قیمت محصولات پی‌وی‌سی؛ آرامش، افزایش یا کاهش؟

پنجره ایرانیان: 60 درصد محصولات تولید شده از پی وی سی در صنعت ساختمان به کار برده می شود و وقتی که بخش ساخت و ساز کشور با رکود عمیقی دست و پنجه نرم می کند طبیعی است که تقاضا برای این محصول به شدت کاهش یابد.
  • سه شنبه 2 دی 1393 ساعت 19:50

تحلیل روند 5 هفته ای معاملات مواد پلیمری به تفکیک گروه های مختلف:

(از 20 آبان تا 18 آذر1393)

  1. گروه سبک فیلم

 

همانطور که در نمودارها مشخص است در دو هفته پایانی آبان ماه حجم معاملات به حداقل مقدار خود رسیده است، زیرا قیمت­های مواد اولیه گران بوده و از طرفی بازار چشم انتظار افت قیمت­ها در آذر ماه بوده است. به این دلایل تقاضای کمی برای این گروه وجود داشته است. البته لازم به ذکر است تقاضا برای محصولات بندر امام همچنان پر رونق بوده است. بعد از کاهش قیمت این گروه در آذر ماه به میزان حدودا یک درصد تقاضا برای این گروه به شدت افزایش یافت و از 3209 تن در هفته آخر آبان به 15782 تن در هفته اول آذر افزایش یافت یعنی چیزی حدود 5 برابر شد. البته در این افزایش شدید تقاضا دلایل دیگری به جز کاهش قیمت تاثیر گذارند:

  • اطمینان بازار از عدم کاهش قیمت­ها تا پایان آذر ماه
  • شارژ شدن سهمیه خریداران در اول هر ماه(کمترین تاثیر)
  • تمدید مذاکرات و افزایش هیجانی و شدید نرخ ارز در روزهای ابتدایی بعد از تمدید

به مرور در هفته های دوم و سوم آذر ماه بازار متعادل شده و در هفته سوم آذر ماه تقاضا و حجم معاملات به شدت کاهش یافته و تقریبا به همان سطح هفته سوم آبان ماه رسید. دلایل این کاهش هم در هفته های بعدی کاملا مشخص است بعد از گذشت چند روز از تمدید مذاکرات نرخ ارز متعادل شده و کاهش یافت و نرخ نفت هم همچنان به روند کاهشی خود ادامه داد و به سطح 62 دلار هم رسید تا ما شاهد افت ملایم و متوالی قیمت مواد پلیمری به تبعیت از نفت در بازارهای جهانی باشیم و بازهم این انتظار ایجاد شود که قیمت ها در دی ماه کاهش خواهد یافت و در نتیجه اکثر فعالان بازار دست از خرید کشیده و فقط بازار را رصد کنند. رکود حاکم بر بازار هم بر این کاهش تقاضا بی تاثیر نیست. به نظر می رسد بازار در هفته آخر آذر ماه نیز برای این گروه به شدت کم رونق باشد و تقاضای زیادی برای این گروه ثبت نشود.

 

2. گروه سنگین فیلم

 

همانطور که در نمودار مشخص است در هفته سوم آبان تقاضا برای این گروه محصول زیاد بوده است تا حدی که محصول پتروشیمی مهر و مارون با رقابت مواجه شد. ولی در هفته آخر آبان تقاضا و حجم معامله به کم ترین حد خود رسید. این امر دلایل زیادی دارد: اول اینکه خریداان این گروه انتظار کاهش نرخ در آذر ماه را داشتند دوم اینکه حجم عرضه ها در این هفته افزایش یافت، سوم همه منتظر تعیین نتیجه مذاکرات هسته ای بودند، چهارم اینکه قیمت این کالا تا حدودی بالا بود و برای خریداران مطلوبیت زیادی نداشت.

در آذر ماه در درجه اول مذاکرات تمدید شد و دلار به صورت روانی افزایش نرخ یافت، قیمت این گروه کاهش خیلی کمی داشت، سهمیه ها شارژ شده بود ، مهمتر از همه در هفته اول آذر پتروشیمی ایلام محصول F7000-off عرضه کرده بود که این محصول به دلیل قیمت پایینش نسبت به گرید آن با تقاضای خیلی زیاد مواجه شده و نمودار تقاضا این افزایش زیاد را به خوبی نشان می دهد. در دو هفته بعدی تقاضا و حجم معامله به شدت کاهش یافت و به نظر این گروه با قیمت های فعلی اصلا برای خریداران جذابیت ندارد و تقاضای فاحش برای گرید های OFF به خوبی نشانگر این امر است.

در هفته سوم آذر تقاضای این گروه به پایین ترین حد خود در چند ماه اخیر رسید.  قسمت اصلی این کاهش به قیمت بالای آن بر می گردد و همچنین انتظار از کاهش نرخ شدید این محصول در ماه آتی زیرا قیمت نفت همچنان کاهشی است و اختلافات ایران و عربستان بر سر قیمت نفت بالا گرفته است. پیش بینی می شود در قیمت های فعلی و با وجود قیمت های فعلی هفته بعد تقاضای این گروه حال و روز خوشی نداشته باشد. از طرفی قیمت بسیار پایین این مواد در بازار های جهانی مطلوبیت صادرات را برای پتروشیمی ها کاهش داده است و آنها ترجیح می دهند کل مواد خود را در بورس عرضه کنند و این افزایش عرضه به دلیل عدم کشش کافی بازار داخلی به دلیل رکود خود باعث کمبود تقاضا در مقابل عرضه زیاد می شود. بهترین ابزار برای افزایش تقاضای این گروه کاهش نرخ آن با توجه به قیمت های جهانی است. ما در حال حاضر در فصل مصرف این گروه قرار داریم و این حجم تقاضا و معامله بسیار نا امید کننده است.

 

 

3. گروه PVC


 

همچنان که از نمودار این گروه قابل تشخیص است این گروه شدیدترین رکود خود را در سال 1393 تحمل می کند زیرا در سال گذشته این محصول رونق خوبی داشت. حال بعد از تحلیل نمودار در مورد دلیل این رکود بحث خواهیم کرد، در هفته سوم آبان ماه حجم معامله برابر بود با 6212 تن که این رقم در هفته آخر آبان ماه به 5386 تن کاهش یافت و باز هم به تبعیت از کاهش شدید نرخ نفت در بازارهای جهانی این انتظار برای بازار ایجاد شده بود که در ماه آذر قیمت این محصول کاهش خواهد یافت که البته این پیش بینی کاملا درست بود.

بعد از اعلام قیمت های آذر ماه تقاضا برای این گروه حدودا 2000 تن افزایش یافت و همچنین حجم معامله نیز 350 تن افزایش را نشان می دهد. حال به تحلیل دلایل افزایش می پردازیم: قیمت این گروه در آذر ماه کاهش یافت و آن دسته از خریدارانی که انتظار کاهش داشتند در آذر ماه خرید خود را انجام دادند، گروه دیگر افرادی بودند که چشم انتظار تعیین نتیجه مذاکرات بودند: مذاکرات به دو صورت می توانست بر بازار کالا تاثیر بگذارد اگر کلا شکست می خورد دلار افزایش یافته و همه برای خرید کالا هجوم می آوردند و اگر توافق حاصل می شد مسلما دلار کاهش یافته و در چند هفته ابتدایی آذر ماه خرید زیادی به دلیلی انتظار کاهش نرخ صورت نمی گرفت. ولی نتیجه چیز دیگری بود و آن هم تمدید مجدد بود ولی همین امر و تعیین نرخ 70 دلاری نفت در بودجه و تعیین نرخ ارز 2850 تومانی در بودجه سال 1394 سبب افزایش نرخ ارز تا 3540 تومان شد.

همین امر باعث افزایش تقاضا برای این گروه و سایر گروه ها در دو هفته ابتدایی آذر ماه شد. در هفته دوم آذر ماه باز هم تقاضا افزایش یافته و به سطح 11000 تن رسید و حجم معامله هم به 7400 تن رسید ولی در هفته سوم باز هم ما شاهد کاهش حجم معامله این گروه و رسیدن به سطح 2700 تنی بودیم. که یک دلیل بازهم انتظار کاهش نرخ این محصول از طرف فعالان بازار است و دلیل دیگر رکود حاکم بر بازار اصلی مصرف محصولات نهایی این گروه یعنی ساخت و ساز کشور است.

 60 درصد محصولات تولید شده از پی وی سی در صنعت ساختمان به کار برده می شود و وقتی که بخش ساخت و ساز کشور با رکود عمیقی دست و پنجه نرم می کند طبیعی است که تقاضا برای این محصول به شدت کاهش یابد. البته تعادل نرخ ارز هم تاثیر گذار است و بازار از دست رفته عراق را که کشوری جنگ زده بوده و صنعت ساخت و سازی پر رونق داشت را هم نباید بی تاثیر دانست. در نتیجه هفته بعد هم روزی بسیار کم رونق برای این گروه پیش بینی می شود.

 

4. گروه سبک خطی

همانطور که از نمودار قیمت و عرضه و تقاضای این گروه مشخص است تا زمانی که قیمت این محصول گران بوده و بالای 5000 تومان بود تقاضای زیادی برای این محصول وجود نداشت ولی در دو هفته پایانی آبان ماه به دلیل اینکه تنها عرضه کننده این محصول پتروشیمی امیر کبیر بود معاملات این کالا با رقابت مواجه می شد. در هفته آخر آبان عرضه این محصول به شدت کاهش یافت و به 2000 تن رسید و کل آن به فروش رسید. معاملات این گروه در آبان و هفته های ابتدایی آذر رونق داشت.

در آذر ماه قیمت این کالا کاهش یافت و جذابیت بیشتری برای خرید این محصول از سوی خریداران ایجاد شد و با وجود عرضه تبریز، شازند و امیرکبیر و عرضه زیاد و 5900 تنی این محصول در هفته اول آذر تقاضای این محصول افزایش یافته و به 7000 تن رسید و حجم معامله هم 3900 تن افزایش یافت. این افزایش تا هفته دوم آذر هم ادامه داشت به طوری که در هفته دوم تقاضا 1450 تن و حجم معامله 500 تن افزایش یافت. این افزایش دلایل زیادی داشت اول اینکه در فصل مصرف این گروه قرار داریم دوم اینکه قیمت این گروه کاهش خوبی را تجربه کرد و برای خریداران جذاب شد.

سوم اینکه مذاکرات به نتیجه نرسید و بودجه 1394 نیز تاثیر گذار بود. ولی در هفته سوم ما شاهد افت شدید تقاضا و حجم معاملات این گروه هستیم. حجم عرضه ها کاهش 3000 تنی را نشان می دهد،تقاضا کاهش 7500 تنی و حجم معاملات کاهش 5500 تنی را نشان می دهد که عمده ترین دلیل این همه کاهش در درجه اول عرضه های منظم و زیاد پتروشیمی ها می باشد که از التهاب بازار به خوبی جلوگیری کرده و عامل مهم و تاثیر گذار دیگر انتظار کاهش نرخ محصولات به تبعیت از قیمت نفت در دی ماه است. برای این گروه در هفته بعد در صورت ثابت ماندن حجم عرضه ها بازاری کم رونق را پیش بینی می کنیم.

5. گروه استایرن مقاوم و معمولی

همانطور که در نمودار ها مشخص است رابطه بر عکس قیمت و حجم معامله را می توان مشاهده کرد. در آبان ماه بود که پیرو تغییرات نرخ ارز و قیمت های جهانی قیمت محصولات تبریز با افزایش مواجه شده و تقاضا و حجم معامله به دلیل ارزانتر بودن قیمت مواد موجود در بازار نسبت به بورس به شدت کاهش یافت به حدی که پتروشیمی تبریز مجبور به کاهش نرخ محصولات خود در دو مرحله شد یک بار در هفته سوم آبان و مرحله دوم هفته آخر آبان بود که تبریز قیمت هر کدام را 200 تومان کاهش داده و تقاضا و حجم معامله را شدیدا افزایش داد.

ولی این وضعیت چندان دوام نیاورد زیرا در ماه آذر نیز قیمت محصولات این پتروشیمی با افزایش مواجه شد، یکی از ویژگی های بارز پتروشیمی تبریز ارتباط قوی با بازار است که این بار این مجتمع با علم به اینکه موجودی انبارها در بازار آزاد به شدت کاهش یافته است و فعالان بازار نیز مجبورند از بورس و با قیمت های بالا کالا خریداری کنند و قیمت بازار آزاد از بورس پیشی خواهد گرفت. این مجتمع با علم به این قضایا با وجود کاهش شدید تقاضا و حجم معامله برای عرضه هایش این بار قیمت خود را کاهش نداد.

این کاهش به حدی بود که در هفته اول آذر ماه تقاضایی برای استایرن معمولی ثبت نشد و کلا 100 تن از استایرن مقاوم به قروش رسید و در هفته دوم وقتی بازار متوجه شد که تبریز قصد کاهش نرخ را ندارد و قیمت این محصولات در بازار آزاد حدودا 200 تومان افزایش یافته است شروع به خرید این محصولات از بورس نمودند و در هفته دوم 110 تن از استایرن معمولی و 500 تن استایرن مقاوم به فروش رسید. در هفته سوم میزان معامله استایرن معمولی به 120 تن افزایش یافته و استایرن مقاوم به 320 تن کاهش یافت. و به نظر می رسد در هفته بعد اگر تبریز کاهش نرخ ندهد تقاضا برای این محصولات ثابت یا کاهش خواهد یافت و اگر این مجتمع کاهش نرخ دهد تقاضا و حجم معامله افزایش خواهد یافت.

 

نکته مهم در کلیه نمودارها:

نکته مهم در کل نمودار ها و روند ها وجود رابطه منفی بین قیمت و مقدار است. و ما شاهد هستیم که در کلیه کالاهایی که کاهش نرخ داشتیم تقاضا و حجم معاملات حداقل در هفته اول افزایش قابل توجهی داشته است و در مورد کالاهایی که افزایش نرخ گرفته اند حداقل در هفته اول بعد از افزایش،  تقاضا و حجم معامله شان به شدت کاهش یافته است. به نظر می رسد در شرایط فعلی که کل بازار انتظار کاهش نرخ به تبعیت از کاهش نرخ نفت را دارد و رکود عمیقی بر بازار فروش محصولات نهایی کشور حاکم است کاهش نرخ و عرضه های منظم بهترین استراتژی برای رونق بازار است ولی تا بازار برای فروش محصولات نهایی آماده نشود و همچنین سرمایه در گردش تولیدکنندگان فراهم نشود بازار به صورت بلند مدت رونق نخواهد گرفت که این خود نیز نیاز مند سیاست های کلان است.4

--

منبع: انجمن ملی پلاستیک ایران با همکاری کارگزاری اطمینان سهم


ثبت نظر

ارسال