در بازدید پنجره ایرانیان از آکپا و گفتگوی اختصاصی با غلامرضا حکیمی مطرح شد:

توان رقابت در بازار جهانی

پنجره ایرانیان: گروه خبری پنجره ایرانیان در سومین بازدید خود از مراکز تولیدی و بازرگانی مهم صنعت در و پنجره تبریز به سراغ بزرگترین تولیدکننده پروفیل آلومینیوم کشور رفت.
  • دوشنبه 27 مهر 1394 ساعت 10:55

هفتمین نمایشگاه در و پنجره تبریز مصادف بود با بازدیدهای دوره‏ای نشریه پنجره ایرانیان و این بار نوبت به کارخانه بزرگ آکپا رسیده بود. آنچه گروه خبری در این بازدید مشاهده کرد، در واقع دستاوردی عظیم برای بخش تولیدی کشور است. دستاوردی که به همت مردی با کوله‏ باری از تجربه حاصل شده و در میان مراکز صنعتی نام ‏آشنای قطب صنعتی کشور، یعنی تبریز چون نگینی فروزان می ‏درخشد. سیروس حکیمی بزرگمردی از سرزمین آذربایجان که عمر خود را عاشقانه صرف اعتلای توان تولیدی کشور کرده است، امروز حاصل زحماتی را که در این راه به جان خریده به دو فرزند برومند خود سپرده است. دو کارخانه بزرگ آکپا و آلاکس حاصل عمری تلاش بی ‏قفه است. غلامرضا حکیمی فرزند ارشد وی در حال حاضر مدیریت کارخانه آکپا را برعهده دارد و با تدبیر خود و زیر سایه هدایت ‏های مشفقانه پدر به‏ خوبی از عهده اداره چنین مجموعه عظیمی برآمده است. بازدید از این مجموعه بزرگ فرصت بسیار مغتنمی بود برای پنجره ایرانیان تا با قلب آلومینیوم کشور از نزدیک آشنا شود. در این دیدار ضمن بازدید از بخش‏ های متعدد آکپا و آشنایی با خط تولید پروفیل آلومینیوم، گفتگویی انجام دادیم با غلامرضا حکیمی. در ادامه گزارش تصویری این بازدید و گفتگو از نظر شما می‏ گذرد:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

از تاریخچه کارخانه برایمان بگویید. آکپا چه مسیری را طی کرده است تا به جایگاه امروز خود برسد؟
کارخانه آکپا در سال 1387 تاسیس شده است. این کارخانه در فاز نخست خود در زمینی به مساحت 15 هزار مترمربع راه‏ اندازی شد که خط تولید پروفیل با بیلت آلومینیومی و همچنین خط رنگ الکتوراستاتیک را شامل می ‏شد. در حال حاضر آکپا در زمینی به مساحت 35 هزار مترمربع و فضای سالنی 16 هزار مترمربع فعالیت تولیدی خود را ادامه می‏ دهد.

نحوه همکاری شما با شرکت آکپای ترکیه چگونه است؟
ما برای به دست آوردن الگویی مطلوب برای تولید پروفیل آلومینیومی محصولات یک شرکت ایتالیایی را مورد مهندسی معکوس قرار دادیم. اما از آنجا که قالب‏ های موجود از کیفیت مناسب برخوردار نبودند، سراغ شرکت آکپای ترکیه رفته و با آنها وارد مذاکره شدیم. نتیجه این مذاکرات آن بود که شرکت آکپای ترکیه در ایران کارخانه ‏ای احداث کند و 30درصد مالکیت آن را در اختیار داشته باشد و 70درصد آن متعلق به ما باشد.

ظاهرا مجموعه شما فراتر از کارخانه آکپا و تولید آلومینیوم است؟
بله. ما پس از راه ‏اندازی خطوط تولید آلومینیوم به سراغ تولید یراق‏ آلات رفته و کارخانه آلاکس را احداث کردیم. ما امروز به نقطه ‏ای رسیده ‏ایم که می ‏توانیم تمامی نیازهای کسانی را که قصد آغاز فعالیت در حوزه ساخت در و پنجره آلومینیومی دارند، برآورده سازیم. در کنار تولید یراق‏ آلات و پروفیل آلومینیوم ماشین ‏آلات ساخت در و پنجره و نرم ‏افزارهای مورد نیاز را نیز ارائه می ‏دهیم. بنابراین کسی که به آکپا مراجعه کرده باشد از هیچ ‏نظر ناامید بازنمی ‏گردد.

ما در بازدید خود از بخش ‏های مختلف کارخانه‏ های آکپا و آلاکس متوجه عظمت این مجموعه شدیم. مسلما وجود چنین مجموعه‏ ای فرصتی مغتنم برای خطه آذربایجان است. فکر می ‏کنید چه تاثیری بر صنعت ساخت در و پنجره ‏آلومینیومی در آذربایجان داشته ‏اید؟
از زمان تاسیس آکپا در منطقه، کارگاه ‏های بسیاری به ساخت در و پنجره ‏های آلومینیومی سوق یافته ‏اند. شاید بتوانم بگویم که امروزه آذربایجان شرقی به مهد صنعت در و پنجره آلومینیومی تبدیل شده است.

محصولات شما در چه نقاطی از کشور توزیع می‏ شود؟ آیا صادرات نیز داشته ‏اید؟
در حال حاضر پروفیل آکپا در بسیاری از نقاط کشور توزیع می‏ شود و مناطق مهمی مانند تهران، شیراز و اصفهان بیشترین میزان آلومینیوم خود را از آکپا تهیه می‏ کنند. همچنین شرکت ‏هایی وجود دارند که برای آنها به‏ صورت اختصاصی پروفیل تولید می‏ کنیم. البته فروش ما به بازارهای داخلی محدود نشده است، ما امروزه به کشورهای مختلفی از جمله افغانستان، عراق، تاجیکستان و ترکمنستان صادرات داریم.

ظاهرا آکپا طرح توسعه‏ ای را نیز در دستور کار خود دارد. ممکن است درباره آن توضیح دهید.
در حال حاضر آکپا در زمینه الکترواستاتیک و رنگ دکورال حرف اول را در کشور می ‏زند. اما در بحث آنادایز مشکلاتی داشتیم و مجبور بودیم از امکانات همکاران خود بهره ببریم. اما از آنجایی که کیفیت آنادایز چندان راضی‏ کننده نبوده و همچنین بعد مسافت دردسرهایی را برایمان ایجاد می‏ کرد، تصمیم گرفتیم از این نظر نیز مستقل شویم. به همین منظور قرار است تا چند ماه دیگر خط آنادایز آکپا را به‏ عنوان فاز سوم این مجموعه در سالن‏ هایی مجزا راه ‏اندازی کنیم. ‏ماشین‏ آلات این خط از کشور ایتالیا خریداری شده و هم ‏اکنون در حال نصب و راه ‏اندازی هستیم. امیدواریم بتوانیم به ‏زودی این خط را به بهره ‏برداری برسانیم.

سیستم فروش شما به چه صورتی است؟
شیوه فروش ما به ‏صورت 50درصد نقدی و مابقی در مدت زمان یک تا دو ماه و به صورت چکی دریافت می ‏شود. با توجه به بالا بودن کیفیت پروفیل‏ های آلومینیوم آکپا در زمینه فروش با هیچ مشکلی روبرو نیستیم. روی‏ هم ‏رفته کیفیت محصولات آکپا به همراه قیمتی که برای آن تعیین می‏ کنیم، محصولی کاملا رقابتی را در بازار شکل داده است. قیمت‏ های ما کاملا رقابتی هستند و با توجه به کیفیت آن هرگز قابل مقایسه با قیمت ‏های موجود در بازار نمی‏ باشند.

ظاهرا آکپا چندین بار از سوی مقام ‏های مسئول مورد تقدیر قرار گرفته است.
بله. آکپا موفق به اخذ تندیس برند برتر از طرف سندیکای بین ‏المللی آلومینیوم و گواهینامه فنی از طرف مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی شده است. همچنین از سوی سازمان تامین اجتماعی به ‏عنوان کارفرمای حامی کارگران معرفی شده ایم.

در حال حاضر در این مجموعه چه تعداد نیرو مشغول به کار هستند؟
هم ‏اکنون در فازهای یک و دو، یعنی کارخانه‏ های آکپا و آلاکس، 200 کارگر و کارمند اداری مشغول به کار هستند که با راه‏ اندازی فاز سوم این تعداد به 250 تا 280 نفر خواهد رسید. کلیه پرسنل آکپا از همه نظر تامین هستند، و تسهیلات مختلفی از جمله وام قرض الحسنه برای آنان تدارک دیده شده است. آنها نیز متقابلا با خیالی آسوده و با علاقه به کار تولیدی خود مشغول هستند.

شما به ‏عنوان برترین شرکت تولید پروفیل آلومینیوم در ایران، فکر می‏ کنید توافق حاصل شده میان ایران و قدرت‏ های بزرگ جهان چه تاثیری بر صنعت و همچنین بازار آلومینیوم خواهد گذاشت؟
به نظر من شرایط بسیار بهتر خواهد شد. همانطور که می‏ دانید امروزه شرکت‏ های بسیاری در این زمینه مثلا در ترکیه فعال هستند، با این حال همگی آنها از فروش خود راضی می‏ باشند. برای نمونه شرکت آکپای ترکیه مشغول صادرات محصولات خود به 69 تا 70 کشور مختلف است. با توجه به اینکه ظرفیت فعالیت در ایران بسیار بیشتر از ترکیه است، بدون تردید در صورتی که تحریم‏ ها برداشته شوند، تولیدکنندگان ایرانی به ‏خوبی از عهده رقابت با چنین شرکت‏ هایی برمی‏ آیند.

یعنی هیچ نگرانی از حضور مستقیم تولیدکنندگان خارجی در بازار ایران ندارید؟
به‏ هیچ وجه. بازار ایران بسیار گسترده است. از این گذشته، کشورهایی در اطراف ما هستند که در اثر جنگ تخریب شده ‏اند. این کشورها بالاخره روزی نیاز به بازسازی خواهند داشت و در این میان بازار بسیاری خوبی هم برای پروفیل ایجاد خواهد شد. در صورت لغو تحریم‏ ها قطعا شرایط بسیار خوبی نیز برای ما پیش خواهد آمد. امیدواریم یکی از ثمرات لغو تحریم ‏ها برابر شدن قیمت بازار ایران با قیمت ‏های جهانی باشد. متاسفانه اکنون قیمت آلومینیوم به ‏صورت مافیایی درآمده است و با قیمت جهانی اختلاف چشمگیری دارد. ما در حال حاضر برای تهیه مواد اولیه خود با هزاران مشکل روبرو هستیم. اما اگر بتوانیم مواد اولیه را با قیمت‏ های جهانی خریداری کنیم، توان رقابتی شرکت بالا رفته و به ‏راحتی خواهیم توانست مثلا در عراق کالای خود را با کمترین قیمت نسبت به رقبای ترک خود به فروش برسانیم؛ زیرا هزینه تولید در ترکیه بسیار بالاتر از ایران است. من مطمئن هستم که در دوره پس از تحریم بازار بسیار بهتری پیش روی ما خواهد بود.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال هشتم ــ شماره 96 ــ مهر 94


ثبت نظر

ارسال