در دومین روز از نمایشگاه مسکن چه گذشت

پنجره‌ایرانیان؛ روز دوم از نخستین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری با برگزاری نشست مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید به پایان رسید و در حین برگزاری، خبرهایی از تغییرات گسترده در معاونت‌های وزارت راه و شهرسازی به گوش رسید.
  • سه شنبه 25 دی 1397 ساعت 11:31

به گزارش ایسنا، امروز دومین روز از نخستین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری که توسط وزارت راه و شهرسازی برگزار شده به اتمام رسید. در این نمایشگاه سه روزه که با حضور تعداد زیادی از شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی از سراسر کشور، بعضی صنوف و شرکت‌های بخش خصوصی در حال برگزاری است، آخرین اقدامات و برنامه‌های این شرکت‌ها در معرض عموم قرار گرفت. یکی از اهداف شرکت‌کنندگان نیز جذب سرمایه‌گذاری است.

امروز، حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید به همراه مدیران عامل شهرهای پردیس و پرند در نشست خبری حضور یافتند. طاهرخانی در این نشست خبر داد که از زمان روی کار آمدنش طی یک سال گذشته سرمایه‌گذاری جذب شده توسط شرکت عمران نسبت به سال قبل از آن دو برابر شده است.

او همچنین وعده اتمام مسکن مهر شهرهای جدید را در سال آینده داد و گفت: با توجه به تمهیداتی که در بودجه ۱۳۹۸ اندیشیده شده، سال آینده به‌جز واحدهایی که دارای مشکل حقوقی و معارض هستند، بقیه واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید تکمیل و به متقاضیان تحویل می‌شود.

در ادامه این نشست، محسن وطن‌خواهی، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند اظهار کرد: ۲۷ سال از زمان تاسیس شهر جدید پرند می‌گذرد. هم‌اکنون جمعیت پرند حدود ۱۳۵ هزار نفر است. با توجه به اینکه ۹۶ هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت دارد و ۶۹ هزار واحد تحویل شده و با اتکا به رشد ۲۲ درصد سالیانه پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۱۴۰۰ به افق جمعیتی این شهر که ۴۸۳ هزار نفر است دست پیدا کنیم. متن کامل این نشست خبری را اینجا مشاهده کنید.

 

مترو ۴ سال دیگر به پردیس می‌رسد

در جریان این نمایشگاه همچنین سید مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران پردیس در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه افزایش رقم وام مسکن مهر در حد پیشنهاد است که هنوز عملیاتی نشده، گفت: برای مترو پردیس ۱۵۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۸ دیده شده که طی ۴۸ ماه این پروژه به اتمام می‌رسد.

وی اعلام کرد: در دهه فجر تعدادی پروژه‌های زیربنایی و واحد مسکن مهر را افتتاح خواهیم کرد که تعداد آن را اطلاع‌رسانی می‌کنیم. هم‌اکنون حدود ۱۰۰۰ واحد معطل انشعابات هستند ولی مسئله اصلی به نصبیات ۵۰۰۰ واحد مربوط می‌شود که امیدواریم با بخشنامه‌ای که وزیر صادر کرد بتوانیم این واحدها را به معنای واقعی برای تحویل به مردم آماده کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران پردیس گفت: مشکل پکیج حل شده و روزانه ۱۰۰ پکیج وارد سایت می‌شود و مشکلی به عنوان پکیج وجود ندارد. تعداد ۳۶ آسانسور هم روز گذشته از مرز بازرگان وارد شد که به‌زودی در بلوک‌ها نصب می‌شود.

 

سازندگان مسکن ۱۰۰ درصد سود می‌برند

در حاشیه نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری، یک کارشناس مسکن در جمع خبرنگاران حضور یافت و معتقد بود که بازار مسکن قفل شده و تا یک سال دیگر در این وضعیت باقی می‌ماند. عباس شوکتی با بیان این‌که هم‌اکنون برخی سازندگان سود ۱۰۰ درصدی از پروژه‌ها می‌برند، گفت: یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد بعضی سازندگان از واحدهایی که یک میلیارد تومان قیمت دارند ۲۵۰ میلیون تومان سود می‌برند. به‌طور مثال یک زمین ۳۰۰ متری در مناطق متوسط شهر تهران را در نظر بگیرید که قیمت آن متری ۱۵ میلیون تومان است. اگر این رقم بین ۱۰ واحد سرشکن شود هزینه زمین برای هر واحد ۹۰ تا ۹۵ متری به ۴۵۰ میلیون تومان می‌رسد. هزینه ساخت نیز که به این رقم اضافه شود به رقمی معادل ۶۳۰ میلیون تومان می‌رسیم. اگر سود متعارف را برای سازنده در نظر بگیریم باید آن واحد مسکونی باید ۷۵۰ میلیون تومان فروخته شود اما می‌بینیم که قیمت یک واحد ۹۰ تا ۹۵ متری نوساز در مناطق میانی شهر تهران بیش از یک میلیارد تومان است و حتی بعضا با رقم‌هایی بالاتر از این به فروش می‌رسد که سود ۱۰۰ درصدی را برای سازنده به همراه دارد.

اما بعدازظهر در نمایشگاه خبرهای غیررسمی از تغییر سه معاون وزیر راه و شهرسازی حکایت داشت که در زمان برگزاری نمایشگاه مسکن، در نوع خود جالب‌توجه بود. شنیده‌ها حاکی از آن است که مازیار حسینی معاون سابق شهرسازی و معماری شهرداری تهران به سمت معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی منصوب شده است.

پیش‌ازاین حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بود. همچنین محمد پژمان که سابقا مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن بوده جایگزین هوشنگ عشایری در شرکت بازآفرینی شهری می‌شود. برخی اخبار هم حکایت از این دارد که فرزانه صادق مالواجرد که پیش‌ازاین مدیرکل دفتر طرح‌های معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی بود به‌جای محمدسعید ایزدی در معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی منصوب شده است.


ثبت نظر

ارسال