در همایش چشم‌انداز صنایع غیرآهنی اعلام شد:

آمارهایی از تولید آلومینیوم، مس، سرب و روی

پنجره‌ایرانیان؛ مهم‌ترین چالش‌های فلزات غیرآهنی و چند آمار از تولید مس، سرب و روی و آلومینیوم و طلا اعلام شد.
  • شنبه 14 مهر 1397 ساعت 11:37

به گزارش بورس پرس، محمد ابکاء مدیرعامل شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک در اولین همایش چشم‌انداز صنایع غیرآهنی ایران و فناوری‌های وابسته گفت: درزمینه ذخایر طلا ۲۹۴ تن، بوکسیت ۳۵ میلیون تن، مس ۲۲ میلیون تن و در سرب و روی ۱۴ میلیون تن ذخایر داریم. همچنین سهم ما از ذخایر بین‌المللی شامل مس ۳.۱ درصد (رتبه هشتم)، سرب و روی ۴.۴ درصد (رتبه دوازدهم) و در بخش بوکسیت ۰.۱ درصد و طلا ۰.۶ درصد است.

وی ادامه داد: در بخش ارزش تولید، سهم معادن مختلف، سنگ‌آهن ۴۱.۱ درصد، مس ۲۳ درصد، سرب و روی ۲.۴ درصد، طلا ۰.۵ درصد و بوکسیت ۰.۵ درصد سهم را به خود اختصاص داده‌اند و در بخش اشتغال سنگ‌آهن ۲۲.۹ درصد، مس ۱۱.۶ درصد، سرب و روی ۲.۴ درصد، طلا ۰.۷ درصد و بوکسیت ۰.۶ درصد سهم را در اختیار دارند.

این مقام مسئول در مورد حجم معادن غیر آهنی دنیا هم گفت: حجم سنگ بوکسیت به ۳۰ میلیارد تن و مس ۷۹۰ میلیون تن، روی ۲۳۰ میلیون تن، سرب ۸۸ میلیون تن و طلا ۵۰ هزار تن است. همچنین حجم تولید جهانی در سال ۲۰۱۷، ۵۸ میلیون تن آلومینیوم، ۲۳ میلیون تن مس، سرب ۱۱ میلیون تن و روی ۱۳ میلیون تن است.

ابکاء افزود: ظرفیت تولید آلومینیوم ۴۲۹ هزار تن است و تولید ۳۳۷ هزار تن انجام می‌شود در سرب ظرفیت ۲۹۶ هزار تن و تولید ۱۲۷ هزار تن، در روی ظرفیت ۳۲۹ هزار تن و تولید ۱۹۷ هزار تن است. باید بر اساس برنامه ۱۴۰۴ در تولید مس به ۴۵۰ هزار تن و در تولید طلا به ۱۲ تن و در تولید آلومینیوم به ۱۵۰۰ هزار تن دست پیدا کنیم. این در حالی است که برای سرب و روی چشم‌اندازی برای ۱۴۰۴ تعریف نشده است.

وی در مورد صادرات و واردات فلزات غیر آهنی هم اعلام کرد: حجم صادرات ایران در سال میلادی گذشته، ۱۷۶ هزار تن آلومینیوم، مس ۱۳۶ هزار تن، سرب ۱۱۴ هزار تن و روی ۱۴۵ هزار تن بود و در واردات شاهد ورود ۱۱۵ هزار تن آلومینیوم، ۱۳ هزار تن سرب و ۵ هزار تن مس بودیم.

ابکاء مهم‌ترین چالش‌های فلزات غیرآهنی را برشمرد و گفت: نبود استراتژی مشخص در هر شاخه، ساختار ناهمگن در بخش دولتی و خصوصی و ضعف حضور بخش خصوصی، عدم دسترسی به اطلاعات صحیح به‌ویژه در واحدهای بخش خصوصی، نبود اطلاعات شفاف در دسترس، ﺑﺎزدﻫﯽ نامطلوب ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻘﯿﺎس، به‌روز نبودن ﺑﺮﺧﯽ ﻓناوری‌های موجود، تراکم نیروی انسانی و بهره‌وری پایین، کمبود منابع مالی برای توسعه و نوسازی‌، مشکلات زیرساخت‌ها ازجمله آب، برق، حمل‌ونقل از چالش‌های توسعه فلزات غیرآهنی هستند.

به گفته وی لازم است مطالعه و کارهای میدانی در بخش‌های ذخایر و نتایج اکتشافات، بازارهای داخلی و بین‌المللی، انتخاب بازارهای هدف صادراتی، بررسی زیرساخت‌ها، فناوری‌های نو، شیوه‌های تامین منابع مالی و جذب سرمایه و تولید محصول با ارزش‌افزوده بالاتر به‌ویژه در صنعت مس مطالعه و کارهای میدانی انجام شود.


ثبت نظر

ارسال