گزارش جهانی تقاضا برای فلز آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ در سال 2017، تولید جهانی فلز آلومینیوم 8/5 درصد رشد سالانه داشته است. از طرفی افزایش تقاضا تاثیر بسزایی بر روی قیمت آلومینیوم داشته است و پیش‌بینی می‌شود که با رشد ساختمان‌سازی و تقاضا برای فلزات سبک‌وزن در این حوزه، افزایش تقاضا در صنعت آلومینیوم مشهود باشد.
  • سه شنبه 1 آبان 1397 ساعت 16:23

به گزارش پنجره‌ایرانیان به نقل از رویترز، تولید آلومینیوم اولیه در سال 2017، 8/5 درصد رشد سالانه داشته است. در این میان بیشترین افزایش تولید به میزان 10 درصد در چین مشاهده می‌شود این درحالی‌ است که تولید در اروپا و شمال آمریکا ثابت مانده است. درکل می‌توان گفت که در سال 2017، مجموعاً 2/63 میلیون تن آلومینیوم در سطح جهان تولید شده است، این درحالی‌ است که میزان تولید آلومینیوم در سال 2014، 2015 و 2016 به ‌ترتیب 927/53، 736/57 و 890/59 میلیون تن بوده است. پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال 2018 تولید جهانی آلومینیوم به بیش از 64 میلیون تن برسد.

آمار منتشرشده از سازمان آمار جهانی آلومینیوم حاکی از آن است که تولید آلومینیوم اولیه در ماه آگوست سال جاری به 485/5 میلیون تن رسیده است. این سازمان هنوز تولید آلومینیوم خود را در ماه سپتامبر اعلام نکرده است. تولید آلومینیوم اولیه در ماه آگوست 2017، 276/5 میلیون تن، در ماه آگوست 2016، 102/5 میلیون تن و در ماه آگوست 2015، 942/4 میلیون تن بوده است.

در حوزه بازیافت آلومینیوم نیز انتظار می‌رود که تولید آلومینیوم بازیافتی در سطح جهان در سال 2018 به 12 میلیون تن برسد. تقاضا و قیمت فلز آلومینیوم ارتباط نزدیکی باهم دارند به‌طوری‌که در ابتدای سال 2017 قیمت آلومینیوم 1700 دلار (تن) بوده و هم‌اکنون در ماه‌های پایانی سال 2018 به 2200-2100 دلار به ازای هر تن افزایش یافته است.

سازمان آمار جهانی به ازای هر تن آلومینیوم، پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال جاری شرایط فلز آلومینیوم در بازار رو به بهبود باشد. این پیش‌بینی درحالی‌که است که تعرفه‌های دونالد ترامپ علیه تولیدکنندگان بزرگ فلز آلومینیوم اعمال شده است. البته چین به‌عنوان یکی از کشورهای تحریم‌شده، صادرات صنعت آلومینیوم خود را (اعم از آلومینیوم اولیه و نیمه‌نهایی) به بازار اروپا گسترش داده است و هنوز از این بازار بهره‌مند است.

چین بزرگ‌ترین محرک رشد صنعت آلومینیوم

سال‌هاست که چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فلز آلومینیوم در جهان شناخته می‌شود. این درحالی‌ است که حتی تقاضا برای فلز آلومینیوم در چین بیش از سایر نقاط جهان رو به افزایش است، لذا چین همواره مهم‌ترین محرک و مهره در صنعت جهانی آلومینیوم محسوب می‌شود.

رشد تقاضای جهانی برای آلومینیوم اولیه و بازیافتی بیشتر حاصل رشد صنعت خودروسازی است. مصرف آلومینیوم نیز در صنعت هوافضا رو به افزایش است و خود عامل مهمی در مصرف و تقاضا برای این فلز در بازار است. همچنین افزایش ساخت‌وساز در اروپا، تقاضا برای فلز آلومینیوم را افزایش داده است. در کنار صنایع مذکور، تقاضا در بازار مهندسی مکانیک و بسته‌بندی نیز افزایش یافته است و درکل می‌توان گفت فلز آلومینیوم از بازار تقاضای نسبتاً بالایی برخوردار است.

کاهش موجودی آلومینیوم در انبارهای سراسر جهان

افزایش تقاضا تأثیر بسزایی بر روی موجودی این فلز دارد. تأثیر کاهش موجودی را بیشتر می‌توان در بورس فلزات لندن (LME) و بورس شانگهای مشاهده کرد.

به گزارش متال بولتن، موجودی آلومینیوم در بورس‌های مختلف تا پایان ماه سپتامبر 2018، یک‌چهارم میزان موجودی در سال 2014 بوده است. این مسئله حاکی از آن است که تقاضا برای این فلز در سطح بین‌المللی رو به افزایش است و این تقاضا تنها شامل چین نمی‌شود.

به گزارش CRU از بازار آلومینیوم، علیرغم تمام چالش‌های حاکم بر بازار آلومینیوم نظیر تحریم‌های دونالد ترامپ، انتظار نمی‌رود که تا سال 2025 تقاضا برای فلز آلومینیوم کاهش یابد. CRU معتقد است تقاضا برای فلز آلومینیوم طی سال‌های آتی روندی صعودی را طی کند.

سهم تولیدکنندگان بزرگ آلومینیوم از بازار بزرگ جهانی

گزارش‌های آماری حاکی از آن است که 54 درصد از آلومینیوم تولیدی در جهان توسط چین تولید می‌شود. روسیه و سایر کشورهای اروپایی 7 درصد، اتحادیه اروپا 7 درصد، خاورمیانه 9 درصد، سایر کشورهای آسیایی 7 درصد، آفریقا 3 درصد، آمریکای ‌شمالی 7 درصد و اقیانوسیه 3 درصد از تولید جهانی آلومینیوم را به خود اختصاص داده‌اند. آمریکای جنوبی و سایر نقاط جهان نیز مابقی تولید جهانی آلومینیوم را به خود اختصاص می‌دهند.

 

 

 


ثبت نظر

ارسال