مجموعه موفق به سراغ مدیر فروش آریا آلومینیوم رفت و به گپ و‏ گفت با این مدیر کوشا پرداخت. در این گفتگو آنچه بیش از همه نمایان بود، دغدغه سعید بستان‏ منش نسبت به کیفیت محصولات بازار بود. با هم متن این گفتگو را می‏ خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

شرکت شما از چه تاریخی فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون چه فراز و نشیب‌هایی را در طی کردن مسیر پیشرفت پشت سر گذاشته است؟
مجموعه آریا آلومینیوم دارای 18 سال سابقه در زمینه تولید فراورده ‏های آلومینیومی نظیر پنجره توری و غیره است. این مجموعه فعالیت خود را با ساخت پنجره ‏های آلومینیومی شروع کرده است ودر 8 سال گذشته تمرکز خود را بر تولید توری ‏های نسل جدید گذاشته است. شرکت ما با توجه به شرایط اقلیمی ایران عزیز و مناسب با آب وهوای مناطق مختلف کشورمان توری‏ های پیشرفته را طراحی و تولید می‏ کند. امروز پس از گذشت 18 سال کار و کسب تجربه، به جرات می‏ توانم بگویم که آریا آلومینیوم با شعار زیبایی در نهایت کارآمدی، به یکی از قدرت ‏های موجود در زمینه تولید توری در ایران و حتی خاورمیانه تبدیل شده‏ است.

در حال حاضر چه محصولاتی در شرکت شما تولید می ‏شود؟
در حال حاضر آریا آلومینیوم 9 مدل محصول در 20 تیپ را تولید وعرضه می‏ کند که عبارتند از:
1. توری رولینگ کلاسیک
2. توری مینیاتور
3. توری پلیسه کلاسیک
4. توری پلیسه رگلاژاز بیرون
5. توری پلیسه دابل فریم (جداشونده)
6. توری ثابت و لولایی
7. پرده زبرا
8. پرده پلیسه
9. همپنین محصول جدید با نام توری پرده

چه گواهینامه ‏ها و استانداردهایی را تاکنون دریافت کرده‏ اید؟
این مجموعه در طی این 18 سال توانسته لوح‏ های تقدیر واستاندارد‏های بسیاری را کسب کند که گواهینامه ‏های ایزو و CE اروپا نمونه ‏هایی از آنها می‏ باشند.

کیفیت محصولات تولیدی شما در مقایسه با استانداردهای جهانی، در چه سطحی قرار دارد؟
شعار اصلی ما در مجموعه "کیفیت ماندگار" است. از این‏رو از ابتدا تا به امروز از بهترین مواد اولیه موجود در بازار برای تولیدات خود استفاده کرده‏ ایم. همچنین همواره تلاش داشته‏ ایم که در روند تولید و عرضه محصولات خود استانداردهای جهانی را رعایت کنیم. این امر باعث شده است که محصولات ما از کیفیت یکسانی با موارد مشابه خود در کشورهای اروپایی برخوردار باشند و به جرات می‏ توان گفت آریا آلومینیوم در ایران و حتی در خاورمیانه از لحاظ کمی وکیفی حرف اول را می‏ زند.

به نظر شما یک توری مطلوب باید از چه ویژگی‏ هایی برخوردار باشد؟
به سوال خوبی اشاره کردید. وجود محصولات با درجه کیفی پایین در این مقطع زمانی باعث رنجش فعالان در بخش توری شده است و متاسفانه در ماهای اخیر مشاهده شده که همکاران ما در گوشه کنار ایران از محصولات بسیار ضعیفی استفاده می ‏کنند. در واقع این افراد با کاهش قیمت ‏های خود باعث مرگ تدریجی این صنف خواهند شد.
همکاران باید بدانند، همانطور که خودشان جهت تهیه وسیله‏ ای برای منزلشان دنبال بهترین کیفیت هستند، مشتریان آنها نیز همیشه بهترین کیفیت را دنبال می‏ کنند و خواستار آن هستند. این روش شاید در مقطعی کوتاه و تنها برای مدتی بازدهی و سوددهی داشته باشد، ولی باید دید که آیا در درازمدت نیز می‏ توان به تولید محصول بی ‏کیفیت ادامه داد. ما به همه دوستان پیشنهاد می ‏کنیم با استفاده از مواد اولیه و با درجه کیفی بالا تولیدات خود را عرضه کنند. درست است که با چنین روشی احتمالا سود کمتری عایدشان خواهد شد، ولی قطعا ماندگاری و رضایت مشتریان را در پی خواهد داشت.

برای جلوگیری از تولید و نیز ورود توری ‏های نامرغوب در بازار چه راهکارهایی وجود دارد؟
این مطالبی که عرض می‏ کنیم فقط برای توری نیست در هر محصول دیگری که ادعای کیفیت می ‏کند باید رعایت شود:
ـ استفاده از مواد اولیه مناسب همگام با استاندارد‏های روز دنیا
ـ خط تولید منظم و مکانیزه
ـ پاسخگویی مناسب و تحویل سریع
ـ تا حدی خدمات پس از فروش
در مجموعه ما همواره تلاش شده است که این اصول رعایت شود و گواه این امر، میزان صفردرصدی مرجوعی کالاهای آریا آلومینیوم می‏ باشد. این نکته را باید در نظر داشت که تشخیص توری‏ های نامرغوب در سطح تولیدکنندگان اتفاق می‏ افتد، و تشخیص آن برای مشتریان بسیار دشوار می ‏باشد. بنابراین فقط تولیدکنندگان هستند که می ‏توانند متوجه شوند که از آلومینیوم با بیلت فابریک و تور درجه یک ترجیحا ترک و یراق ‏آلات با استفاده از پلیمردرجه یک و غیره استفاده شده است یا نه. همچنین کیفیت محصولات پس از گذشت مدتی و استفاده از آنها در طول زمان مشخص می ‏شود. به عبارتی بعد از نصب توری‏ ها روی در یا پنجره و استفاده از آن متوجه کیفیت آن می‏ شویم.

ظاهرا شما در زمینه توزیع پروفیل آلومینیوم و یراق ‏آلات نیز فعالیت دارید. درباره نوع محصولات توزیعی خود توضیح دهید.
سیاست ما در آریا آلومینیوم این است که صفر تا صد ملزومات خود را خودمان تولید کنیم، از این جهت چهار سال است که اقدام به عرضه پروفیل و یراق ‏آلات با کیفیت بالا در سطح ایران کرده ‏ایم و همچنین در خصوص دوستان و همکارانی که مایل به تولید محصولات ما در کارگاه ‏های خود، با همان کیفیت هستند اقدامات بسیار مفیدی انجام داده ‏ایم.
آریا آلومینیوم تمامی محصولات اختصاصی خود را به دوستان همکار و کارگاه ‏های در و پنجره سازی که مایل هستند سبد محصولاتشان تکمیل گردد، توزیع می‏ کند و همچنین بهترین مواد اولیه را در اختیار آنها می ‏گذارد. زیرا بر این باوریم که هر آنچه برای خود می ‏پسندیم برای دیگران نیز بخواهیم.

چه عواملی باعث شد شما به این حوزه وارد شوید؟
معیار ما جهت ورود به این بخش بهبود کیفیت تولیدی برای همکاران بوده است. در پی احساس این خطر که افرادی سودجو با توزیع بدترین کیفیت ممکن در پروفیل و ملزومات سعی بر خراب کردن بازار و همچنین از بین بردن صنف توری دارند، و فقط سود خود را در نظر می ‏گیرند، وارد این بخش شدیم و سعی کردیم فضای خوبی را برای همکاران فراهم کنیم. اما با توجه به اینکه این افراد از پایین ‏ترین و بدترین مواد اولیه موجود در بازار استفاده می ‏کنند، طبیعتا محصولاتی که به تولیدکنندگان عرضه می‏ کنند نیز از قیمت ‏های بسیار نازل‏تری برخوردار هستند.
در واقع برخی از همکاران کیفیت را فدای قیمت پایین محصولات خود می‏ کنند. این موارد شرایط بسیار دشواری را برای افرادی مانند ما که به کیفیت اهمیت می ‏دهیم به‏ وجود آورده است.

نظر شما درباره کیفیت پروفیل ‏های آلومینیوم و یراق‏ آلاتی که در حال حاضر در بازار وجود دارند، چیست؟
همانطور که اشاره شد استفاده از بیلت غیر فابریک (دستی) و ضایعات در بخش پروفیل باعث کاهش استقامت و کیفیت در پروفیل گردیده و با توجه به اینکه این نوع محصولات باید با فیلر (ضخامت) بالاتری تولید گردند، مقدار بیشتری از آلومینیوم در تولیدات استفاده می ‏گردد، در نتیجه استفاده از بیلت فابریک، چون می‏ توان با ضخامت پایین‏ تری تولید کرد، کیفیتی بالاتر و سختی ‏پذیری و رنگ بهتری را پدید می آورد، حتی در قیمت تمام شده نیز مناسب ‏تر تمام می‏ شود.

در بخش یراق آلات نیز استفاده از پلیمرهای بازیافتی و نامرغوب باعث کاهش استقامت و شکنندگی و همینطور پوسیدگی بعد از نصب خواهد داشت. اما استفاده از پلیمرهایی با درجه کیفی مناسب همه عیوب بالا را برطرف می‏ کند.
در بخش تور بعضا دیده شده است که همکاران استفاده از تورهای درجه دو و سه چینی و پاکستانی را به تورهای درجه یک ترجیح می ‏دهند و این امر در نخ تعادل نیز به چشم می ‏خورد.

فکر می ‏کنید چه عاملی سبب توزیع محصولات بی‏ کیفیت در بازار می ‏شود؟
همانطور که اشاره کردم سودجویان، دلال‏ ها و برخی همکاران بی‏ انصاف باعث عرضه محصولات بی‏ کیفیت در بازار شده‏ اند و این وضعیت تغییری نخواهد کرد مگر اینکه تولیدکنندگان تامین کیفیت لازم و کسب رضایت مشتریان را در سرلوحه برنامه ‏های کاری خود قرار دهند.

به نظر شما وجود محصولات بی‏ کیفیت چه تاثیری بر کلیت صنعت توری برجای می‏ گذارد؟
باز هم تاکید می ‏کنم محصولات بی‏ کیفیت شاید در زمانی کوتاه سود‏آور باشند، ولی در دراز مدت باعث مرگ تدریجی کل صنعت خواهند شد و این امر همه صنف را از بین خواهد برد و همان اتفاقی که برای صنف در و پنجره یو.پی.وی.سی افتاد برای صنف توری نیز خواهد افتاد.

وضعیت فعلی و فضای پیش روی بازار را چگونه می‏ بینید؟
با توجه به رکود فعلی ساخت و ساز مسکن و نیز کسادی صنعت در و پنجره، اگر ما به علم و توان داخلی خود تکیه نکنیم و آنقدر به خودمان باور نداشته باشیم تا محصولاتی با درجه کیفی بالا تولید کنیم، دیر یا زود انبوه محصولات بی‏ کیفیت در بازار همگان را ناراضی خواهد ساخت. در واقع در چنین حالتی مردابی به ‏وجود خواهد آمد که همگان را درون خود خواهد کشید.

در پایان اگر مطلبی باقی مانده است، بفرمایید.
از همه دوستان و همکاران می‏ خواهم که همه با هم تلاش کنیم تا با ارائه محصولات خوب و مرغوب، عرصه را بر کسانی که صنف توری را به خطر می‏ اندازند، تنگ کنیم و بازار را بهبود ببخشیم. ما نیز به‏ نوبه خود، با ارائه یراق و پروفیل درجه یک دست دوستانی را که به کیفیت می ‏اندیشند، می ‏فشاریم.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 97 ــ آبان 94


ثبت نظر

ارسال