بهینه‌سازی بومی خطوط احیای آلومینیوم بدون کمک خارجی‌ها

پنجره‌ایرانیان؛ متخصصان کشور در شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) موفق شدند برای نخستین بار بدون کمک خارجی‌ها خطوط احیای آلومینیوم را با یک‌ششم هزینه، بهینه‌سازی کنند.
  • سه شنبه 12 تیر 1397 ساعت 11:27

به گزارش ایرنا، بهینه‌سازی و راه‌اندازی خطوط تولیدی کارگاه‌های احیاء قدیم این شرکت با توان متخصصان داخلی، ازجمله اقدام‌هایی است که در سال‌های گذشته همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب در این شرکت قدیمی ‌به انجام رسید.

به‌این‌ترتیب، ضمن بی‌نیازی از حضور متخصصان خارجی، صرفه‌جویی ارزی قابل‌توجهی در این شرکت به انجام رسید که در برهه کنونی و مواجهه با تحریم‌های اقتصادی، می‌تواند بسیار ارزشمند باشد.

مدیر کارگاه احیای ایرالکو در این زمینه اظهار داشت: خط چهار کارگاه احیا در سال ۱۳۹۶ بهینه‌سازی شده و بازدهی دیگ‌های آن ۹۲.۵ درصد است. سهیل اسدی افزود: هر خط مشتمل بر ۱۵۰ دیگ است که درمجموع ۲۵ هزار تن آلومینیوم مذاب تولید می‌کنند. وی اضافه کرد: تا پایان امسال بهینه‌سازی خط ۵ نیز به پایان رسیده و وارد مدار تولید می‌شود. عملیات بهینه‌سازی و نصب خطوط ۴ و ۵ احیاء آلومینیوم هر یک به ظرفیت سالیانه ۲۵ هزار تن توسط متخصصان و کارشناسان ایرالکو به انجام رسیده است که با احتساب خط ۳ ظرفیت مجموع آنها به ۷۵ هزار تن می‌رسد.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: برای تولید هر تن آلومینیوم نیاز به پنج هزار دلار سرمایه‌گذاری است؛ بر این اساس ظرفیت ۷۵ هزار تنی خطوط سه‌گانه یادشده به ۳۷۵ میلیون دلار (بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان) سرمایه‌گذاری نیاز دارد اما این مهم با صرف هزینه‌های بسیار پایین‌تر توسط متخصصان ایرالکو به انجام رسیده است.

سید جمال موسوی، مدیر فنی شرکت ایرالکو همچنین گفت: بهینه‌سازی و راه‌اندازی خط ۴ در سال ۱۳۹۶ با صرف هزینه سه میلیارد تومانی در مدت هشت ماه به انجام رسید، درحالی‌که خط ۳ همین شرکت در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳ با حضور متخصصان شرکت چینی «ان.اف.سی» با هزینه ۱۳ میلیارد تومانی صورت گرفت.

وی اضافه کرد: بهینه‌سازی خط ۳ توسط یک شرکت داخلی با نظارت چینی‌ها به انجام رسید اما صفر تا ۱۰۰ خطوط ۴ و ۵ احیاء آلومینیوم این شرکت توسط متخصصان کشورمان اجرایی شد.

محمد گودرزی، رئیس کارخانه ایرالکو نیز اعلام کرد: خط ۵ این شرکت با ظرفیت تولید نزدیک به ۲۵ هزار تنی تا پایان امسال وارد مدار تولید می‌شود.

گودرزی ادامه داد: سیستم انتقال پودر آلومینا تا پایان پاییز امسال به بهره‌برداری می‌رسد‌. این سیستم که از دانش فنی بومی کشور بهره می‌برد جایگزین حمل با کامیون شده و از آلودگی می‌کاهد و در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌کند.

وی تصریح کرد: اکنون می‌توانیم ۸۰ هزار تن شمش بیلت تولید کنیم تا نیاز پروفیل سازان را برطرف کنیم‌. اگر دو خط ۱۱۰ هزار تنی در سایت «خیرآباد» (واقع در ۳۰ کیلومتری اراک) راه‌اندازی شود، ۲۲۰ هزار تن به ظرفیت تولید شمش اضافه می‌شود‌.

به گفته وی، دو خط از کارگاه‌های قدیم احیای آلومینیوم ایرالکو تعطیل شده و کارگاه‌های احیای جدید با فناوری‌های تازه‌تر به‌تدریج در حال جایگزینی آنهاست. با ساخت و بهره‌برداری کارگاه‌های احیای جدید، دیگر از مشکلات زیست‌محیطی کارگاه‌های قدیمی خبری نیست و فلز آلومینیوم با کیفیت بالاتری تولید می‌شود. انواع شمش‌های آلومینیوم به‌صورت تی‌بار، هزار پوندی، آلیاژهای ریخته‌گری، بیلت، اسلب و غیره در ایرالکو تولید می‌شود.

ظرفیت تولید شرکت آلومینیوم ایران بیش از ۱۷۵ هزار تن است و نزدیک ۱۱ هزار کارخانه و کارگاه با بیش از ۲۵۰ هزار نفر در صنایع وابسته به آلومینیوم اشتغال دارند.

بر اساس این گزارش، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) مهرماه ۱۳۹۵ اعلام کرده بود که میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای طرح‌های توسعه زنجیره آلومینیوم ۱۱ میلیارد دلار است که ۲۱.۵ درصد از کل سرمایه‌گذاری موردنیاز بخش معدن و صنایع معدنی را تا افق ۱۴۰۴ در برمی‌گیرد.

مطالعات نشان می‌دهد ۲۵ درصد قیمت تمام‌شده صنعت آلومینیوم مربوط به انرژی است و بنابراین در این عرصه کشور ما با برخورداری از ذخایر گسترده نفت و گاز، می‌تواند جایگاه خود را ارتقا بخشد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افق ۱۴۰۴ هدف یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید شمش آلومینیوم را پیش‌بینی کرده است.


ثبت نظر

ارسال