با حضور انبوه‌سازان سراسر کشور در مشهد برگزار شد؛

نخستین همایش ملی ساخت‌وساز و رونق اقتصادی با حمایت هافمن

پنجره‌ایرانیان: با حمایت هافمن، نخستین همایش ملی ساخت‌وساز و رونق اقتصادی، اسفندماه 95 در شهر مشهد برگزار شد.
  • چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 ساعت 10:14

نخستین همایش ملی ساخت‌وساز و رونق اقتصادی توسط مجموعه فرهنگی تبلیغاتی ایران هنر و انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان با هدف بررسی راه‌های خروج از رکود و ایجاد رونق در بخش ساختمان و مسکن، روزهای 1 و 2 اسفندماه سال 95 در هتل پارس مشهد برگزار شد. این همایش سراسری با همکاری استانداری، نظام‌مهندسی، شهرداری، بانک مسکن، دانشگاه آزاد و برخی نهادهای دیگر شهر مشهد و با حضور مقامات عالی‌رتبه استانی و کشوری، تولیدکنندگان، سازندگان و انبوه‌سازان برتر کشوری، سرمایه‌گذاران و مهندسین برپا شد.

نخستین همایش ملی ساخت‌وساز و رونق اقتصادی، طی دو روز و در سه بخش کاری اجرا شد. مراسم افتتاحیه همایش که ساعت 18 روز یکشنبه اول اسفندماه آغاز شد با سخنرانی مقامات و مسئولان استانی و کشوری، مجامع صنفی ساختمان، افراد صاحب‌نظر از برندهای معروف و... در خصوص مسائل و مشکلات صنعت ساختمان و مسکن تا ساعت 21 ادامه یافت.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

اجرای دو پنل در سه بخش «فنی ـ تخصصی، بین‌رشته‌ای، اجرایی ـ کاربردی» و چندین میزگرد تخصصی با حضور استادان دانشگاه تهران، علم و صنعت، دانشگاه فردوسی، دانشگاه آزاد و سایر کارشناسان و متخصصان در روز دوم همایش که از ساعت 9 صبح تا 20 شب ادامه داشت، با استقبال خوب شرکت‌کنندگان مواجه شد.

این همایش دارای «امتیاز تمدید پروانه شخص حقیقی» از سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خراسان رضوی بود که برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده بود. برپایی نمایشگاه (مارکت) جانبی باهدف معرفی و ایجاد ارتباط بیشتر بین شرکت‌ها و با حضور بخش‌های دولتی و غیردولتی برتر از دیگر برنامه‌های همایش بود.

در آغاز این همایش کریم کبیری، دبیر همایش ضمن عرض خیرمقدم به‌ تمامی حضار و مدعوین، با ارائه گزارشی از روند برگزاری همایش، برنامه‌های آتی و اهداف کلی همایش را نیز تشریح کرد.

مهندس محمود پژوم، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان خراسان رضوی سخنران بعدی همایش بود که ضمن ارائه گزارشی از نحوه اجرای همایش، از تمامی کسانی که به برگزاری این همایش کمک کردند تقدیر و تشکر کرد. مهندس پژوم ضمن بیان اهداف و برنامه‌های همایش، سخنرانی خود را با موضوع نگاهی گذرا به مشکلات بخش مسکن و ساخت‌وساز در مشهد و کشور انجام داد.

پژوم اظهار داشت: هدف از برگزاری نخستین همایش ملی ساخت‌وساز و رونق اقتصادی پیداکردن راه‌های رسیدن به رونق اقتصادی است و تا این راه به‌درستی پیدا نشود رونقی هم حاصل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دو میلیون واحد مسکن مهر ساخته شده است، تصریح کرد: از این میزان بالغ‌بر ۷۰ درصد آن توسط انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ساخته شده است و بالغ ‌بر یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحد آن در دولت یازدهم بوده است.
وی تاکید کرد: ۳۵ درصد سهم اقتصاد در صنعت ساختمان است و اگر توجه شود کمک بزرگی به بحث اشتغال می‌شود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان خراسان رضوی ادامه داد: یکی از دلایل رکود عدم باور دولتمردان به بخش خصوصی بوده است و انجمن انبوه‌سازان هم همانند اتاق بازرگانی می‌تواند تاثیرگذار باشد و یقین داریم که اگر ساخت‌وساز به بخش خصوصی واگذار شود می‌توان جلوی کوچ روستایی به شهری را گرفت.

پژوم گفت: به علت اینکه ساختار درستی در کشور نداریم دچار فساد اقتصادی هستیم و متاسفانه تصمیمات به‌صورت جزیره‌ای اخذ می‌شود و باید گفت که با این تصمیمات اخذشده فعالان انبوه‌سازان را برق ۳ فاز که نه بلکه برق ۳۰ فاز گرفته است.

پژوم در پایان گفت: پیشنهاد می‌دهیم که دفتر انبوه‌سازان در سوریه راه‌اندازی شود و این آمادگی را داریم تا پروژه‌های انبوه‌سازی را در این کشور اجرا کنیم.

در بخش بعدی برنامه، تیزر معرفی هافمن در سالن پخش شد.

توسعه شهری با نگاه به مشهد 2017

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی سخنران بعدی همایش بود که سخنان خود را با موضوع مشهد 2017 و نقش بخش ساختمان و نمادهای ملموس در فضاسازی و توسعه شهری با نگاه ویژه به بافت سنتی و فرسوده و برنامه‌های اجرایی در این بخش در سال فرارو ارائه کرد.

علیرضا رشیدیان در نخستین همایش ساخت‌وساز و رونق اقتصادی بیان داشت: عدم تناسب صنایع انبوه‌سازان با شاخصه‌های فرهنگی مردم یکی از دلایل رکود این بازار است اما اگر در سازه‌های ساختمانی، فرهنگ و تمدن ایرانی مدنظر قرار گیرد مردم استقبال بیشتری از این ساختمان‌ها می‌کنند.

استاندار خراسان رضوی گفت: توجه به ارزش‌های فرهنگی، حفظ محیط‌زیست و ارتقا بهره‌وری انرژی از مسائل مهمی است که انبوه‌سازان باید بدان توجه ویژه داشته باشند وقتی ساخت‌وسازها بتواند رضایت مردم را فراهم کند و قیمت مناسب و کیفیت خوب هم داشته باشد نیاز مردم به مسکن تامین می‌شود.

رشیدیان در پایان بیان داشت: افزایش ارتباط مراکز علمی آموزشی با تولیدکنندگان صنعت ساختمان نیز نیاز اساسی این حوزه است ضمن اینکه مهندسان ما باید در ساخت‌وسازهای خود به این نکته توجه کنند که بخشی از جامعه ما را جانبازان و معلولان و سالمندان تشکیل می‌دهند و امکانات رفاهی آن‌ها را در پروژه‌های خود مدنظر قرار دهند.

دولت تدبیر و امید وارث ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی و ۴۰۰ طرح نیمه‌تمام دولت قبل

مهندس جمشید برزگر، رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور دیگر سخنران همایش بود که مطالب خود را با موضوع: انجمن‌های صنفی و بخش خصوصی و نقش آنها در توسعه بخش مسکن و ساختمان و چگونگی حل مسائل و مشکلات این بخش ارائه کرد.

جمشید برزگر اظهار داشت: امروز درحالی‌که صنعت ساختمان با رشد منفی ۱۴ درصد مواجه است قانون‌های جدید مسکن در سال ۹۴ تدوین شد.

وی افزود: ۱۱ میلیون جمعیت ایران در بافت فرسوده و مناطق حاشیه شهر زندگی می‌کنند که بیشترین آمار آن در مشهد است.
رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور بابیان اینکه دولت تدبیر و امید وارث ۸۰۰ میلیارد تومان بدهی و ۴۰۰ طرح نیمه‌تمام در حوزه مسکن و ساخت‌وساز شد، خاطرنشان کرد: ما باید سقف تسهیلات توسعه را تا ۵۰ درصد با نرخ ۱۰ درصد و با بازپرداخت ۳۰ ساله داشته باشیم.

رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان کشور با اشاره به اینکه ایران در بسیاری از صنایع جزو سرآمدان دنیا بوده اما امروزه جایگاهش افت کرده است، بیان کرد: ایران با تولید ۶۰ میلیون تن سیمان چهارمین تولیدکننده سیمان جهان بود ولی حالا در کجا هستیم؟! ما در بحث فولاد سرآمد بودیم، اما امروز در کجا هستیم؟!

در بخش بعدی همایش یکی از هنرمندان و از اعضای انجمن انبوه‌سازان خراسان رضوی با اجرای موسیقی حال و هوای خاصی به همایش بخشید.

مشکلات امروز صنعت ساختمان به علت تصمیمات جزیره‌ای است

سخنران بعدی همایش مهندس احدیان، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری و توسعه استان خراسان رضوی بود که سخنان خود را با موضوع: بررسی مشکلات ساخت‌وساز و مسکن و راهکارهای خروج از رکود با نگاه ویژه به بخش خصوصی بیان کرد.

مهندس احدیان در نخستین همایش ساخت‌وساز و رونق اقتصادی، گفت: صنعت ساختمان به علت تصمیمات جزیره‌ای هر یک از نهادهای متولی این حوزه مانند بانک، شهرداری، تامین اجتماعی و دارایی به مشکلات امروز گرفتار شده است.

رییس انجمن توسعه سرمایه‌گذاری و عمران استان خراسان، گفت: این سازمان‌ها هر یک برای خودشان تصمیم می‌گیرند و هنوز این فرهنگ رایج نشده که نمایندگان آنها دور یک میز بنشینند و با بخش خصوصی برای برون‌رفت از معضلات موجود همکاری کنند.

وی افزود: اگرچه عده‌ای با گذاشتن پول خود در بانک‌ها بر ایستادن چرخ تولید از حرکت دامن زده‌اند اما عده‌ای هم هستند که عاشق کشورشان بوده و در این آشفته‌بازار همچنان ایستادگی می‌کنند.


وی در پایان گفت: تنها راه برون‌رفت از این معضل این است که معیار ارزش‌یابی مدیران عوض شود، به‏جای اینکه بپرسند چقدر پول نقد کرده‌ای از آنها سوال کنند چند مورد اشتغال‌زایی کرده‌اند و چقدر مشکلات بخش خصوصی را رفع نموده‌اند.

در بخش بعدی همایش، محمدرضا مزجی، معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد سخنرانی خود را با موضوع: حکمرانی مشارکتی در شهر مشهد و نقش شهرداری در تحقق بخشی به آن، ظرفیت‌های شهر مشهد جهت جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد رونق اقتصادی، چالش‌ها و فرصت‌ها ارائه کرد.

دکتر علی‌اصغر کاراندیش مروستی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر سخنران همایش بود که مطالب خود را با موضوع: چگونگی ایجاد ارتباط بین هنر و سازه و تاثیر آن بر تلطیف فضای خانه و اجتماع و نشاط جامعه اظهار کرد.

ساعت 21 برنامه‌های روز اول همایش با پذیرایی از حاضران به اتمام رسید.

روز دوم همایش ساخت‌وساز و رونق اقتصادی با برگزاری 3 پنل در صبح روز دوشنبه 2 اسفندماه ادامه یافت.

پنل شماره 1 با حضور دکتر وفامهر، دکتر مهدی نیا، دکتر مینو رفیعی و با موضوعات: آشنایی با موج چهارم فناوری در بخش ساخت‌وساز؛ سیستم نوین بازاریابی و تبلیغات در فروش ملکی و ساختمانی؛ تغییر رویکرد تولیدکنندگان ساختمان از روش‌های سنتی (ضرورتی زیر بنایی)؛ تحرکات بازار مسکن و ساختمان و بحران‌های فراروی اقتصاد ایران (اقتصاد مسکن).

پنل شماره 2 با حضور استادها: دکتر معظمی، دکتر رضوانی، دکتر حسنی و با موضوعات: راهکارهای فرهنگ‌سازی و گسترش فناوری‌های نوین در صنعت ساختمان با نگاه ویژه به مسایل اجتماعی؛ معماری ایرانی و اسلامی و نسبت آن با معماری مدرن و رابطه فرهنگ و هنر با بخش ساخت‌وساز و بهره‌گیری ظرفیت‌های این دو در جهت توسعه هردو بخش؛ تاثیر صنعت مسکن و ساختمان در کاهش مسایل و مشکلات اجتماعی و راه‌های توسعه؛ گسترش ساخت مسکن مناسب و کم‌هزینه با رعایت استانداردهای جهانی.

پنل شماره 3 با حضور دکتر مونا عرفانیان، دکتر محسنی، دکتر عندلیبی، مهندس عرفانیان و موضوع: بررسی وضعیت موجود در حوزه ساخت‌وساز شهر مشهد (چالش‌ها و فرصت‌ها)؛ بافت‌های ناکارآمد (فرسوده) ظرفیتی ویژه در ایجاد رونق در صنعت ساختمان مشهد؛ سیاست‌های کلی گسترش صنعت ساخت‌وساز در مشهد؛ هوشیار سازی مدیران شهری و سیاست‌های هماهنگ در ساخت‌وساز؛ هوشیار سازی مدیران شهری و سیاست‌های هماهنگ در ساخت‌وساز.

میزگرد جمع‌بندی، ارائه مطالب و پاسخ به سوالات حضار در ادامه این بخش برگزار شد.

بازدید جمعی از نمایشگاه و گپ و گفت با شرکت‌کنندگان در نمایشگاه با حضور مسئولان و دست‌اندرکاران پایان‌بخش نیم روز دوم همایش بود.

برنامه نیم روز سوم با سخنرانی مهندس کامران، رئیس سازمان نظام‌مهندسی خراسان رضوی با موضوع: مهندسی و سازه، حلقه اتصال دانش و ثروت و سیاست‌های دولت در جهت حل مسایل و مشکلات این بخش آغاز شد.

سخنرانی دکتر خندان‌دل، معاون وزیر کشور با موضوع: تاثیر بخش ساخت‌وساز در توسعه و ایجاد اشتغال با نگاه ویژه به مشهد و توجه دولت به این امر بخش بعدی همایش بود.

هافمن خود را در کنار انبوه‌سازان می‌بیند

مهندس بابک مشیر فر، مدیر فروش هافمن سخنران بعدی همایش بود که با موضوع: تاثیر در و پنجره‌های دوجداره در کاهش مصرف انرژی در صنعت ساختمان و کاهش هزینه‌های ساخت به ارائه مطالب خود پرداخت.

مشیرفر در ابتدا ضمن معرفی شرکت هافمن و محصولات این مجموعه گفت: شرکت هافمن وظیفه خود می‌داند که در راستای حمایت از تولید ملی و کمک به رونق بازار و صنعت ساختمان همواره در کنار انبوه‌سازان سراسر کشور باشد و این افتخار را دارد که به‌عنوان نخستین شرکت در این زمینه به هم‌وطنان خود در سراسر کشور خدمت کند.

مدیرفروش شرکت هافمن ضمن اشاره به برگزاری همایش‌های ناب‏سازی انرژی توسط مجموعه هافمن در سراسر کشور، افزود: رعایت اصول ناب‏سازی انرژی و توجه به حفظ منابع زیستی کشور از اصول اولیه تولید محصول در مجموعه هافمن است و بر همین اساس شرکت هافمن تلاش می‌کند ضمن توجه به رعایت اصول تولید استاندارد در محصولات خود، به‌عنوان مبدع طرح ناب‏سازی انرژی قدمی در راستای حفظ محیط‌زیست و کمک به صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها بردارد.

مشیرفر در ادامه با اشاره به میزان سرانه مصرف حامل‌های انرژی در کشور بیان کرد: متاسفانه کشور ما جزو پرمصرف‌ترین کشورهای دنیاست و در برخی اقلام چندین برابر میانگین جهانی مصرف می‌کنیم. به‌عنوان‌ مثال ما 6 برابر بنزین، 4 برابر گاز و 3 برابر برق، بیشتر از میانگین جهانی مصرف می‌کنیم. طبق آمارهای جهانی، دولت سالانه 37 میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌کند. نگاهی گذرا به این آمار، لزوم توجه به مبحث ناب‏سازی و صرفه‌جویی انرژی را برای ما هرچه بیشتر روشن می‌کند.

وی افزود: بنا بر آماری که درباره میزان تمایل به استفاده از محصولات جدید در کشور وجود دارد، میل به کیفیت و محصولات نوین در شهر مشهد حتی از تهران درصد بالاتری دارد. این مسئله فرصت مناسبی برای ما است تا درباره استفاده از پنجره‌های دوجداره جدید کارهای اساسی در مشهد انجام دهیم.

کارگاه مدیریت پروژه (مدیریت سرمایه‌گذاری پروژه ساخت در شرایط عدم قطعیت و رکود بازار) با حضور مهندس نجاتی برنامه بعدی همایش بود.

در بخش پایانی همایش از تعدادی از افرادی که در برگزاری همایش تلاش و همکاری داشتند با اهدای تندیس زیبای سنگ فیروزه تقدیر و تشکر به عمل آمد. حسن ختام اولین همایش ساخت‌وساز و رونق اقتصادی قرعه‌کشی هافمن بود که طی آن به سه نفر از کسانی که فرم نظرسنجی شرکت در همایش را پر کرده بودند به‌قیدقرعه یک عدد تبلت از طرف مدیریت هافمن اهدا شد.

گفتنی است، دبیرخانه نخستین همایش ساخت‌وساز و رونق اقتصادی به شرکت‌کنندگان گواهی‌نامه حضور در پنل و همایش ارائه کرد.


نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 115-اردیبهشت96 

 


ثبت نظر

ارسال