شیشه و نماهای شیشه‌ای در ساختمان‌ها (طراحی، تولید و اجرای سازه‌های کرتین‌والی)

مهندس شهرام علیزاده/ مدیرعامل آلوکد
  • سه شنبه 1 بهمن 1398 ساعت 11:48

طی سلسله مطالبی قصد داریم در خصوص طراحی و ساخت و اجرای نماهای شیشه‌ای (کرتین‌وال‌ها) مباحثی را مطرح کنیم، لذا این مهم را در چند بخش تقدیم خواهیم کرد. در بخش اول با تاریخچه استفاده از شیشه و نماهای شیشه‌ای در دنیا، به‌طور خلاصه آشنا خواهیم شد.

در معماری امروزه علاوه بر استفاده از سنگ‌های طبیعی، سرامیک‌ها، ورق‌های کامپوزیت و قاب‌های فلزی استفاده از شیشه‌ها در معماری ساختمان از اهمیت ویژه برخوردار هستند و از مختصات غیرقابل انکار اعتباربخشی و پوشش و نماد خاص پروژه‌ها به شمار می‌روند.

شیشه یکی از مصالح بسیار قدیمی مورد استفاده در تمامی ساختمان‌هاست؛ و طی سال‌ها با تحولات اجرایی و کیفیتی روبه‌رو بوده و به شکل امروزی در اختیار استفاده‌کنندگان این متریال مهم قرار گرفته است. تقریبا از اواسط قرن بیستم از شیشه‌ها علاوه بر اینکه در دروپنجره‌ها استفاده می‌شده به‌عنوان پوشش پوسته خارجی بنا نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته‏اند. به همراه استفاده از شیشه در نمای خارجی بناها به‌صورت نامحدود، استفاده در فضاهای اسپندرال و نیز در خصوص ضعف‌های اجرایی از جمله عایق بودن و مقاومت فیزیکی شیشه‌ها نیز پیشرفت‌های شگرفی را تجربه کرده است.

پوسته‌های خارجی بناها علاوه بر نقش خود در زیبایی بیرونی نما و مسائل مربوط به مقاومت فیزیکی و فنی در قسمت‌های داخلی بناها هم که به‌صورت نمایان استفاده می‌شوند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

امروزه شاهد پیشرفت‌های عظیمی در تمامی زمینه‌ها و تکنولوژی‌ها هستیم و بحث شیشه‌های نما نیز از این امر مستثنا نیستند و سیستم‌های نصب شیشه‌ها بر روی بناها (سازه‌های کرتین‌وال) از پیشرفت‌های بی‌شماری برخوردار شده‌اند و به دلیل علاقه به استفاده از شیشه‌ها در پوسته خارجی بناها سیستم‌های نگه‌دارنده این شیشه‌ها به‌سرعت به‌سوی پیشرفت‌های فنی و اجرایی پیش رفته‏اند.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال سیزدهم-شماره 148 -بهمن 98

 


ثبت نظر

ارسال