توسعه صنعت آلومینیوم برای کشور استراتژیک است

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: امروز توسعه صنعت آلومینیوم به‌ویژه تامین مواد اولیه این صنعت، برای کشور اهمیت استراتژیک دارد.
  • سه شنبه 16 بهمن 1397 ساعت 10:51

به گزارش پنجره‌ایرانیان به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خداداد غریب پور در مراسم افتتاح پست 230.63 کیلوولتی برق سراب که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی انجام شد، اظهار داشت: بخش معدن در کنار نفت، پتانسیل بالایی برای رشد اشتغال و درآمدزایی دارد.

وی افزود: معادن کشورمان در بخش‌هایی واقع شده‌اند که اغلب در مناطق کم برخوردارند. به گفته وی، اکنون اشتغال بخش معدن و صنایع معدنی ایران، 700 هزار نفر است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه این سازمان طی سال‌های 1381 (آغاز فعالیت ایمیدرو) تا آبان سال جاری 1397، 111 طرح راه‌اندازی کرده است، تصریح کرد: ارزش این طرح‌ها، 14.4 میلیارد دلار است.

وی افزود: این تعداد طرح، 45 هزار شغل مستقیم و 100 هزار شغل غیرمستقیم ایجاد کرده است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: کشورمان در صنعت فولاد در بخش کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی بیش از 90 درصد از دانش را در اختیار دارد.

وی ادامه داد: در نظر داریم تولید آلومینیوم را از 380 هزار تن به 1.5 میلیون تن برسانیم درحالی‌که نیاز امروز ما بیش از 600 هزار تن آلومینا است.

وی همچنین به برنامه تامین ماده اولیه تولید آلومینیوم از خارج کشور اشاره کرد و گفت: در گینه، معدن بوکسیت در اختیار داریم به‌طوری‌که می‌توان بخشی از نیاز داخلی به بوکسیت را از آن معدن تامین کرد.

به گفته غریب پور، با کمک و همراهی مجلس، 2 هزار میلیارد تومان از مطالبات ایدرو و ایمیدرو تهاتر شده است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در منطقه سنگان با مشارکت بخش خصوصی انجام‌شده و اکنون درصدد جذب سرمایه بخش خصوصی در حوزه زیرساخت‌ها به‌ویژه ناحیه سنگان هستیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن تشکر از پیگیرهای نمایندگان مجلس و نیز مسئولان استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: ایمیدرو در طرح پست برق سراب، 50 درصد سرمایه‌گذاری کرده است.

وی یادآور شد: ایمیدرو پیش‌تر در پایلوت آذرشهر، تولید آزمایشی آلومینا از نفلین سینیت را انجام داده است.

غریب پور اذعان داشت: با عملی شدن طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت، 700 میلیون دلار سرمایه جذب و بیش از 700 شغل ایجاد می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کشور کاهش وابستگی در مواد اولیه آلومینیوم را پیگیری می‌کند.

 

توجیه اقتصادی اجرای طرح نفلین سینیت

داوودی، نماینده مردم سراب در مجلس در مراسم افتتاح پست 230.63 کیلوولتی سراب گفت: با توجه به پیگیری‌های مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی، مورد تاکید رئیس مجلس شورای اسلامی نیز قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب در آمریکا، روسیه، کانادا، چین و هند توجیه اقتصادی دارد پس در ایران هم همین شرایط برقرار است.

داوودی گفت: پروژه پست 230.63 کیلوولتی با اهداف (تامین برق موردنیاز آلومینا از نفلین سینیت، تقویت شبکه فوق توزیع برق منطقه سراب، مهربان و هریس، رفع افت ولتاژ پست‌ها و نیز ایجاد زیرساخت به‌منظور پاسخگویی به متقاضیان جدید صنعتی و کشاورزی منطقه) اجراشده که نیمی از سرمایه‌گذاری از سوی ایمیدرو و مابقی توسط شرکت برق منطقه‌ای آذربایجان انجام‌شده است.

در پایان این برنامه و با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و نیز رئیس هیات عامل ایمیدرو، استاندار آذربایجان شرقی و نماینده مردم سراب در مجلس، توافقنامه اجرای طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت، بین ایمیدرو، ایدرو و شرکت مدیریت طرح‌های صنعتی ایران مبادله شد که بر اساس آن، قرار است طی 4 ماه دانش فنی و فاینانس این طرح آماده شود.


ثبت نظر

ارسال