آلومینیوم المهدی روی میز فروش سازمان خصوصی‌سازی

پنجره‌ایرانیان؛ سازمان خصوصی‌سازی جنجالی‌ترین واگذاری تاریخ یعنی آلومینیوم المهدی و طرح هرمزال را با هدف وصول مطالبات خود از خریدار قبلی روی میز فروش گذاشت.
  • یکشنبه 25 آذر 1397 ساعت 14:33

به گزارش آنا، سازمان خصوصی‌سازی در جدیدترین فراخوان واگذاری سهام و دارایی به‌منظور وصول مطالبات خود از خریدار قبلی نسبت‌ به واگذاری و انتقال سهام شرکت مجتمع آلومینیوم المهدی و دارایی‌های طرح آلومینیوم هرمزال با مشخصات و شرایط مصوب اقدام می‌کند.

بر اساس این گزارش میزان سهام قابل‌واگذاری شرکت مجتمع آلومینیوم المهدی ۷۳, ۶ درصد، میزان دارایی قابل‌واگذاری دارایی‌های طرح آلومینیوم هرمزال ۱۰۰ درصد تعیین شده است.

شرایط پرداخت وجه معامله به‌صورت ۳۴۰ میلیارد تومان به‌عنوان حصه نقدی معامله، پرداخت باقی‌مانده ثمن معامله به صورتی تعیین شده است که خریدار، تمام اقساط مربوط به این معامله را که خریدار قبلی تعهد کرده اما سررسید آن فرانرسیده است، تقبل و پرداخت می‌کند.

همچنین در سایر شرایط این فراخوان آمده است که خریدار متعهد است اقساط قرارداد تسهیلات دریافت‌شده از بانک صنعت و معدن را در سررسیدهای مقرر طبق جدول پیوست پرداخت کند.

بر اساس این گزارش پیش‌ازاین، جنجال‌های بسیاری بر سر نحوه ارزش‌گذاری و واگذاری سهام شرکت به خریداران قبلی به وجود آمده بود و عده‌ای وجود انحصار در این واگذاری و حتی برخورداری از رانت‌های ویژه را عامل حیف‌ومیل شدن اموال در واگذاری بلوک کنترلی سهام شرکت آلومینیوم المهدی می‌دانستند.

شرکت فروآلیاژ گنو (سهامی خاص) مالک یک درصد از سهام بانک تجارت است. ضمن اینکه علی‌محمدی مالک شرکت معادن فاریاب از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ کرومیت، فروکروم منگنز در خاورمیانه و ایران است. شرکت نوین آلیاژ سمنان که درزمینه تولید فروآلیاژهای کم‌کربن، متوسط کربن و پرکربن و انواع بوته‌های ریخته‌گری فعالیت می‌کند نیز متعلق به وی است.

بر اساس این گزارش، شرکت آلومینیوم المهدی در تیرماه ۱۳۶۹ با برآورد اولیه هزینه سرمایه‌ ۱, ۵ میلیارد دلار و با هدف تولید ۱۱۰ هزار تن آلومینیوم در سال، قابل‌افزایش به ۳۳۰ هزار تن در‌ بندرعباس‌، تاسیس شد. تا پایان سال ۱۳۸۱ تعداد ۱۲۰ دیگ ساخته و راه‌اندازی شد؛ به‌طوری‌که ظرفیت تولیدی مجتمع به ۵۵ هزار تن در سال رسید.

 

 


ثبت نظر

ارسال