تاثیر بیش از واقعیت عوامل بنیادین و تکنیکال در رشد قیمت آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ به نظر می‌آید که واکنش قیمت‌ها به برنامه‌های کاهش ظرفیت چین تا حدی بیش از میزان واقعیت بوده است. درعین‌حال، روند تغییرات قیمت آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن به‌گونه‌ای است که احتمال جهشی دیگر در قیمت‌ها نزدیک است.
  • یکشنبه 21 آبان 1396 ساعت 11:43

به گزارش اخبار فلزات، چند ماهی است که بازار جهانی آلومینیوم، تحت تأثیر هر خبری از چین در مورد برنامه‌های کاهش ظرفیت واکنش نشان داده و سبب افزایش قیمت آلومینیوم در این بازارها شده است. در همین حین نیز، پریمیوم‌های آلومینیوم در بسیاری از بازارهای منطقه‌ای، هم‌راستا با همین تغییرات، روندی افزایشی را طی کرده‌اند، خصوصا که با فرارسیدن فصل چهارم سال که بازار انتظار افت میزان عرضه آلومینیوم از چین را داشت، پریمیوم‌ها به روند صعودی خود ادامه دادند. انتظارات بر این بود که با از رده خارج شدن یا تعلیق بخشی از ظرفیت تولید آلومینیوم در چین، از میزان عرضه آلومینیوم اولیه کاسته شود و متعاقبا، صادرات نیمه‌ساخته‌ها با کاهش روبه‌رو شده و بر واردات شمش‌های اولیه آلومینیوم چین افزوده شود.

بنا به آمارهای واردات و صادرات چین، واردات شمش‌های اولیه آلومینیوم چین طی ۸ ماه ابتدایی سال جاری، حدود ۳۴ درصد نسبت به دوره مشابه از سال گذشته افزایش یافت و به مقدار ۸۵.۴ هزار تن رسید. این در حالی است که قیمت آلومینیوم در بازار بورس آتی شانگهای با افزایش زیادی همراه بوده است، بااین‌وجود بسیاری از تحلیل‌گران مؤسسه متال بولتن اعتقاد دارند که افزایش قیمت‌ها در بورس شانگهای، عاملی برای افزایش واردات آلومینیوم به چین نخواهد بود؛ چراکه همچنان میزان عرضه در بازار چین، در سطح مناسبی باقی خواهد ماند. این امر ازآنجا ناشی می‌شود که اعمال قوانین سخت‌گیرانه زیست‌محیطی در چین، نه‌تنها ظرفیت‌های تولید آلومینیوم بلکه حلقه‌های دیگر این زنجیره را نیز تحت تأثیر قرار داده است. درعین‌حال، این قوانین در فصل زمستان با شدت اجرا خواهند شد که در کل تاریخ صنعت چین، معمولا طی فصل زمستان مصرف و تقاضا در چین افت پیدا می‌کند. بنابراین این افت تقاضا، افت عرضه ناشی از برنامه‌های کاهش ظرفیت را پوشش خواهد داد.

بدین ترتیب انتظار چندانی نمی‌رود که برنامه‌های کاهش ظرفیت چین، تأثیر چندانی در میزان عرضه و تولیدات آن در بازار ایجاد کند، به نظر می‌آید که واکنش قیمت‌ها به چنین اخباری تا حدی بیش از میزان لازم بوده و به‌نوعی بیشترین میزان تأثیری که از عوامل بنیادین در تغییر قیمت می‌تواند گرفته باشد را گرفته است. درعین‌حال، روند تغییرات قیمت آلومینیوم در بازار بورس فلزات لندن به‌گونه‌ای بوده است که گویی قیمت‌ها برای جهشی دیگر در حال آماده شدن هستند. در همین راستا نمودار ۱، تغییرات قیمت ۳ ماهه آلومینیوم را در بورس فلزات لندن به تصویر می‌کشد.



همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، به نظر می‌رسد که قیمت آلومینیوم به سطح حمایتی در حال نزدیک شدن باشد و بدین ترتیب فشار بر افزایش آن در کوتاه‌مدت منجر به صعود آن شود، اما بنا به دلایل عنوان‌شده، انتظار نمی‌رود عوامل بنیادین تأثیر چندانی در افزایش قیمت‌ها داشته باشند. بر همین اساس، انتظار می‌رود که قیمت آلومینیوم در فصل چهارم سال جاری، به متوسط حدود ۲ هزار و ۸۰ دلار بر تن برسد. این در حالی است که با گذشت یک ماه و یک هفته از این فصل، متوسط قیمت

آلومینیوم طی این دوره، بیش از ۲.۱ هزار دلار بر تن بوده است؛ اما پیش‌بینی می‌شود که قیمت آلومینیوم در فصل ابتدایی سال ۲۰۱۸، دوباره تا سطح ۲.۱ هزار دلار بر تن افزایش یابد.


ثبت نظر

ارسال