پیشنهادهایی کشورهای خارجی برای بازسازی پالایشگاه ‏های ایران

پنجره ایرانیان: برخی از شرکت‌های خدماتی فعال در صنعت نفت از کشورهای استرالیا، فرانسه، چین و کره که پیش از اعمال تحریم‌ها در ساخت پالایشگاه‌ در ایران فعال بودند اخیرا و پس از مذاکرات ایران و 6 کشور جهان درخواست خود را برای بازگشت به صنعت نفت ایران ارسال کرده‌اند.
  • پنجشنبه 5 شهریور 1394 ساعت 1:11

به گزارش خبرگزاری فارس برخی از شرکت‏ های خدماتی فعال در صنعت نفت که پیش از اعمال تحریم‌ها در ساخت پالایشگاه‌ در ایران فعال بودند اخیرا وپس از مذاکرات ایران و 6 کشور جهان درخواست خود را برای بازگشت به صنعت نفت ایران ارسال کرده ‏اند.

بعضی از منابع خبری اعلام کردند این شرکت ها شامل ورلی پارسونز استرالیا، اکسنز و تکنیپ فرانسه، دایلم کره‌جنوبی و شرکت مهندسی سینوپک چین هستند.

شرکت‌های خدمات نفتی بین‌المللی در تلاش برای به‌دست‌آوردن قراردادهای ده‌ها میلیارد دلاری برای تعمیر و نوسازی پالایشگاه‌های نفتی ایران پس از لغو تحریم‌ها هستند و انتظار دارند مانند گذشته بتوانند به صنعت نفت ایران بازگردند.

ایران هم‌اکنون نیازمند تکمیل طرح‌های نوسازی و توسعه صنایع پالایشی و پتروشیمی خود است، اما این طرح‌ها به دلیل تحریم‌ها در پنج سال گذشته با تاخیر و مشکلاتی روبرو شده‌اند. منابع نزدیک به شرکت‌های خارجی که برای مذاکره با مقام‌های ایرانی به تهران آمده‌اند، گفته‌اند این پروژه‌های تعمیر و نوسازی، حداقل صدمیلیارد دلار برآورد شده است.

این شرکت‌ها از اظهارنظر درباره اینکه آیا مدیران آنها به تهران سفر کرده‌اند و مذاکراتی با مقام‌های ایرانی داشته‌اند، خودداری کردند. در همین رابطه یک مقام مسئول در صنعت نفت به خبرگزاری رویترز گفت: طرح‌های ارتقای چند پالایشگاه بزرگ در ایران با تشدید تحریم‌ها و در پی آن خروج شرکت‌ها و توقف صدور تجهیزات متوقف شدند. بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران ماه گذشته اعلام کرده بود ایران در نظر دارد ظرف ١٠ سال آینده ٨٠ میلیارد دلار در طرح‌های ارتقاء و نوسازی صنایع پتروشیمی سرمایه‌گذاری کند.

این درخواست ها در حالی مطرح می ‏شود که پس از خروج این شرکت‌ها به دلیل تحریم ایران، سازندگان داخلی با استفاده از توانایی‏ های داخلی توانستند اقدام به احداث پالایشگاه و پتروشیمی‏ های جدید کنند که از جمله این پالایشگاه‏ ها می ‏توان به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد که در صورت اتمام کشور را از واردات بنزین بی‌نیاز کرده و به صادرکننده بنزین تبدیل می‌کند.


ثبت نظر

ارسال