یراق‌آلات پنجره دوجداره در ایران مناسب نیست

پنجره‌ایرانیان؛ فربد جعفریان، سازنده منطقه ۴ بیان کرد: عوارض ۴۰ درصدی جذابیتی ندارد چون قیمت‌های عوارض صدور پروانه و پایان کار زیاد شده است که برخی از سازندگان ترجیح می‌دهند پولشان را در بانک بگذارند تا ساختمان‌سازی کنند یا تعداد پروژه‌های کمتری در سال کار کنند.
  • شنبه 10 دی 1401 ساعت 11:18

به گزارش صما، این سازنده افزود: درباره پایداری ساختمان من‌باب هدر رفتن انرژی، مثلا بحث گرمایش از کف برای تهران صرفا پرت انرژی است در مناطق سردسیر این روش مناسب است یا مثلا در لواسان کار می‌کنند که چون کوهستانی است مناسب است. در کل تکنولوژی ما از دنیا درباره پایداری عقب است. پنجره دوجداره خوب است اما در حوزه یراق‌آلات عقب هستیم و همین موضوع سبب هدررفت انرژی از پنجره‌های دوجداره می‌شود. وگرنه پروفیل و شیشه در همه دنیا یکسان است.

جعفریان ادامه داد: در حوزه عایق‌های صوتی من در پروژه‌هایم در دیوارهای که در کنار هم به کار می‌روند از پشم سنگ استفاده می‌کنم که ضوابط اجرایی خاص خود را دارد؛ اما برخی‌ها یونولیت را خورد می‌کنند که ارزان‌تر شود که به درد هم نمی‌خورد. نظارت و وجدان در این بخش خیلی مهم است.

این سازنده درباره نمای ساختمان گفت: در یکی از پروژه‌هایم از چوب در نما می‌خواستم استفاده کنم که کمیته تما قبول نکردند و بخشی به این دلیل است که تعمیر و نگهداری چوب مهم است. هر سه سال یک‌بار رسیدگی مجدد می‌خواهد که برای ساکنین صرف نمی‌کند! این دلیل کمیته نما بود؛ چون بعد از سه سال دوباره باید داربست نصب شود و چوب رنگ شود؛ بنابراین درنهایت از آجر و سنگ استفاده کردم و طرح خب مثل آن مدلی که طراحی شده بود درنیامد. به‌هرحال باید اجری پیدا می‌کردم که رنگش با چوب یکی باشد و خب سخت بود. در کمیته نما ۲ ماه طول کشید تا بالاخره طرح تایید شد.

سازندگان مجبورند با ضوابط کمیته نما کنار بیایند ولی مردم راحت خرید نمی‌کنند دنبال نماهایی هستند که سنگ در آن به کار رفته باشد و بعد دوست دارند نظر آن‌ها هم رعایت شوند. کمیته نما داستان‌های زیادی دارند مانند اینکه تراس بزرگ نباشد فلاورباکس هرجایی قرار نگیرد. بعضی از شهروندان تراس بزرگ را ترجیح می‌دهند که فضایی برای نشستن در کنار هم داشته باشند. وقتی طرح نمای من تصویب نمی‌شود مجبور می‌شوم که داخل ساختمان را هم تغییر دهم و این فرایندی زمان‌بر و اذیت کننده است. من نمای دو رنگ یا سه رنگ داشتم که کمیته نما در تم آن‌هم دست برند و طرح چیزی نشد که من دوست داشتم. نما خیلی مهم است من جز کسانی هستم که همیشه نمای من برتر بوده در جشنواره‌ها منتهی در عمل مهم است که دست ما را چقدر باز بگذارند یا چقدر فرایند تصویب نما را طولانی کنند.


ثبت نظر

ارسال