میزان محبوبیت کالاهای ایرانی در دنیا

پنجره‌ایرانیان؛ میزان محبوبیت کالاهای «ساخت ایران» طی سال گذشته در کشور پاکستان با ۴۱ درصد، بیشترین و در کشور فرانسه با ۳ درصد، کمترین بوده است.
  • دوشنبه 22 مرداد 1397 ساعت 1:50

به گزارش ایسنا، ویژگی‌های اثرگذار در محاسبه شاخص «ساخت کشور» شامل کیفیت، استانداردهای ایمنی، قیمت مناسب، ‌ منحصربه‌فرد بودن، طراحی‌ عالی، استفاده از فناوری پیشرفته، ‌اصالت کالا، پایداری و سازگانی با محیط‌زیست و نیز تولید منصفانه است که باهدف بررسی شهرت و محبوبیت محصولات کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۱۷ برای ۴۹ کشور و نیز اتحادیه اروپا محاسبه‌شده است که به‌طورکلی ایران در ارزیابی کالاهای ۵۰ کشور با امتیاز شاخص ۲۷ در رتبه ۵۰ قرار دارد و محبوبیت کالاهای ایرانی بر اساس ویژگی‌های ارزیابی در مقایسه با سایر کشورها کمتر از حد متوسط است.

این نکته قابل‌ذکر است که محدود بودن تعداد کشورهای ارزیابی‌شده از عواملی است که می‌تواند بر رتبه کشورمان اثرگذار باشد. همچنین وجود نام ایران در بین ۵۰ کشور ارزیابی‌شده گویای شناخت نسبی مصرف‌کنندگان برچسب «ساخت ایران» است که می‌تواند وجه مثبتی در این گزارش باشد.

درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در بین ۵۲ کشور دنیا در سال ۲۰۱۷ به‌گونه‌ای است که کالاهای ساخت ایران با ۴۱ درصد دارای بیشترین میزان محبوبیت در کشور پاکستان هستند. پس‌ازآن ویتنام و بحرین با ۳۵ درصد، چین با ۳۳ درصد، هندوستان با ۲۹ درصد، ‌مالزی با ۲۷ درصد، اکوادور با ۲۵ درصد، مکزیک با ۲۴ درصد و شیلی و آمریکا با ۲۳ درصد قرار دارند.

پس‌ازاین کشورها، کالاهای ساخت ایران در کشورهای کنیا با ۲۲ درصد، سنگاپور، کانادا و ونزوئلا با ۲۱ درصد، پرتغال و فیلیپین با ۲۰ درصد، ‌ ترکیه، آرژانتین، ‌انگلستان و روسیه با ۱۹ درصد، ‌مراکش و پرو با ۱۸ درصد دارای بیشترین محبوبیت هستند.

همچنین دانمارک، هلند، اندونزی، رژیم اشغالگر قدس با ۱۷ درصد، برزیل و سوئیس با ۱۶ درصد، هنگ‌کنگ، سوئد و نروژ با ۱۵ درصد، عربستان با ۱۴ درصد، کلمبیا، ‌ایتالیا، ژاپن، ‌تایوان و کره‌ جنوبی با ۱۳ درصد، ‌اتریش با ۱۲ درصد، ایرلند و تایلند با ۱۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بر اساس اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت و بنا بر گزارش موسسه statista (یکی از موسسه‌های پیشرو در حوزه آمار)، دراین‌بین اما کشورهای فرانسه با سه درصد، ‌اسپانیا، ‌اوکراین و الجزایر با چهار درصد، آلمان، مصر و آفریقای جنوبی با شش درصد، یونان و بلژیک با هشت درصد و امارات، استرالیا و لهستان با ۹ درصد کشورهایی هستند که کمترین درصد محبوبیت کالاهای ساخت ایران در آن‌ها طی سال گذشته وجود دارد.

طراحی منحصربه‌فرد و نگاره‌های زیبا و کیفیت و دوام فرش ایرانی و صنایع‌دستی، طعم و عطر زعفران داخلی و کیفیت و تنوع پسته ایرانی از دلایل گرایش مصرف‌کنندگان جهانی و داخلی به مصرف این محصولات است همچنین خاویار و خرمای ایرانی از محصولات منحصربه‌فرد در بازار بین‌المللی به شمار می‌رود.

بسیاری از لوازم‌خانگی ایرانی ازجمله لوازم سرمایشی و گرمایشی همانند کولر، بخاری و آبگرمکن‌های برقی و گازی، اجاق‌گاز و چرخ‌خیاطی به دلیل کیفیت و دوام و خدمات پس از فروش و رعایت استانداردهای ایمنی در سبد انتخاب مصرف‌کنندگان ایرانی قرارگرفته‌اند و محصولات ساختمانی نظیر انواع کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی، سیمان و محصولات فولادی عمدتاً مصارف داخلی دارند. از سوی دیگر در کالاهایی نظیر محصولات نساجی، الکترونیکی و خودرو تمایل بیشتر مصرف‌کنندگان به خرید کالاهای خارجی در صورت وجود در بازار است.

به‌طور حتم با ارتقای سطح تعلق‌خاطر مصرف‌کنندگان داخلی به نماد ساخت ایران، واحدهای صنعتی و تولیدی ایرانی دارای مزیت در بازار جهانی با رغبت بیشتری به سمت دستیابی به بازارهای خارجی حرکت کرده و با سرمایه‌گذاری در سطوح مختلف تولید محصولاتی متناسب باسلیقه مصرف‌کننده خارجی تولید و عرضه می‌کند.


ثبت نظر

ارسال