تولید هزار مگاوات برق خورشیدی تا پایان امسال

پنجره‌ایرانیان؛ از دو سال قبل که تولید انرژی خورشیدی در ایران آغاز شد، تاکنون ۴۰ نیروگاه خورشیدی به مدار تولید برق وارد شده و با توجه به تمهیداتی که وزارت نیرو اخیرا برای توسعه این نیروگاه‌ها در نظر گرفته، می‌توان نسبت به آینده تجدیدپذیرها امیدوار بود.
  • شنبه 26 آبان 1397 ساعت 11:11

به گزارش ایسنا، کم‌آبی یکی از دغدغه‌های جدی در کشور بوده و روی آوردن به صنعت کم‌مصرف در آب گامی مهم در تحولات صنعتی و اقتصادی است؛ ازاین‌رو راه‌اندازی نیروگاه‌های بدون نیاز به آب اهمیت زیادی دارد؛ در همین راستا نیز وزارت نیرو در جهت حمایت از سرمایه‌گذاران گام‌هایی را برداشته است.

سیاست حمایت از سرمایه‌گذاری و فناوری به‌گونه‌ای در دستور کار وزیر نیرو قرار گرفته که در این نگاه حمایتی زمین در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و با این روند به‌زودی نیروگاه‌های دیگری در سطح کشور راه‌اندازی خواهد شد.

برنامه‌ریزی‌های وزارت نیرو به‌گونه‌ای است که طبق گفته‌های ‌معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تا پایان دولت دوازدهم نیز تداوم دارد که با جذب بخش خصوصی و همراهی مسئولان، ظرفیت تولید برق خورشیدی تا پایان دولت دوازدهم به ۴۰۰۰ مگاوات می‌رسد.

به گفته همایون حائری، رویکرد صنعت برق در تولید برق استفاده از انرژی‌های نو و افزایش ظرفیت دو برابری نسبت به قبل است، چراکه تا پایان سال ۱۳۹۵ ظرفیت تولید برق از انرژی خورشیدی به میزان ۲۵۰ مگاوات بود و در سال ۱۳۹۶ این عدد به ۵۰۰ مگاوات رسید و تا پایان امسال نیز تا ۱۰۰۰ مگاوات خواهد رسید.

‌معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: نیروگاه‌های اتمی، آبی، بادی و خورشیدی از ظرفیت‌های مهم در تولید انرژی‌های پاک است و بخش بخار سیکل ترکیبی نیز یکی دیگر از بخش‌ها است که سالانه ۳۵ میلیارد کیلووات ساعت از بخش بخار سیکل ترکیبی استفاده می‌شود.

انرژی‌های پاک سهم ۲۱ درصدی در تولید برق کشور دارد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید این عدد به ۳۰ درصد برسد که برای این مهم نیز برنامه‌های زیادی در نظر گرفته شده و به نظر می‌رسد که دولت نگاه ویژه‌ای به توسعه تجدیدپذیرها و حمایت از بخش خصوصی در این حوزه دارد.


ثبت نظر

ارسال