مالکان قانون مالیات بر خانه‏ های خالی را دور می‏ زنند

پنجره ایرانیان: کارشناس اقتصاد مسکن با بیان اینکه هنوز ابزاری برای شناسایی خانه ‏های خالی از سکنه وجود ندارد،‌ گفت: این روش که از طریق قبوض آب و برق خانه ‏های خالی شناسایی شود،‌ منسوخ شده و این روش شناسایی هزینه‏ های دولت را افزایش می دهد.
  • دوشنبه 23 شهریور 1394 ساعت 8:46

به گزارش ایلنا، محمد مهدی مافی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از راه ‏های شناسایی خانه ‏های خالی بررسی هزینه‏ های آب و برق و گاز خانه‏ هاست، اظهار کرد: مالکان خانه‏ های خالی برای شناسایی نشدن خانه‏ ها و عدم پرداخت مالیات آب و برق خانه را اسراف می ‏کنند.

وی افزود: هنوز ابزار درستی برای شناسایی خانه‏ های خالی وجود ندارد و مالکان با دور زدن مقررات شناسایی خانه‏ های خالی هزینه‏ های دولت را افزایش می ‏دهند، چراکه با اسراف آب، گاز و برق دولت باید یارانه بیشتری برای این بخش بپردازد.   

این کارشناس اقتصاد مسکن افزود: با توجه به سیستم بیماری که در بافت بدنه دولت وجود دارد، در نظر گرفتن چنین قوانین سختگیرانه‏ ای راه را برای سودجویی افراد فاسد در بدنه دولت باز می ‏کند و معمولا هم این قوانین و مقررات دور زده می ‏شود.    

مافی با بیان اینکه وضع مالیات بر خانه ‏های خالی از سکنه  راهکار درستی نیست،‌ گفت:‌ معتقدم سیاست‏ های کلی باید طوری باشد که خالی ماندن خانه‏ ای به نفع مالک نباشد و از لحاظ اقتصادی به زیانش باشد.

وی تاکید کرد:‌ خانه باید به کالای مصرفی تبدیل شود و ارزش افزوده‏ای نداشته باشد و  مشکل "عرضه ذخیره"  با اعمال مالیات بر خانه ‏های خالی حل نمی ‏شود، چراکه بازار همواره این مقررات را دور می ‏زند.


ثبت نظر

ارسال