مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری عمران معین کوثر:

نیاز انباشته در بخش مسکن داریم

پنجره ایرانیان: مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری عمران معین کوثر با بیان اینکه نیاز انباشته و واقعی در بخش مسکن وجود دارد، گفت: اگر صنعت ساختمان رونق بگیرد، می‌تواند ۲۰۰ صنعت وابسته را نیز به حرکت درآورد.
  • پنجشنبه 12 شهریور 1394 ساعت 9:23

به گزارش خبرگزاری فارس، کرامت‌الله نرگس‌نژاد امروز در دوازدهمین نشست اتاق گفتگو با خبرنگاران در سازمان اقتصادی کوثر وابسته به بنیاد شهید افزود: گرچه اکنون در رکود به سر می‌بریم، اما اگر ساخت و‏ ساز و طرح‌های عمرانی رونق گیرد می‌تواند حداقل 200 صنعت را به حرکت درآورد و در حال حاضر تقاضای واقعی برای مسکن وجود دارد، اما نهفته است و ناشی از رفتار مصرف کننده است.

وی پیشنهاد کرد: تسهیلات خرید مسکن متناسب با دهک‌ها و قدرت خرید اقشار مختلف متفاوت باشد و این‏گونه نباشد که برای همه گفته شود وام مسکن 20 ساله یا 15 ساله است، بلکه افرادی هستند به تناسب نیاز می‌توانند سه ساله وام مسکن را برگردانند، عده‌ای 10 ساله، افرادی 12، 15، 18 و 20 ساله می‌توانند تسهیلات مسکن را برگردانند و نیاز نیست برای همه کشور یک نسخه در وام مسکن صادر شود. 

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری عمران معین کوثر تاکید کرد: نرخ سود وام مسکن نیز برای اقشار مختلف باید تفاوت داشته باشد و باید تنوع سبد وام مسکن به تناسب نیاز دهک‌های مختلف تعریف شود و در مسائل اجتماعی نمی‌توان نسخه واحد داد.

نرگس‌نژاد با بیان اینکه بافت فرسوده و ناکارآمد در شهرها فراوان است، گفت: اگر بافت فرسوده نوسازی و بهسازی شود، هیچ نیازی به افزایش شهرها و یا مناطق شهری نیست، زیرا زیرساخت‌های اولیه در بافت فرسوده وجود دارد، اما چون سیاست‌ها کم‌جان و کم حمایت بود، بافت فرسوده نوسازی نشد در حالی که می‏ توان بافت‌های فرسوده را در مقابل زلزله مقاوم کرد.

وی تاکید کرد: جو حاکم در بازار مسکن هم ناشی از قدرت خرید مردم است و همچنین گاهی قدرت خرید برای مسکن وجود دارد ولی مردم منتظر آینده هستند که اوضاع مسکن چگونه خواهد شد و فضای روانی بر بازار مسکن حاکم است.

وی تأکید کرد: مسکن معمولا چند سال در رکود و آرامش به سر می‌برد و بعد به صورت پلکانی بالا می‌رود که دولت باید کنترل کند تا قیمت مسکن یکباره خیز برندارد.

نرگس‌نژاد با اشاره به هرم جمعیت در دهه 1360 گفت: جمعیتی که در آن دهه به ‏یکباره افزایش یافت، اکنون به سن خرید مسکن رسیده‌اند، در نتیجه قیمت مسکن با تقاضای آنها جهش پیدا کرد و تقاضای موثر در بازار هنوز وجود دارد.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری عمران معین کوثر تاکید کرد: سیاست مسکن مهر خوب بود، اما کیفیت و کمیت آن دچار ایراد بود، اگر تعداد مسکن مهر حداکثر یک و نیم میلیون واحد می‌شد خوب بود اما وقتی به 4.5 میلیون رسید، کیفیت آن کاسته شد.

نرگس‌نژاد تأکید کرد: در مسکن مهر به دهک‌های درآمدی توجه نشد و همه اقشار توانستند در مسکن مهر ثبت نام کنند در حالی که مسکن مهر فقط برای 3 تا 4 دهک پایین جامعه بود نه برای کل جامعه.

نرگس‌نژاد همچنین از اجرای پروژه‌های شرکت ساختمان معین کوثر یاد کرد و گفت: در چهار سال اخیر، سوددهی این شرکت افزایش یافته و قبلا این شرکت زیانده بود، اما اکنون فعالیت ساخت و ساز از 2500 متر مربع به بیش از 250 هزار مترمربع در سال افزایش یافته یعنی فعالیت شرکت در چهار سال 100 برابر شده و سود شرکت نیز به بیش از 20 میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: در شرایط رکودی حدود 400 میلیارد تومان پروژه فعال در دست اجرا داریم. نرگس‌نژاد تأکید کرد: پروژه ساختمان 29 طبقه در لرستان در کنار دریاچه کیو (کبود) اجرا می‌شود که این پروژه می‌تواند 350 خانوار را در خود جای دهد و 160 هزار مترمربع زیربنا خواهد داشت. وی تاکید کرد: 90 درصد کارکنان این شرکت از جامعه هدف و خانواده شهدا و ایثارگران هستند.


ثبت نظر

ارسال