رئیس دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات:

خدشه بر کرامت انسانی محرومان با مسکن مهر

پنجره ایرانیان: رئیس دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات، مسکن مهر را دلیل مسئله بد مسکنی در کشور دانست. وی ۵۰ درصد منابع مالی کشور را صرف ساختن مسکن مهری دانست که خدشه ای بود بر کرامت انسانی طبقه محروم جامعه.
  • یکشنبه 17 اسفند 1393 ساعت 12:24

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، دکتر حمید ماجدی رئیس دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات در نشست تبعات اجتماعی بد مسکنی و حاشیه‌نشینی که در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران برگزار می شدگفت: کشور ما تا دهه ۴۰ شمسی با مشکل مسکن مواجه نبود، اگر هم مشکلی در رابطه با مسکن وجود داشت عدم وجود واحد مسکونی برای خانوارهای شهری نبود، بلکه این مشکل مربوط به مسائل ایمنی بود و اینکه بافت‌های قدیمی و فرسوده در مقابل مخاطرات طبیعی نا‌امن بودند.

وی با تاکید بر اینکه مسکن یکی از سه نیاز اولیه جامعه است، اضافه کرد: کسانی که در بافت‌های فرسوده و یا زاغه‌ها زندگی می‌کنند باعث به وجود آمدن تبعات اجتماعی زیادی از جمله: عدم دسترسی به خدمات شهری، نداشتن شغل مناسب و بیکاری می‌شود.

وی در ادامه اظهارات خود افزود: واحدهای مسکن مهر که تعداد آن‌ها بالغ بر دو میلیون واحد است با ضوابط فعلی و استانداردهای موجود بافت فرسوده محسوب می‌شوند. هم چنین شهرسازان نیز مقصر هستند زیرا با برنامه‌ها و طرح‌های موجود که بدون کار کار‌شناسی درست انجام شده است باعث حاشیه‌نشینی می‌شوند.

دکتر محمد نقی‌زاده استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات در رابطه با مشکل بد مسکنی در این نشست تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در رابطه با مسکن و حاشیه نشینی با آن روبه رو هستیم تغییر شیوه زندگی است و برای رفع آن باید یاد بگیریم که چگونه از ابزار و ادوات موجود استفاده کنیم.

.

حاشیه‌نشینی؛ تجلی سرخوردگی ناشی از مهاجرت‌های بی‌رویه به کلانشهرها

دکتر کمال الدین شهریاری از اساتید رشته شهرسازی و نماینده سابق پارلمان ایران در اجلاس اسکان بشر نیز اضافه کرد: در حال حاضر کمبود مسکن و عرضه مسکن مشکل اصلی کشور ما نیست بلکه این مشکل به مسائل مالی و تامین مالی مسکن برمی‌گردد. وی همچنین اظهار داشت: اگر در کشور با مشکل بدمسکنی روبرو هستیم به دلیل این است که حاشیه‌نشین‌ها و بدمسکن‌ها تجلی سرخوردگی ناشی از مهاجرت‌های بی‌رویه به کلان شهرهاست.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این مطلب که نبود شغل مناسب، خدمات کافی در روستا‌ها و شهرهای کوچک به خصوص برای اقشار جوان و تحصیل کرده باعث رشد روز افزون پدیده مهاجرت شده است تصریح کرد: مهاجران از طرف کلان شهر‌ها نیز پس زده می‌شوند و به حاشیه‌های شهر پناه می‌برند.

وی با بیان اینکه مشکلات در این حوزه به دلیل عدم توجه به بحث آمایش سرزمین، ایجاد تعادل منطقه‌ای و توزیع متعادل جمعیت می باشد خاطرنشان کرد: بحران بدمسکنی و حاشیه نشینی منجر به ساخت مسکن در کوه‌های اطراف تهران به عنوان مسکن مهر شده است و این مسئله باعث به وجود آمدن بد‌ترین بدمسکنی در آینده می‌شود.

فقدان برنامه‌ریزی کلان مدیران شهری

دکتر حسین ذبیحی از اساتید دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات هم در این نشست گفت: مسکن دارای ابعاد متفاوتی است و نباید صرفا بخش کالبدی مسکن را در نظر گرفت بلکه باید به قسمت‌های غیر کالبدی آن نیز پرداخت که شامل ابعاد اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و روان‌شناختی است.

وی در خصوص برنامه ریزان و سیاست گذاران تامین مسکن گفت: تمرکز بیشتر برنامه ریزان مسکن در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران بر روی مسائل مربوط به کالبد مسکن است و این مسئله ساز است.

در خاتمه نیز دکتر مرتضی طلاچیان ازدیگر اساتید همین دانشکده گفت: مسکن تنها مسئله حاد کشورهای در حال توسعه و جهان سوم از جمله کشور ما نیست بلکه مشکل اساسی ما به فقدان برنامه ریزی در سطح کلان در مدیریت شهری باز می‌گردد.


ثبت نظر

ارسال