در اعتراض به تغییر تاریخ ایران‏ پلاست:

نشست خبری نمایندگان تشکل‏ های صنعت پلاستیک برگزار شد

پنجره ایرانیان: نشست خبری نمایندگان تشکل‏ های صنعت پلاستیک و پلیمر در اعتراض به تغییر تاریخ نمایشگاه ایران پلاست در تاریخ 30 آبان 1394 در محل اتاق ایران برگزار شد.
  • چهارشنبه 16 دی 1394 ساعت 11:28

ایران‌پلاست از مهرماه 1395 به فروردین، با اعتقاد به اینکه فروردین، نامناسب‌ترین زمان برای برگزاری هر نمایشگاهی است، خواستار تغییر تاریخ به زمان قبلی شدند.
نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست هر دو سال یک بار برگزار می‌شود که تا کنون 9 دوره از آن سپری شده است. این نمایشگاه به نوعی مهم‌ترین رویداد صنعت پلاستیک و پلیمر کشور برای سازندگان ماشین‌آلات صنعت پلاستیک و تولیدکنندگان محصولات پلیمری است و از لحاظ تولید و اشتغال‌زایی نقش اساسی دارد.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

وجه اعتباری تثبیت زمان نمایشگاه برای غرفه‌داران داخلی و خارجی، احتیاج به برنامه‌ریزی بلندمدت، عدم وجود صرفه اقتصادی برگزاری نمایشگاه در فروردین ماه، عدم آمادگی تولیدات صنایع در زمان تغییریافته، از دلایلی است که نمایندگان تشکل‌های پلیمری برای بازگشت زمان نمایشگاه به تاریخ قبلی ذکر کردند و در این خصوص از وزیر صنعت همکاری طلبیدند.
در این نشست خبری هیات پنج نفره نمایندگان تشکل‏ های صنعت پلاستیک: آقایان سیدمحسن صفایی، نصرالله رضازاده، محمدرضا شاکری، امید کوشکی و سیدجواد میرحیدری و خبرنگاران رسانه‏ های مختلف حضور داشتند.
سیدمحسن صفایی، عضو هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران، با اشاره به برگزاری سه دوره اخیر این نمایشگاه در مهرماه که به نوعی این تاریخ تثبیت شده بود، گفت: اکنون با یک تصمیم ناگهانی، تقویم این نمایشگاه از مهر به فروردین ماه تغییر یافت. کل صنعت نسبت به این تاریخ از همان ابتدا مخالفت کردند.
وی در ادامه افزود: در نخستین جلسه تصمیم گرفته شد تا هیاتی به‏ عنوان نمایندگان تشکل ‏های مختلف، رایزنی‏ هایی را به منظور بازگرداندن نمایشگاه به تاریخ قبلی انجام دهند که متاسفانه با وجود تلاش ‏های این هیات، نتیجه ‏ای حاصل نشد. وی با تاکید بر اهمیت این نمایشگاه برای ذینفعان، گفت: در این مسیر بازی طرف مقابل بسیار زیرکانه بود و موجب شد ما در این امر موفق نشویم.
صفایی در پاسخ به یکی از خبرنگاران که این نکته را مطرح کرد که با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت و به‏ تبع آن کاهش قیمت مشتقات آن، تولیدکنندگان داخلی قیمت خود را کاهش نداده و ناتوان از رقابت در کشورهای دیگر، تولید خود را در داخل سرریز می‏ کنند، پاسخ داد: این گونه نیست که اضافه تولید در داخل کشور سرریز شود، چون بازار کشورهای هدف مانند آذربایجان را دیگر کشورها مانند چین و ترکیه با مشوق ‏های صادراتی که دارند از آن خود کرده‏ اند. وی در همین ارتباط گفت: حتی ترکیه در صادر کردن کالاهای خود به ایران با یک قرارداد کاهش تعرفه ‏ای موفق عمل کرده است.
صفایی در پاسخ به پرسشی دیگر در خصوص امکان تداوم پیگیری جهت تغییر تاریخ برگزاری نمایشگاه با توجه به صدور بیانیه شماره سوم و نیز اعلام عدم شرکت در نمایشگاه ایران پلاست در فروردین ماه، گفت: دیگر زمان پیگیری گذشته است و موضوع برای ما قابل پیگیری نیست. ما با یک تاریخ قطعی مواجه شده ‏ایم. همچنین مهندس صفایی از انجام اقداماتی برای برگزاری نمایشگاه ‏های بعدی در مهرماه خبر داد.
نصرالله رضازاده، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنعت پلاستیک کشور، نیز ضمن اشاره به اینکه صنایع پتروشیمی برخلاف اصل 44 به بخش خصوصی واگذار نشده، بلکه به شبه خصوصی‏ها انتقال یافته ‏اند، تصریح کرد: امروزه این پتروشیمی‏ های شبه‏ دولتی سعی دارند محصولات خود را حتی 30 درصد بالای قیمت جهانی در داخل عرضه کنند. وی در ادامه با بیان برخی آمار گفت: در حال حاضر برای 16 میلیون تن پروانه بهره ‏برداری صادر شده است. پروانه هنگامی صادر می‏شود که کارخانه راه ‏اندازی و ماشین‏ آلات آنها نصب شده باشد؛ این اقدام بر این اساس شکل گرفت که بنا بود مواد اولیه 25 درصد زیر قیمت جهانی به آنها عرضه شود، تا موفق شوند.
رضا‏زاده گفت: بر اساس آمار سال 1388 ظرفیت تولید در این سال، یک میلیون و 870 هزار تن بوده است در حالی که ما 365 هزار تن تولید داشتیم؛ یعنی حدود یک پنجم ظرفیت فعال و چهار پنجم آن متوقف بوده است، با این وجود پتروشیمی‏ ها در تلاش بودند تا محصولات را 30 درصد بالای قیمت جهانی بفروشند.
رضازاده در بخش دیگر سخنان خود گفت: دولت با اخذ مالیات بر ارزش افزوده و همچنین 30 درصد بابت بیمه و تامین اجتماعی، چگونه انتظار دارد تولیدکننده بتواند تولید کرده و با کالای ترکیه و چین رقابت کند. همین اتفاق هم در صنعت ماشین‏ سازی در حال رخ دادن است. وی در خصوص نمایشگاه ایران‏ پلاست اظهار داشت: ما به آن چیزی که قدرت‏ های جهان به‏ عنوان تکلیف مشخص می‏ کنند، عمل می‏ کنیم. دست ‏های پنهانی در کار است، تا نگذارد آنچه را که مصلحت است انجام دهیم و اقتصاد مقاومتی در این کشور شکل بگیرد. ما 14 هزار واحد صنعتی و 15 هزار واحد صنفی داریم، که دولت در آنها هیچ نقشی نداشته و توسط بخش خصوصی ایجاد شده است. تاریخ نمایشگاه برای این صنعت با توجه به سرمایه‏گذاری بخش خصوصی، بسیار حیاتی است. وی در پایان تاکید کرد: آنها برای این که این بخش‏ ها به هدف خود نرسند و آن را به‏ گونه ‏ای مختل کنند، بنا به خواست شرکت نمایشگاهی دوسلدورف، تاریخ را از مهر به فروردین تغییر دادند؛ تلفن آنها حائز اهمیت بوده است اما تلاش‏ های ما خیر.
در ادامه محمدرضا شاکری، نماینده اتحادیه ماشین‌سازان، ضمن تاکید بر وارد آمدن آسیب جدی به صنعت ماشین‏سازی با تغییر تاریخ ایران پلاست، گفت: ایران پلاست بیشترین هزینه، فایده و سود را برای ماشین‏ سازان دارد. این در حالی است که یکی از مسائل اساسی نمایشگاه تثبیت زمان آن است، چون خط تولید به طور کلی زمانبر است و به برنامه ‏ریزی دراز مدتی نیاز دارد. وی افزود: به همین دلیل عنوان شده، ما برای نمایشگاه ایران پلاست که تاریخ آن در دوره‏ های قبل تثبیت شده بود، از سال 1393 برای مهر 95 برنامه ‏ریزی انجام داده بودیم، اما به چه دلیل پتروشیمی و وزارت صنعت به طور ناگهانی تصمیم به تغییر تاریخ گرفتند، این برای صنعت ماشین‏ سازی قابل قبول نیست. این تغییر تاریخ آسیب جدی به صنعت ماشین‏ سازی وارد می ‏کند. ما به صورت مدنی اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کرده ‏ایم.
وی در ادامه با تشریح عملکرد این هیات در طول 5 ماه برای تغییر تاریخ ایران پلاست، گفت: این هیات یک پروژه فرسایشی 5 ماهه را طی کرد و طی نامه ‏ای، 13 دلیل متقن را برای مسئولان عنوان کرد که تاریخ این نمایشگاه در فروردین ماه مناسب نیست. وی ادامه داد: ما در مکاتبات به مسئولان مختلف در یک روند فرسایشی، وارد یک بازی دولتی شدیم. وجه مهم کار حفظ اعتبار و تثبیت نمایشگاه بود؛ که هم برای غرفه‏ گذاران داخلی و هم خارجی‏ ها اهمیت دارد و این موضوع در تمام دنیا مهم است.
شاکری افزود: طی 14 سال که ایران پلاست برگزار شده است، تمام بخش خصوصی برای آن هزینه کرده ‏اند. در این نمایشگاه 20 تا 25 درصد شرکت ‏های خارجی حضور داشته و بقیه آن را داخلی‏ ها تکمیل می‏ کردند. صنعت پلاستیک و ماشین ‏سازی داخلی، سهم زیادی در رشد قابل توجه این نمایشگاه داشته است.
وی افزود: اکنون چه اتفاقی افتاده است که بنا به نظر شرکت نمایشگاهی دوسلدورف و بدون در نظر گرفتن داخلی ‏ها زمان نمایشگاه را تغییر می ‏دهند. تولیدکنندگان داخلی در دوره تحریم به سختی تلاش و کار کرده ‏اند و امروز که فضای کسب‏ و ‏کار باز شده و می ‏توانیم فعالیت کنیم، چنین فضایی را از ما می‏ گیرند. پتروشیمی تنها بر مبنای خواست شرکت دوسلدورف و بدون مشورت با داخلی ‏ها تصمیم به تغییر تاریخ این نمایشگاه می ‏گیرد.
امید کوشکی از دیگر اعضای این هیات به ‏عنوان نماینده انجمن مستربچ و کامپاند، نیز اظهار داشت: صنعت مستربچ و کامپاند مواد اولیه صنعت پلاستیک را تامین می‏ کند و این صنعت از جمله صنایع دانش ‏بنیان و های ‏تک هر کشور به شمار می‏ رود. کوشکی با اشاره به وضعیت این صنعت در دوره تحریم گفت: در دوره تحریم، تولیدکنندگان داخلی وقت زیادی صرف کردند تا به فرمولاسیون خاصی برای هر کالا که خارجی‏ ها به ما نمی ‏دادند، دست یابند؛ حتی ما در این زمینه به فرمولاسیون سوخت موشک نیز دست یافتیم، که برای آن سرمایه ‏گذاری و ماشین ‏آلات زیادی نصب شد. وی ادامه داد: امروز صنعت مستربچ و کامپاند بیش از 95 درصد نیاز کشور را مرتفع می‏ کند. این در حالی است که ما در وضعیتی قرار گرفته ‏ایم، که تولیدکنندگان یا با ظرفیت پایین در حال فعالیت هستند یا در آستانه تعطیلی قرار دارند. به گفته کوشکی تولیدکنندگان این صنعت در فضای پساتحریم انتظار دارند تا با حمایت‏ های لازم بتوانند محصولات خود را به کشورهای اطراف صادر کنند.
وی با بیان اینکه شرکت پتروشیمی با تمام شعارهایی که در جهت حمایت از تولید داخلی می‌دهد، تنها به دلیل درخواست شرکت دوسلدورف آلمان، بدون در نظر گرفتن مشکلات صنایع پلاستیک، بدترین زمان را برای برگزاری نمایشگاه برگزیده است،‌ گفت: اگر نمایشگاه در فروردین برگزار شود، حتی با حضور غرفه‌داران، بازدیدکنندگان و مصرف‌کنندگانی که در مصر، عراق و ترکیه هستند، خود را با تغییر تاریخ لحظه‌ای تطبیق نخواهند داد و در این صورت ما بازار صادراتی نخواهیم داشت و این بزرگترین تهدید است.
کوشکی تصریح کرد: حتی شرکت نمایشگاهی در سال 94 نتوانست هیچ نمایشگاهی را در فروردین ماه برگزار کند. آنها این تاریخ را بدون توجه به بخش خصوصی و تنها با هدف تامین نظر خواسته خارجی‏ ها، تغییر دادند. وی گفت: این هیات که برای تغییر تاریخ ایران پلاست از سوی تشکل‏ ها تعیین شده بود، پشت در دفتر مدیران بسیاری برای ملاقات و مذاکره منتظر ماند، اما با بی‏ توجهی ‏هایی که در این مدت صورت گرفت، ما نتوانستیم نظر خود را به آنها بقبولانیم.
کوشکی در ادامه اظهار کرد: شاید غرفه‏ گذارانی در فروردین‏ ماه حضور پیدا کنند اما مصرف‏ کننده که برای حضور آنها برنامه ‏ریزی شده بود خود را با این برنامه تطبیق نمی ‏دهد و این یک تهدید برای از دست دادن بازار و واگذار کردن آن به شرکت‏ های خارجی خواهد بود.
در ادامه سیدجواد میرحیدری، رئیس هیات مدیره انجمن صنایع پلاستیک با اظهار گلایه‌ از وزیر صنعت که جواب نامه‌های تشکل‌ها را نداده و جلسه‌ای برای ملاقات انجمن‌ها تشکیل نداده است، ‌بیان کرد: بخش خصوصی در سال‏ های گذشته هزینه‌های زیادی کرده تا نمایشگاه ایران‌پلاست را به دنیا بشناساند و بتواند به اروپا صادرات داشته باشد و در حال حاضر در شرایط پساتحریم و باز شدن درها به سوی کشورهای خارجی،‌ می‌خواهد بهره زحمات خود را ببرد. وی در ادامه از برگزاری ایران‏ پلاست در فروردین ماه به‏ عنوان تاریخی مرده برای تولیدکنندگان یاد کرد.
گفتنی است، نمایندگان صنعت پلاستیک ایران در تاریخ 9 آبان 1394 با انتشار بیانیه شماره 3 خود در اعتراض به تغییر تاریخ ایران‏ پلاست، تصمیم جمعی خود را برای عدم شرکت در این نمایشگاه اعلام داشتند و از تصمیم خود برای برگزاری نمایشگاهی مستقل خبر دادند.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 99 ــ دی 94


ثبت نظر

ارسال