ساخت پنجره‌هایی با قابلیت جذب ۹۰ درصدی آلودگی هوا

پنجره‌ایرانیان؛ دانشمندان پنجره‌های جدیدی ابداع کرده‌اند که قادر است ۹۰ درصد از آلاینده‌های هوا را به دام اندازد و شرایط امنی را برای تنفس در محیط خانه و محل کار فراهم آورد.
  • چهارشنبه 29 فروردین 1397 ساعت 17:8

مردم خانه‌هایشان را پناهگاهی امن می‌دانند اما در شهرهایی با آلودگی هوای زیاد این امنیت چندآن‌هم برقرار نیست. محققان به‌تازگی با استفاده از یک نوع فناوری تازه پنجره‌هایی ساخته‌اند که به امن نگه‌داشتن هوای این پناهگاه کمک شایان توجهی می‌کند.

دانشمندان دانشگاه‌های استنفورد امریکا و ژینگوای چین، در روش خود برای به دام انداختن اکثر آلاینده‌های موجود در هوا از نوعی پلیمر استفاده کرده‌اند که معمولا در دستکش‌های لاستیکی به کار می‌رود.

ترکیب چنین موادی با پنجره‌ها راهی برای تصفیه هوا برقرار کرده است و می‌توان از این پنجره‌های پوشیده از نانو الیاف فیلترکننده آلودگی برای حفظ سلامت ساکنان شهرهایی چون نیویورک، پکن، شانگهای و... بهره برد که اغلب در مهی غلیظ از آلاینده‌های هوا فرورفته‌اند.

برای حذف آلودگی، مواد حاوی نیتروژن به شیوه‌ای خاص روی صفحه شیشه‌ای پنجره اسپری می‌شود و در روندی از جریان هوای همراه با قطرات محلول پلیمری لایه‌ای بسیار نازک از نانوالیاف را تشکیل می‌دهد. این نانوالیاف می‌توانند ذرات خطرناکی را به دام اندازند که تنفس و ورودشان به ریه ما باعث بروز بیماری‌های تنفسی، قلبی و... می‌شود.

در آزمون‌های اولیه، به نظر می‌رسد که چنین نانوالیافی توانایی خوبی از خود در دور نگاه‌داشتن آلاینده‌ها نشان داده‌اند. به‌عنوان نمونه، در آزمون میدانی ۱۲ ساعته‌ای در پکن، آن‌هم در شرایطی که هوا بشدت آلوده بود، این نانوالیافی که اصطلاحاً «پلی‌اکریلونیتریل» نامیده شده، توانستند ۹۰ درصد از ذرات مضر موثر در بروز سرطان ریه و بیماری‌های قلبی را فیلتر و تصفیه کنند؛ کاری که نفس‌کشیدنی راحت‌تر را به ارمغان می‌آورد.


ثبت نظر

ارسال