نگاه نو، بنای نو

پنجره ایرانیان: شیشه، این همراه همیشگی ما در زندگی با اشکال، فرم‌ها و رنگ‌های مختلف علاوه بر عبور نور، شفافیت و درخشندگی، نقشی حفاظتی داشته و امکانات بی‌پایانی را در معماری مدرن فراهم می‌سازد.
  • شنبه 4 مهر 1394 ساعت 2:17

برخلاف نگاه سنتی که شیشه را تنها دیواری مرئی برای پوشش بخشی از بدنه ساختمان می‌بیند، معمار معاصر با نگاهی نو و اندیشه‌ای خلاق انتظارات چند‌گانه‌ای نظیر کنترل نور، انرژی، ایمنی، صدا و زیبایی را از شیشه طلب می‌کند. به موازات پیشرفت تکنولوژی تولید شیشه، می‌توان فضاهای بسیاری را به پنجره اختصاص داد و درعین‌حال کنترل روشنایی و ورود و خروج انرژی را تحت‌اختیار داشت. شرکت ونوس شیشه که همواره در تلاش جهت ارائه فناوری‌های روز جهانی بوده، در طراحی و تولید محصولات خود بر آن است تا نه فقط به زیبایی ساختمان‌ها بلکه به تأمین آسایش و ایمنی ساکنان نیز بپردازد. آنچه می‎خوانید حاصل گفتگوی خبرنگار نشریه پنجره ایرانیان با محمدحسن‎نوروزی مدیر عامل ونوس شیشه است: 

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

لطفاً مختصری درمورد تاریخچه، زمینه فعالیت و محصولات شرکت خود توضیح دهید.
شرکت ونوس شیشه در سال 1383 فعالیت خود را در زمینه طراحی و تولید پیشرفته‌ترین شیشه‌های ساختمانی و خودرویی آغاز کرد. این مجموعه در زمینی به وسعت 80000 متر‌مربع و زیربنای 30000 مترمربع در شهرک صنعتی شمس‌آباد، کیلومتر 35 جاده تهران ـ قم واقع شده است. بهره‌گیری از مدرن‌ترین ماشین‌آلات اروپایی و تیمی متخصص و توانا، ونوس شیشه را در زمره برترین تولید‌کنندگان شیشه‌های ساختمانی و خودرویی در ایران و منطقه خاورمیانه قرار داده است.
در اواخر سال 1383 تولید آزمایشی خود را در دو بخش شیشه‏ های خودرویی و شیشه‏ های ساختمانی آغاز کردیم و درحال‌حاضر با فاصله قابل ملاحظه‏ ای، در ردیف برترین تولیدکنندگان این نوع محصولات در کشور از لحاظ کیفیت و کمیت قرار داریم.
ونوس شیشه در صنعت شیشه‌های ساختمانی، نوآوری‌های زیادی داشته‌ است که ازجمله به تولید شیشه‌های High Performance جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌توانم اشاره کنم. همچنین این واحد پیشرو در تولیدشیشه‌های مقاوم در برابر زلزله، سرقت، اصابت گلوله و شیشه‌های عایق صوتی و نیز معرفی و استفاده از استانداردهای جهانی به‌عنوان شاخص گزینش محصول است. علاوه بر این ونوس شیشه با معرفی سیستم‌های متنوع اتصال شیشه و فلز و نیز انواع شیشه‌های رنگی و طرح‌دار امکانات بسیاری را جهت استفاده از شیشه در دکوراسیون داخلی و طراحی نما برای معماران به‌وجود آورده است.
در صنعت شیشه‌های خودرویی، ونوس شیشه با بهره‌گیری از بالاترین تکنولوژی روز دنیا گام‌های مهمی در جهت بومی‌سازی قطعات شیشه‌ای خودرو در ایران برداشته است. ونوس شیشه اولین تولید‌کنندۀ شیشه‌های خودرو پژو 206، در ایران است.

صنعت شیشه در ساختمان‌سازی و نمای ساختمان در دنیا به چه سمتی می‌رود و در ایران این صنعت چه جایگاهی دارد؟
صنعت شیشه در دنیا پیشرفت فوق العاده ‏ای داشته است و هر روز محصول جدیدی به آن اضافه می‌گردد. نماهای شیشه‌ای در جهان توسعه بسیار یافته‌اند. متاسفانه در ایران وضع مقررات مزاحم و عدم اطلاع کافی مصرف‌کننده سبب شده ‌است نماهای شیشه‌ای آنطور که باید جایگاه خود را در کشور پیدا نکنند.
درحال‌حاضر قوانین کشور به شکلی وضع شده‌اند که سازندگان را به استفاده از نمای شیشه‌ای تشویق نمی‌کنند؛ در حالی که در همه جای دنیا در راستای مصرف حداقل انرژی، صرفه جویی در تاسیسات بنا و سبک شدن سازه، استقبال وسیعی از این امر صورت می گیرد.
قوانین حاکم در ساختمان‌سازی در ایران از شهر به ‌شهر و در شهرها از منطقه‌ به ‌منطقه متفاوت است و هرروز قانون جدیدی وضع می‌شود که به‌نظر سلیقه‌ای است. گاهی تناسب آن با زیبایی شهری، هم‌خوانی آن با فرهنگ مناطق و شهرهای مختلف مطرح می‌شود و گاهی امنیت و غیره، در این مورد توضیحاتی بفرمایید.
دقیقا به همین شکل است. البته طبیعی است که قوانینی که برای ساختمان‌های شهرهایی از استان خوزستان وضع می‌شود برای شهرهای استان اردبیل ممکن است جوابگو نباشد و متفاوت باشد. به‌عنوان مثال در تهران قوانین ساخت بنا از دو سال پیش به سه شکل اداری، تجاری و مسکونی درآمده است. مثلاً در یک ساختمان اداری افراد از صبح تا بعد از ظهر درحال تردد هستند و میزان دما و نور در روز باید مطابق کاربری تنظیم شود، درصورتی‌که ساختمان‌های مسکونی امروزه از بعد از ظهر تا صبح روز بعد محل زندگی انسان‌ها شده است و باید شرایط ساخت آنها را متناسب با این موضوع در نظر گرفت.

هرروزه خبرهای جدیدی درمورد شیشه‌های هوشمند، شیشه‌های با قدرت تولید انرژی، شیشه‌های خود‌ تمیز شونده و غیره مطرح می‌گردد. آیا این موارد به تولید کلان رسیده است؟ صنعت شیشه کشور در کدام مرحله قرار دارد؟
همانگونه که گفتید شیشه‌های هوشمند، شیشه‌های تولید‌کننده انرژی و خود تمیزشونده جزو آخرین تحولات صنعت شیشه هستند که امکان ساخت آنها وجود دارد. ولی در سطح کلان تولید نشده‌اند چون هم‌اکنون ساخت آنها بسیار گران تمام می‌شود. برای تولید این محصولات در داخل کشور نیز با نبود مواد اولیه مواجه هستیم.
شرکت ونوس شیشه درحال‌حاضر شیشه‌های هوشمند را تولید می‌کند. این شیشه‌ها به شکلی هستند که هرگاه به‌ آنها اختلاف ولتاژی وصل ‌شود از حالت شفاف به سمت کدرشدن پیش می‌روند و از کاربرد این شیشه‌ها می‌توان به استفاده در دفاتر اداری، بیمارستان‌ها، رستوران‏ ها و غیره اشاره کرد.

درمورد نماهای ترکیبی با استفاده از شیشه توضیح دهید و موارد استفاده آن‌را در مکان‌های مختلف ازجمله مسکونی، اداری، تجاری، زیباسازی شهر و غیره ذکر کنید.
نماهای ترکیبی می ‏توانند با استفاده از شیشه، سنگ، چوب، آلومینیوم و غیره به وجود آیند و این سلیقه معمار ساختمان است که اعمال می‌گردد.
مهمترین مبحثی که باید در اجرای نماها مد نظر باشد، صرفه‌جویی در مصرف انرژی است و در این زمینه باید قوانینی براساس واقعیت‌های موجود در مناطق مختلف کشور وضع گردد. چراکه در نواحی گرمسیر و نواحی سردسیر صرفه‌جویی در مصرف انرژی در منازل و ادارات با هم متفاوت است. مثلا در یک منطقه سردسیر باید از نوعی شیشه استفاده شود که از هدر رفتن و خارج شدن گرمای داخل ساختمان جلوگیری و در عین حال ورود سرما به فضای داخل را مانع شود. این امر در منطقه گرمسیری برعکس می ‏باشد و با استفاده از شیشه مناسب صرفه ‏جویی عظیمی در ظرفیت سیستم‏ های سرمایش و گرمایش ساختمان به عمل خواهد آمد.
شنیده شده است که برخی مسئولان این نظر را دارند که در مناطق زلزله‌خیز نباید از نمای شیشه‌ای استفاده شود و دلیل آن‌ را خطرناک ‌بودن آن نام می‌برند. ولی جهت استحضار عرض می‌کنم که اگر عامل مقاومت در برابر زلزله را در طراحی لحاظ کنیم، بهترین ماده‌ای که برای نما توصیه می‌شود شیشه است. در کشور ژاپن که بسیار زلزله‌خیز است اغلب نمای ساختمان ‏ها شیشه ‏ای است‏، چراکه هم جزو مصالح سبک است و هم ‌اینکه با توجه به وجود شیشه‌های سکوریت و لمینیت و غیره درصورت شکسته‌شدن و فروریختن خطری ایجاد نمی‌کند یا حداقل، خطر آن از فرو ریختن سنگ و دیگر مصالح کمتر است.

برای دوجداره‌کردن شیشه‌ها از دو روش سرد و گرم استفاده می شود، درخصوص اختلاف این دو روش و مزایا و معایب و تجهیزات مربوطه توضیح دهید.
برای دوجداره کردن شیشه پنجره‌ها باید درنظر داشته باشیم که نکات بسیاری وجود دارد که باید به آنها توجه شود: روش تولید شیشه دوجداره که با استانداردهای جهانی مطابقت دارد، همان روش به اصطلاح سرد است که شامل دو شیشه وفاصله ‏انداز (اسپیسر) آلومینیومی با مواد رطوبت‌گیر می‌باشد. کمتر از 3 درصد از تولیدات شیشه‌های دوجداره به روشی است که به قول شما روش گرم نام دارد و در مراکزی به ‏کار گرفته می‌شود که فاقد تجهیزات لازم هستند و به ‌تبع از کیفیت نازلی نسبت به روش سرد برخوردارند.

آیا استفاده از شیشه دوجداره در پنجره‌های آهنی در دنیا مرسوم است؟
مردم به‌دنبال محصولاتی ارزان و بادوام هستند. در گذشته‌ای حدود 40 الی 50 سال پیش، پنجره‌ها اغلب از جنس چوب بودند اما اگر الان بخواهیم از چوب استفاده کنیم قیمت بسیار بالایی باید بپردازیم. ضمنا اگر به ‏درستی محافظت نشود عمر آن نیز کوتاه خواهد بود. پس از آن پنجره‌های آهنی وارد بازار شدند و سپس آلومینیوم و یو.پی.وی.‌سی. در حال حاضر شیشه‏ های دوجداره در پنجره‏ های آهنی استفاده نمی ‏شود، پر واضح است که به دلیل تبادل حرارتی پایین‏ تر و درزبندی بهتر پنجره‏ های یو.پی.وی.سی ارجحیت دارند.

اهداف و برنامه‌های شما برای توسعه شرکت در آینده چیست؟
شعار ونوس شیشه "نگاه نو، بنای نو" است و همواره بر اساس نیاز بازار و همراه با آن پیش رفته و توسعه یافته است. به‌عنوان مثال ظرفیت تولید ما نسبت به سه سال قبل دو برابر شده است. در حال‌ حاضر در کلان شهرها قانون خاصی برای اجبار و اجرای نماها نیست و با نظر سازندگان نمای مربوط به هر ساختمان، به‌صورت سلیقه‌ای طراحی و اجرا می‌گردد.
با توجه به نیاز معماران، نماها و شیشه‌ها می‌توانند پیچیده و خاص باشند و ونوس شیشه این قابلیت را دارد که انواع این شیشه‌ها را تولید کند و همواره در طرح ‏های توسعه فناوری‏ های نوین را مد نظر دارد.
امیدوارم با افزایش آگاهی عمومی و به‏ ویژه دست اندرکاران صنعت ساختمان، فرهنگ استفاده از شیشه مناسب در بناهای مختلف تعمیق یافته و از این رهگذر هم آسایش ساکنان تامین و هم شعار بهینه‏ سازی مصرف انرژی محقق گردد.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال هشتم ــ شماره 95 ــ شهریور 94


ثبت نظر

ارسال