سخنان وزیر راه و شهرسازی در گردهمایی مدیران کل راه و شهرسازی

رقابت فساد را ریشه ‏کن می‏ کند

پنجره ایرانیان: به گفته وزیر راه و شهرسازی، آنچه می‌تواند فساد را در کشور ریشه کن کند رقابت است، باید همزمان با اصلاحات اقتصادی و اصلاح سیستم اداری از فساد جلوگیری کنیم و چند اقدام در این خصوص انجام شده که یکی از آنها بخشنامه راجع به شفافیت قراردادها و مناقصات است.
  • پنجشنبه 12 شهریور 1394 ساعت 9:40

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی عصر روز 9 شهریورماه در گردهمایی مدیران کل راه و شهرسازی، مدیران املاک و حقوقی، مسکن و عاملان ذی‌حساب استان‌های سراسر کشور اظهار کرد: دلیل اصلی ابلاغ بخشنامه عدم ورود دولتی‌ها، شهرداری‌ها و شورای شهری‌ها به سازمان نظام مهندسی را جلوگیری از تضاد منافع عنوان کرد و افزود: بخشنامه اخیر به دو دلیل صادر شد که یکی از آن دلایل، تضاد منافع در مبادلات است. این مبحثی بسیار کلیدی در مبارزه با فساد محسوب می‌شود.

وی افزود: در اخلاق حرفه‌ای، اصلی‌ترین مطلب این است که همزمان در دو طرف میز ننشینیم؛ چرا که نمی‌توان هم ناظر باشیم و هم پیمانکار. اگر هم ناظر باشیم و هم پیمانکار حتی اگر مو را از ماست بکشیم، اخلاق حرفه‌ای را رعایت نکرده‌ایم؛ چراکه زمینه فساد از اینجا آغاز می‌شود که متاسفانه در ایران این مساله رایج است.

وی با بیان این که وقتی شما در یک زمان در دو موضع قرار بگیرید، مجبور به ریا و رفتار متضاد هستید، گفت: اگر قرار باشد کارفرما و پیمانکار یکی باشد، آغاز یک لغزش است. ممکن است کسی آدم پاکی باشد ولی در هر لحظه در خطر لغزش قرار می‌گیرد. نمونه این مساله را در معاملات ملکی می‌بینیم که مشاوران املاک از هر دو طرف معامله پول می‌گیرند. لذا معلوم نیست کارگزار کدامیک هستند.

وزیر راه و شهرسازی، هم‌چنین به اشکالات سیستم نظام مهندسی اشاره و خاطرنشان کرد: در حال حاضر ناظر را سازمان نظام مهندسی تعیین می‌کند، پولش را مالک می‌دهد و به شهردار گزارش می‌دهد. در واقع من پول ناظری را می‌دهم که یک شخص دیگر آن را تعیین می‌کند و به یک نفر دیگر گزارش می‌دهد. تضاد منافع در این فرآیند داد می‌زند بعد ما انتظار داریم یک معامله سالم انجام شود. معلوم است که این آیین‌نامه از بیخ و بن ایراد دارد و نیازی به کنکاش نیست.

آخوندی با بیان این که البته با انجام این کار مسئولیت ما تمام نمی‌شود و سیستم ارجاع و پاسخگویی باید تنظیم شود گفت: باید زمینه‌های غیراخلاقی از بین برود تا کسی در مظان اتهام قرار نگیرد.

وی به سیستم مهندسی در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: ما یک نظام فنی اجرایی کشوری داریم و یک نظام مهندسی. نظام فنی اجرایی صلاحیت را به بنگاه می‌دهد. نظام مهندسی به فرد صلاحیت می‌دهد. این دو سیستم کاملا متفاوت هستند. لذا نظام حرفه‌ای، پا در هواست. کاری که ما دنبالش هستیم این است که این دو نظام را در طول هم قرار دهیم، نه در عرض هم؛ که این کار نیاز به یک جراحی سخت دارد، اما اگر اجرایی شود نظام ملی ساخت و ساز شکل می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به شرایط اقتصادی کشور اشاره و تاکید کرد: دولت در آستانه یک شرایط جدید از منظر اقتصادی است که امیدواریم با پایان رسیدن مذاکرات 1+5 در وضعیت مناسبی قرار بگیریم تا بتوانیم از بازار بزرگتری در سطح دنیا استفاده کنیم. به گفته‌ آخوندی شرایط اقتصادی ایران مانند انسانی است که دست و پایش شکسته و کسی هم دارد گلویش را می‌فشارد. همین که این فشار برداشته شود، امکان درمان فراهم می‌شود.

وی با اشاره به مسئولیت‌هایش از ابتدای انقلاب تاکنون گفت: با توجه به تجاربی که به دست آوردم، در حال حاضر در سخت‌ترین شرایط اقتصادی پس از انقلاب قرار داریم. تنگنا بودجه و حجم هزینه‌های دولت افزایش یافته است و تمام علائم بیماری هلندی با حجم گسترده در اقتصاد ایران وجود دارد.

وی گفت:‌ آن چه می‌تواند فساد را در کشور ریشه کن کند رقابت است. باید همزمان با اصلاحات اقتصادی و اصلاح سیستم اداری از فساد جلوگیری کنیم. چند اقدام در این خصوص انجام شده که یکی از آن‌ها بخشنامه راجع به شفافیت قراردادها و مناقصات است.


ثبت نظر

ارسال