موافقت مجلس با کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی

پنجره‌ایرانیان؛ موافقت مجلس با کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در جریان بررسی جزئیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور ازجمله مهم‌ترین اخبار روز دوشنبه پانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی بود که می‌توانید مشروح آن را در ادامه بخوانید.
  • سه شنبه 16 اردیبهشت 1399 ساعت 11:55

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی برگزار شد و بررسی جزئیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

در این جلسه نمایندگان مجلس با کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی موافقت کردند.

در جریان بررسی کلیات این لایحه سه نماینده به‌عنوان موافق و سه نماینده به‌عنوان مخالف صحبت کردند و نهایتا پس از اظهار رئیس‌کل بانک مرکزی و اعلام نظر کمیسیون اقتصادی به‌عنوان موافق تصویب کلیات، مجلس شورای اسلامی با کلیات این لایحه موافقت کرد.

 

کاهش کارایی پول ملی نتیجه تورم ۵ دهه اخیر است

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی هم با حضور در مجلس کاهش کارایی پول ملی را نتیجه تورم انباشته پنج دهه اخیر عنوان کرد و گفت که با توجه به رایج بودن تومان در عرف می‌خواهیم با عرف هماهنگ باشیم.

وی افزود: کاهش کارایی پول ملی در نتیجه تورم مزمن و انباشته پنج دهه اخیر اتفاق افتاده و باعث شده پول ملی که به‌عنوان ریال و پیش از آن دینار نامیده می‌شد در جامعه کاربرد نداشته باشد و البته دینار مدت‌هاست که وجود خارجی ندارد و عرف اصلی در جامعه تومان است. ما هم می‌خواهیم با عرف جامعه هماهنگ باشید.

 

با حذف چهار صفر از پول ملی اوضاع را به هم می‌ریزید

همچنین علیرضا سلیمی، نماینده محلات با بیان این‌که در حال حاضر قیمت‌ها ثبات ندارد، گفت: چه توجیهی دارد که مجلس در روزهای پایانی باعجله موضوع حذف چهار صفر از پول ملی را موردبررسی قرار دهد؛ آن‌هم در وضعیتی که هیچ‌چیزی به‌خصوص قیمت‌ها ثبات ندارد. خودرو و مسکن گران شده و ما انگار می‌خواهیم با این مصوبه اوضاع را به‌هم‌ریخته و مزید بر علت شویم با این مصوبه بازار بیش‌ازپیش به هم می‌ریزد.

 

تومان واژه غیرفارسی است

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه هم در جریان بررسی جزئیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور گفت که طبق اصل ۱۵ قانون اساسی زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. طبق بررسی‌های بنده که از آقای همتی هم سوال کردم، تومان واژه فارسی نیست بلکه واژه مغولی است که از مدت‌ها قبل وارد ادبیات ایران شده است.

در نتیجه جلسه علنی امروز مجلس، نمایندگان جزئیات لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را تصویب کردند و مقرر شد که در طی سه سال آینده واحد پول ایران تومان شود.

 


ثبت نظر

ارسال