پیشرفت ٧٥ درصدی بزرگترین واحد تولید متانول جهان

پنجره ایرانیان: شرکت متانول کاوه با هدف احداث بزرگترین واحد تولید متانول در جهان با درجه کیفی A–A و ظرفیت ٧٠٠٠ تن در روز در بندر دیر واقع در بوشهر تاسیس و در حال حاضر فاز ساخت و ساز خود را پشت سر می‏ گذارد.
  • دوشنبه 16 شهریور 1394 ساعت 9:52

به گزارش شانا، شرکت سوییسی متانول کازاله به همراه شرکت فنی مهندسی پیدک با ملیت ایرانی و فعال در حوزه نفت و گاز و صنایع پتروشیمی به عنوان پیمانکار مهندسی اولیه، مهندسی جزئیات و تدارکات پروژه در این پروژه مشارکت دارند  و پیش ‏بینی می‏ شود تا پایان سال ٢٠١٥ فاز اجرایی آن به پایان برسد. ظرفیت فعلی کشور حدود ٣.٥ میلیون تن در سال است که در صورت اجرا و پایان این طرح‏ ها به‏ خصوص متانول کاوه در زمانبندی مقرر ظرفیت اسمی متانول کشور در سال‏ های آتی به حدود ٢٠ میلیون تن در سال خواهد رسید.

ایران به دلیل بهره مندی از ذخایر عظیم گازی در صورت سرمایه ‏گذاری در پروژه هایی نظیر  MTO/NTP برای تولید الفین‏ ها از متانول می‏ تواند پیشتاز باشد. این طرح‏ ها می ‏توانند مصرف متانول داخلی را به ‏شدت افزایش دهند.

کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی، هند، سنگاپور، تایوان، تایلند، ترکیه، اروپای غربی با جمع کل واردات ١٥ میلیون تن عمده ‏ترین بازارهای هدف برای متانول صادراتی خاورمیانه  محسوب می ‏شوند. از این ‏رو ابراهیم عسکریان، مدیرعامل پتروشیمی متانول کاوه با اشاره به پیشرفت فیزیکی ٧٥ درصدی فاز نخست این طرح گفته بود: در صورت حمایت دولت، فاز دوم این پروژه پس از پایان کار در فاز نخست آغاز می‏ شود.

وی از مراحل نهایی نصب و ساخت واحدهای یوتیلیتی، نصب راکتور و برج های تقطیر و واحد نیروگاهی این طرح خبر داده و افزوده بود: با راه ‏اندازی این طرح روزانه هفت هزار تن به تولید متانول کشور افزوده می ‏شود.

گفتنی است، متانول مایعی شفاف و بی‏رنگ است که به ‏طورگسترده در تولید انواع مختلف مواد شیمیایی همانند فرمالدئید، رزین‏ ها، DMEMTBE ، اسید استیک، حلال‏ ها، الفین ‏ها و غیره استفاده می‏ شود. همچنین متانول را می‏ توان به عنوان یک منبع انرژی پاک برای توربین‏ ها، اتومبیل ‏ها، سوخت بیل‏ های الکتریکی و غیره مورد توجه قرار داد که ضمن سازگاری با محیط زیست دارای ارزش حرارتی بالا و موثری است.


ثبت نظر

ارسال