دوره بیغوله‌سازی در ایران تمام شده است

پنجره ایرانیان؛ پروژه نوسازی ۱۰۰ واحد مسکونی در محله سیروس در حالی توسط دولت انجام شد که به دلیل عدم فروش تراکم مازاد بخش خصوصی رغبتی به حضور در آن نیافت و تامین مالی آن توسط بانک مسکن صورت گرفت.
  • چهارشنبه 13 دی 1396 ساعت 17:35

به گزارش ایسنا، ساخت پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس آغاز یک تغییر نگرش در شهر و طراحی شهری است که وزیر راه و شهرسازی، آن را پایان عصر بیغوله‌سازی می‌داند.

بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده مهم‌ترین دستور کار دولت دوازدهم خواهد بود. دولت قصد دارد در اولین گام ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را برای سال اول نوسازی کند. در این خصوص رشد قابل توجه تسهیلات بانکی از ۱۷ هزار میلیارد به ۷۳ هزار میلیارد تومان که در دولت روحانی اتفاق افتاد، این نوید را می‌دهد که بخشی از این تسهیلات به نوسازی شهرها و مسکن روستایی اختصاص پیدا کند. این منابع که تماما از داخل کشور تامین می‌شود، بنا به گفته سخنگوی دولت قرار است در سال اول به نوسازی صد هزار واحد مسکونی اختصاص پیدا کند.

با اینکه روند نوسازی بافت‌های فرسوده به دلیل موانعی که بر سر راه سازندگان وجود دارد، به کندی پیش می‌رود دولت این اقدام را از چهار سال قبل آغاز کرده است. در روزهای اخیر نیز کلنگ پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس توسط وزیر راه و شهرسازی زده شد که عباس آخوندی آن را آغاز تغییر نگرش در طراحی شهری عنوان کرد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت، مردم و تمامی ساکنین محلات بر کشیدن خط بلطان بر تصمیمات و سیاست‌های گذشته اقدام کنند و دوران ساخت بیغوله را به پایان برسانند.

عباس آخوندی در مراسم کلنگ‌زنی پروژه صد واحدی محله سیروس به عنوان آغاز طرح پیشگام برنامه ملی بازآفرینی شهری در استان تهران این پروژه را نوعی تغییر رویکرد در حوزه شهری دانست و گفت: امید داریم که بتوانیم این تغییر رویکرد را در سایر مناطق استان و همچنین شهرهای کشور تعمیم دهیم و من بارها به بحث کالایی شدن مردم در ایران سوداگری شهری و شهرداری تجارت‌محور اشاره کرده‌ام. به گونه‌ای که می‌بینیم امروز وضعیت تهران نتیجه همین عوامل و خرید تراکم بوده و قدیمی‌ترین محلات کشور را بدین روز درآورده است.

آخوندی ادامه داد: اتفاقات امروز نتیجه تلاش‌های قبلی مسئولان کشور است که چگونه شهر را دستخوش تجارت کرده و تمامی اقدامات در حد یک پروژه و خرید و فروش یک تراکم آن را از بین برده است. به واقع اگر تمامی محلات تهران را از طریق تراکم بفروشیم، اتفاق بزرگی روی می‌دهد؟ یا از سوی دیگر کیفیت زندگی ارتقا پیدا می‌کند؟

وزیر راه و شهرسازی ارتقای کیفیت زندگی را هدف اصلی دولت دوازدهم در حوزه شهری دانست و گفت: پروژه ۱۰۰ واحدی امروز باید به عنوان یک نمونه در تهران اجرا شده و در نهایت منجر به ارتقای زندگی مردم شود. به گونه‌ای که آنها بتوانند ضمن لذت بردن از محیط زندگی خود به آن حس تعلق داشته و تجلی تمامی خاطرات تاریخی و هویت ایرانی خود را در آن پیدا کنند.

در بخش دیگری از این برنامه کلنگ‌زنی، سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: موضوع بازآفرینی شهری نتیجه چهار سال تدبیر و اندیشه بوده است که امروز با حمایت‌های دولت محترم به عرصه عمل رسیده و در حال احیای مناطق ناکارآمد است. هوشنگ عشایری پروژه ۱۰۰ واحدی محله سیروس را نماد استفاده از ابزار دولتی در بافت ناکارآمد عنوان کرد و گفت: طی سالیان گذشته اراضی این پروژه با رویکرد پروژه محوری تهیه شده بود ولی خوشبختانه امروز با تغییر رویکرد انجام شده توانستیم ضمن استفاده از این اراضی آن را در جهت کمک به مردم در اختیار توسعه‌گران قرار دهیم بدون آنکه انتفاعی برای دولت به همراه داشته باشد.

وی همچنین اظهار کرد: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی در ۴۰ شهر کشور دارای زمین است و ظرفیت تولید ۲۵ هزار واحد را دارد که این پروژه امروز به عنوان یک الگو در کشور شروع شد تا بستر حرکت به این سمت را ایجاد کند.

عشایری حمایت از توسعه‌گران را اقدامی برای تامین ابزار مالی پروژه‌های بازآفرینی دانست و افزود: اگر قرار باشد به هر واحد ۵۰ میلیون تومان تسهیلات بدهیم، باید سالانه ۵۰۰۰ تومان؛ نیمی از آن را دولت از محل منابع نزد دولت یا صندوق توسعه ملی و با سود صفر درصد و نیمی دیگر را نظام بانکی با سود ۹ درصد تامین کند تا این برنامه عملیاتی شود.

وی همچنین تاکید کرد: در محله سیروس حداکثر تراکم ۱۲۰ درصد و چهار طبقه خواهد بود که در واحدهای دو طبقه تراکم به ۶۰ درصد می‌رسد. ضمن اینکه هر واحد مسکونی حیات اختصاصی حتی در طبقات بالاتر خواهد داشت و این حیات از دید خانه‌های جانبی خارج است.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: برای اجرای این پروژه مناقصه برگزار کردیم و ۲۴ شرکت اعلام آمادگی کرده‌اند که چون شرایط ساخت و ساز را به چهار طبقه کاهش دادیم در نتیجه ساخت و ساز به صرفه نبود و هیچ یک از انبوه‌سازان در آن مشارکت نداشتند به همین دلیل بانک مسکن را مجاب کردیم تا در این پروژه حضور داشته باشد.


ثبت نظر

ارسال